تاریخ: ۱۶ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۹
بازدید: ۱۳۵
کد خبر: ۲۸۷۰۹۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس سازمان صمت استان همدان اعلام کرد

مطالعات آینده‌پژوهی حوزه معادن استان همدان در حال انجام است

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه همدان با وجود بیش از ۳۲ ماده معدنی از استان‌های خوب در حوزه معادن است، گغت: در استان فعالیت‌های خوبی اعم از احیای واحد‌های معدنی و استفاده از این واحد‌ها در امر جلوگیری از خام‌فروشی و بهبود صنایع معدنی استان صورت گرفته است.

به گزارش می‌متالز، احمد شانیان در نشست با رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، با بیان اینکه مراودات بسیار خوبی در دستگاه‌های ذیربط استان به‌ویژه در تشکل‌های معدنی استان وجود دارد، اظهار کرد: برنامه‌های مختلفی برای این حوزه درنظر گرفته‌ایم تا گذشته از اینکه بتوانیم چهارچوب نظام‌مندی در حوزه معادن پیاده کنیم، در تلاش هستیم با بهره‌گیری از حضور مسوولان فنی مستقر در معادن، بتوانیم کار را تخصصی، نظام‌مند و اصولی پیش ببریم.  

وی افزود: وزارت صمت درنظر دارد با ایجاد بستر‌های سامانه‌ای و الکترونیکی کردن موضوعات مختلف معدنی اعم از ثبت محدوده‌ها، حقوق دولتی و ... بهره‌وری و تسریع روند را بهبود بخشد.

رئیس سازمان صمت استان همدان گفت: با دستور استاندار در بحث صنایع معدنی و به منظور جلوگیری از خام‌فروشی موضوعات مختلفی اعم از طرح مطالعاتی و پژوهشی در حوزه‌های مختلف همچون پتانسیل‌سنجی معادن استان و شناسایی ظرفیت‌های صنایع معدنی استان از شش ماه پیش آغاز شده است و فاز اول آن به پایان رسیده و فاز بعدی به زودی آغاز خواهد شد.

وی اضافه کرد: در شش ماه آینده از حاصل این اقدامات رونمایی خواهد شد و امیدواریم به این وسیله بتوانیم آینده‌پژوهی در حوزه معادن و صنایع معدنی استان را رقم بزنیم.  

شانیان با بیان اینکه نظام مهندسی کشور برنامه‌ریزی‌های نویدبخشی دارد، تصریح کرد: امروز حول این برنامه‌ها بحث و بررسی‌هایی صورت گرفت و پیشنهاداتی از ناحیه معاونت معادن سازمان صمت استان نسبت به مسائل و موارد این برنامه‌ها و همچنین گزارشی از روند کار‌ها و اقدامات به ویژه اقداماتی که توسط شورای معادن استان انجام و پیگیری شده است، ارائه شد.  

وی با بیان اینکه امسال واگذاری ۲۸۶ معدن از طریق مزایده اتفاق افتاد که فاز اول آن انجام شد و نتایج مشخص شده و اعلام خواهد شد، ادامه داد: معادن به عنوان یکی از ارکان توسعه اقتصادی استان مدنظر قرار داده شده است و در تلاشیم فضای توسعه اقتصادی معدن را گسترش دهیم.  

شانیان تشریح کرد: یکی از موارد و مسائل در حال پیگیری از سوی ما و بهره‌برداران، مسوولیت اجتماعی در زمینه مناطق پیرامون معادن است که متناسب با نوع ماده معدنی و حجم برداشت ذخایر معدنی این مسوولیت‌های اجتماعی ارائه خواهد شد البته این کار آغاز شده و امیدواریم هم‌استانی‌ها در این مسیر ما را همراهی کنند.  

وی با بیان اینکه ۳۴ درصد صنایع استان را صنایع معدنی شکل می‌دهند، گفت: هر چقدر بتوانیم در این موضوع سرمایه‌گذاری جذب می‌کنیم که با ایجاد یک فضای دوطرفه بین مردم و جامعه و بهره‌برداران، به طور حتم منشا خیر و برکت برای استان خواهد بود و موجب توسعه اقتصادی استان می‌شود و ما نیز به عنوان دستگاه متولی، تمام تلاشمان را می‌کنیم تا این بستر فراهم شده هم منجر به تولید ثروت و هم کار‌ها به نفع مردم انجام شود.

رئیس نظام مهندسی معدن استان همدان نیز با اشاره به اشتغال‌آفرینی این نظام گفت: خوشبختانه طی سال جاری به تمامی ۳۰۰ عضو دارای پروانه اشتغال نظام مهندسی معدن استان کار ارجاع شده است.

بشیر یوسفی‌یگانه اظهار کرد: نظام مهندسی استان علاوه بر ارجاع کار به مسوولان فنی، مجهز به آزمایشگاه معدنی است که اغلب آزمایش‌های معدنی مورد نیاز واحد‌ها را پوشش می‌دهد و در این آزمایشگاه پنج نفر از متخصصان شاغل هستند.

وی با اشاره به اینکه ۳۱۲ معدن فعال در استان وجود دارد، گفت: به ۲۵۰ معدن مسوول فنی ارجاع شده است به طوریکه معادن تعطیل برخی مشکلات در حوزه منابع طبیعی داشته‌اند و برخی معارضام محلی مانع کار آن‌ها شده است.  

یوسفی‌یگانه ادامه داد: نظام مهندسی معدن استان همدان از نخستین نظام مهندسی‌هایی بود که به شبکه دولت وصل شد و تمام مکاتبات از طریق شبکه دولت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه پیرو تفاهم‌نامه با سازمان صمت استان، میله‌گذاری واحد‌های صنعتی توسط نظام مهندسی معدن انجام می‌شود، تصریح کرد: سالانه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ مورد میله‌گذاری صنایع و کارخانجات استان توسط نظام مهندسی انجام می‌شود.  

این مقام مسوول یادآور شد: تفاهم‌نامه‌هایی با سایر دستگاه‌ها نظیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای مکان‌هایی نظیر غارعلیصدر، گنجنامه و سایر اماکن منعقد شد تا اعضای این نظام در واحد‌های فروش تولیدات و محصولات در زمینه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی عرضه کنند.  

وی با اشاره به صدور بیمه‌نامه‌های مسوولیت حرفه‌ای برای مسوولان فنی، خاطرنشان کرد: نظارت بر کار مسوولان فنی و معادن به صورت کامل و با همکاری سازمان صمت صورت می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده