تاریخ: ۱۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۲:۰۳
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۲۸۷۱۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

کل تولید محصول خودروساز باید در بورس کالا عرضه شود/ اختلاف عرضه و تقاضا

‌می‌متالز - سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اختلاف جدی عرضه و تقاضای خودرو گفت: بورس کالا ساز و کاری استاندارد و پذیرفته شده است و باید کل تولید یک محصول در بورس عرضه شود.

به گزارش می‌متالز، مهدی طغیانی با اشاره به اختلاف جدی عرضه و تقاضای خودرو گفت: بطور تجربی میزان تقاضای مصرفی بالغ بر ۱.۵ میلیون خودرو و تولید هم یک تا ۱.۲ میلیون دستگاه است. در سال‌های اخیر تولید کمتر از یک میلیون بود و تقاضای انباشتی ایجاد شد. به نظر می‌رسد ۲ میلیون نفر تقاضای مصرفی دارند و به نوعی انباشت تقاضا رخ داده است. وقتی ۶ میلیون نفر در قرعه‌کشی‌های اخیر درخواست می‌دادند یعنی ۴ میلیون نفر نیاز مصرفی ندارند و نیاز آن‌ها سرمایه‌ای است.

وی افزود: در این شرایط یا باید قرعه‌کشی را ادامه داد که روش منطقی دارای توجیه‌پذیری اقتصادی نیست و یا باید خودرو به بورس کالا برود. بورس کالا از جهت آنکه ساز و کاری استاندارد و پذیرفته شده است و در همه دنیا در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود می‌تواند کمک کند به شرط آنکه تیراژ عرضه بالا باشد. به گونه‌ای که کل تولید یک خودرو در بورس کالا عرضه شود.

طغیانی ادامه داد: شائبه قیمت سازی خودروساز در بورس کالا قابل اثبات نیست. زیرا در بورس کالا هر نفر با کد ملی یک بار می‌تواند وارد چرخه خرید شود. روش عرضه در بورس کالا درست و علمی است، اما اشکالات آن باید با عمق‌بخشی به نحوی برطرف شود که فاصله قیمت نهایی بازار با قیمت تمام‌شده با سود قابل قبول تولیدکننده به هم خیلی نزدیک شود.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده