تاریخ: ۱۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۲۷
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۲۸۷۱۵۲
سرویس خبر : انرژی
رحیمی مظفری در جریان سفر به سرخس مطرح کرد:

پروژه ذخیره‌سازی گاز در منطقه شمال شرق کشور مساله‌ای مهم و پدافندی است

‌می‌متالز - عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه پروژه ذخیره سازی گاز در منطقه شمال شرق کشور یک مساله مهم است، مطرح کرد:حسن همجواری و ایجاد ظرفیت‌های اقتصادی و تشریک مساعی با کشور همسایه به رونق و شکوفایی اقتصادی شهرستان سرخس و مناطق همجوار می‌انجامد، همچنین وجود پالایشگاه گازی در شهرستان سرخس فرصت خوبی برای سرمایه گذاری است.

به گزارش می‌متالز، عبدالعلی رحیمی مظفری عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی به نمایندگی از کمیسیون متبوعش به همراه احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده فریمان و سرخس روز گذشته از منطقه عملیاتی خانگیران در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق کشور (واقع در شهرستان سرخس) بازدید و روند تامین سوخت زمستانی در شمال و شمال شرق کشور بررسی کرد.

رحیمی مظفری در جریان این بازدید با اشاره به اهمیت شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از حیث تامین بخش قابل توجهی از انرژی کشور، گفت: باید مسائل و چالش‎های این شرکت و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق رفع شود چراکه این منطقه به دلیل دوری از دیگر مناطق گازی کشور دارای شرایط خاص و استراتژیک است.

پروژه ذخیره‌سازی گاز در منطقه شمال شرق کشور مساله‌ای مهم و پدافندی است

نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی در رابطه اصلاح جاده این منطقه، افزود: دسترسی آسان با توجه به تعداد بالای نیروی فعال در حوزه نفت و گاز شهرستان سرخس نیاز اساسی است لذا طی جلسه در کمیسیون انرژی با حضور مدیران ارشد صنعت نفت و گاز این مهم را مطرح و خارج از روال معمول حمایت‌های اجتماعی و پروژه‌های عمرانی برای این مهم راهکار ارائه خواهد شد تا هرچه زودتر این امر محقق شود.

وی اظهار کرد: همچنین در رابطه با توسعه میدان گازی توس با توجه به اهمیت این موضوع، به یقین این موضوع در کمیسیون انرژی مطرح و زمان‌بندی مشخصی برای آن تعیین خواهد شد.

این نماینده مجلس همچنین از طرح پروژه ذخیره‌سازی گاز طبیعی در مخزن شوریجه D و روند بررسی و زمان‌بندی آن در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خبر داد.

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به پیشنهاد احداث پارک گوگردی، افزود: از هر گونه پیشنهاد در حوزه پایین دستی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی استقبال می‌کنیم چراکه در ایجاد اشتغال و در ایجاد ارزش افزوده بسیار حائز اهمیت است.

به گفته رحیمی مظفری بحث مصوبه شورای اقتصاد درخصوص توسعه میادین گازی مناطق مرکزی ایران و اختصاص ۴ درصد مبلغ پروژه در زمان صورت وضعیت به حمایت‌های اجتماعی در منطقه نیز نیازمند پیگیری مدیران است تا این مهم محقق شود.

وی با بیان اینکه پروژه ذخیره سازی گاز در منطقه شمال شرق کشور یک مساله مهم و پدافندی است، مطرح کرد: همچنین با توجه به اهمیت منطقه خانگیران و موقعیت استراتژیک آن از حیث تولید گاز باید در حوزه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران اقدامات اساسی و مهم به سرعت انجام شود چراکه ایجاد هرگونه مشکل در این ناحیه از کشور ممکن است بحران ایجاد کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس درباره مسائلی ازجمله تامین خوراک صنایع پایین دستی، تامین مسکن کارکنان، بیمارستان، تامین تجهیزات و روابط اقتصادی با کشور ترکمنستان نیز با ارائه توضیحاتی، راهکار‌هایی را بیان کرد.

پروژه ذخیره‌سازی گاز در منطقه شمال شرق کشور مساله‌ای مهم و پدافندی است

این گزارش می‌افزاید؛ احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مردم فریمان، سرخس، بخش‌های احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان پایین بودن برخی از امتیازات و امکانات رفاهی کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق در مقایسه با کارکنان صنعت نفت در جنوب کشور اظهار امیدواری کرد که با حل آن‌ها دغدغه کارکنان در این زمینه برطرف شود.

وی با اشاره به اهمیت پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی و توسعه و بهره‌برداری میدان گازی توس، افزود: با توجه اهمیت ذخیره‌سازی باید بر تسریع روند عملیاتی آن کوشید و برای رفع موانع اقدام کرد، همچنین در توسعه و بهره برداری میدان گازی توس باید با تعریف بازه زمانی، زمان‌بندی اجرای آن مشخص شود.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به به ظرفیت کشور ترکمنستان، ایجاد روابط اقتصادی با آن را فرصت مناسبی دانست و گفت: حسن همجواری و ایجاد ظرفیت‌های اقتصادی و تشریک مساعی با کشور همسایه به رونق و شکوفایی اقتصادی شهرستان سرخس و مناطق همجوار می‌انجامد، همچنین وجود پالایشگاه گازی در شهرستان سرخس فرصت خوبی برای سرمایه گذاری است.

وی در رابطه با مقوله مسوولیت‌های اجتماعی و اقدمات انجام شده توسط شرکت نفت، بیان کرد: ساخت و تجهیز مجتمع‌های آموزشی، بیمارستان غدیر و تخصیص ۴۹ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات و جذب ۱۳۰ نفر در این بیمارستان، ساخت سالن‌های ورزشی، مراکز سلامت، احداث و تکمیل بخشی از جاده از اقداماتی است که تاکنون در حوزه مسوولیت اجتماعی انجام شده است و علاوه بر کارکنان صنعت نفت و گاز، مردم نیز از این امکانات بهره‌مند شده‌اند.

پروژه ذخیره‌سازی گاز در منطقه شمال شرق کشور مساله‌ای مهم و پدافندی است

وی ادامه داد: همچنین با وجود اختصاص بودجه در چند مرحله به جاده مشهد- سرخس و تکمیل بخشی از آن هنوز این جاده نیاز به تخصیص بودجه و بهبود دارد، بحث ریزگرد‌ها نیز یکی از مشکلاتی است که اکنون با آن سر و کار داریم. خانگیران، بزنگان و صدرآباد سه منشاء اصلی ریزگرد هستند که بخش خانگیران بر عهده نفت و گاز گذاشته شده است و این موضوع در حوزه پدافند غیرعامل است و نمی‌توان آن را به عنوان یک پیوست اجتماعی دانست لذا نیاز است وزارت نفت در این حوزه اقدام کند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده