تاریخ: ۱۶ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۵۲
بازدید: ۴۵
کد خبر: ۲۸۷۰۷۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

تسلا قیمت خودرو‌های خود را کاهش داد/ جنگ قیمت‌ها در بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان

‌می‌متالز - کمپانی خودروسازی تسلا، در پی پایان طرح یارانه‌ای دولت چین برای گسترش بازار خودرو‌های برقی و افزایش رقابت، قیمت خودرو‌های خود را در این کشور کاهش داد.

به گزارش می‌متالز، تسلا امروز، قیمت خودرو‌های خود را در چین برای دومین بار در کمتر از سه ماه کاهش داد و به جنگ قیمت‌ها در چشم‌انداز تاریک تقاضا در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان دامن زد.

بر اساس محاسبات رویترز، آخرین کاهش قیمت در ماه اکتبر و همچنین مشوق‌های مختلف که به مبلغی بالغ بر ۱۰ هزار یوان به خریداران چینی در سه ماه گذشته تعلق گرفته است، به معنای کاهش ۱۳ تا ۲۴ درصدی قیمت تسلا از ماه سپتامبر است.

بر اساس قیمت‌های موجود در وبسایت تسلا، روز جمعه، بزرگ‌ترین سازنده خودرو‌های الکتریکی ایالات متحده قیمت تمام نسخه‌های خودرو‌های مدل ۳ و مدل Y خود در چین را بین شش تا ۱۳.۵ درصد کاهش داد. به عنوان مثال، قیمت اولیه مدل ۳ از ۲۶۶ هزار یوان به ۲۳۰ هزار یوان (۳۳ هزار دلار) کاهش یافت. در همین روز قیمت این خودرو‌ها در ژاپن نیز کاهش پیدا کرد.

گریس تائو، معاون تسلا و مسوول ارتباطات خارجی در چین، روز جمعه در شبکه اجتماعی Weibo نوشت: تعدیل قیمت‌های تسلا با نوآوری‌های مهندسی بی‌شماری پشتیبانی می‌شود. این خودروسازی به درخواست دولت برای ترویج توسعه اقتصادی و تشویق مصرف پاسخ می‌دهد.

خطر رقبا در نزدیکی تسلا

کاهش قیمت‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که فروش ماه دسامبر خودرو‌های ساخت چین تسلا به پایین‌ترین حد خود در پنج ماه گذشته رسید. همچنین تنها چند روز پس از پایان برنامه یارانه‌ای که پکن به ساخت بزرگ‌ترین بازار خودرو‌های برقی جهان اختصاص داده بود این قیمت‌ها کاهش پیدا کرد. کاهش تقاضا، تسلا و رقبای آن را مجبور کرده است که به این تصمیم تن دهند.

بانک بین‌المللی بازرگانان چین (CMBI) که در ماه ژوئیه هشدار داد که بخش خودرو‌های برقی چین به سمت یک جنگ قیمتی پیش می‌رود، اعلام کرد: کاهش قیمت تسلا این پیش‌بینی را تأیید می‌کند و اضافه کرد که این شرکت آمریکایی به‌ویژه با تشدید رقابت با رقبای چینی‌اش، ممکن است مجبور باشد کار‌های بیشتری در این زمینه انجام دهد.

گرچه روز جمعه این غول خودرو‌های برقی، قیمت مدل S و مدل X را در چین اعلام کرد، اما مدل ۳ و Y تنها مدل‌هایی هستند که در این کشور ارائه می‌شوند. شی جی، تحلیلگر CMBI می‌گوید: تسلا باید قیمت‌ها را بیشتر کاهش دهد و شبکه فروش خود را در شهر‌های پایین‌تر چین و از میان مدل‌های قدیمی‌تر گسترش دهد.

او افزود: انتظار داریم ظرفیت تولید خودرو‌های برقی جدید در چین در سال ۲۰۲۳ از تقاضا پیشی بگیرد. اگر امسال کارخانه تسلا در برلین گسترش یابد، استفاده از ظرفیت شانگ‌های ممکن است به حدود ۸۰ درصد کاهش یابد.

طبق داده‌های CMBI، فروش خودروسازی BYD در چین که دارای تنوع بسیار بیشتری است و شامل خودرو‌های برقی شارژی و برقی خالص می‌شود در ماه دسامبر دو برابر شد. این در حالی است که فروش تسلا در همین ماه ۴۲ درصد کاهش یافت.

تخفیف‌های تسلا، قیمت اولیه مدل ۳ را به سطح پرفروش‌ترین سدان خودروسازی BYD رسانده است. این سازنده چینی خودرو‌های برقی اخیراً پس از از دست دادن یارانه‌های دولت مرکزی، قیمت مدل‌های پرفروش خود را افزایش داده است.

طبق اعلام انجمن خودرو‌های مسافری چین، در ۱۱ ماه اول سال، فروش سری هان BYD، از جمله نسخه‌های پلاگین هیبریدی، بیش از دو برابر مدل ۳ تسلا در چین بوده است. اکنون قیمت خودرو‌های مدل ۳ و مدل Y در چین به دلایلی از جمله هزینه‌های مختلف مواد و نیروی کار، ۲۴ تا ۳۲ درصد کمتر از قیمت‌های موجود در ایالات متحده، یعنی بزرگترین بازار این خودروهاست.

این کمپانی همچنین برای اولین بار از سال ۲۰۲۱ قیمت خودرو‌های مدل ۳ و مدل Y را در ژاپن حدود ۱۰ درصد کاهش داد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده