تاریخ: ۱۵ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۱۵
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۸۷۲۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی:

بهترین راهکار برای مهار تورم، تمرکز بر رشد تولید در کشور است

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط تورم در کشور، گفت: بهترین راهکار برای مهار تورم تمرکز بر رشد تولید در کشور است و در کنار آن کاهش تورم می‌تواند شرایط را تغییر دهد.

به گزارش می‌متالز، مصطفی طاهری ظهر امروز (۱۵ دی‌ماه) در نشست سیاسی هادیان سیاسی سپاه زنجان، با بیان اینکه در ایران شاهد تورم انباشته هستیم، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۷ همه سال‌ها تورم بالای ۳۵ درصد بود که دولت سیزدهم تلاش کرد شرایط را بهبود ببخشد که بعد از اصلاحات ارزی بار دیگر تورم افزایش یافت و این به معنی کاهش ارزش پول ملی و سرمایه مردم است.

وی تصریح کرد: برای برخورد با این وضعیت چندین راه‌حل وجود دارد. مشکل فعلی در کشور موضوع درآمد‌ها است. اختلافی که بین حقوق و درآمد مردم وجود دارد در مقایسه با هزینه‌های موجود کم است و به خاطر تورم، درآمد با هزینه هم‌خوانی ندارد و مجموع این موارد باعث نارضایتی شده است. به نظر بهترین راهکار در شرایط فعلی افزایش درآمد شغلی است که این امر منوط به تولید است و اگر تولید رشد کند کشور رشد خواهد کرد.

این مسوول ادامه داد: باید پذیرفت که رشد اصلی در تولید است و اگر تولید با همین سرعت پیش رود و درآمد مردم افزایش یافته و از طرفی تورم کاهش یابد به یک نقطه طلایی خواهیم رسید. در این نقطه مردم می‌توانند با پس‌انداز حقوق چندماهه، خودرو خریداری کنند و یا در مدت کوتاه‌تری صاحب مسکن شوند. در این وضعیت مردم تغییر را حس خواهند کرد.

وی با بیان اینکه آیا وضعیت تولید در کشور در مسیر رشد قرار دارد یا خیر، گفت: اگر اتفاق خاصی رخ ندهد می‌توانیم بگوییم در حال رشد در بخش تولید هستیم و این روند خوب است؛ البته باید تلاش‌ها را مضاعف‌تر کنیم.

طاهری در ادامه به موضوع مالیات در کشور و توجه به این منبع درآمدی نیز اشاره کرد و یادآور شد: تغییراتی در روند اخذ مالیات در بودجه شاهد بودیم. به‌طور مثال میزان حداکثر معافیت مالیاتی در بخش‌هایی همچون ورزشکاران، هنرمندان، فعالان در فضای مجازی و ... به ۲۶۰ میلیون تومان رسید؛ یعنی درآمد بالاتر این مبلغ مشمول مالیات می‌شود و در رابطه با سقف حقوق‌ها نیز روند چنین است. از سویی دیگر به‌دنبال حمایت مالیاتی بیشتر از افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی هستیم.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت بازار خودروی کشور نیز اشاره کرد و گفت: تا قبل از سال ۱۳۹۷ شاهد تولید سالانه حدود ۱.۵ میلیون خودرو در کشور بودیم که بعد از این سال، این روند کاهش داشت به‌طوری‌که در بعضی سال‌ها تولید به رقمی حدود ۶۰۰ هزار خودرو رسید در حالی‌که نیاز بازار رقمی معادل ۱.۵ میلیون خودرو است.

وی افزود: در این شرایط و در طول این چند سال شاهد انباشت تقاضا در حوزه خودرو بودیم که این رقم و کمبود به ۲.۵ تا ۳ میلیون خودرو رسید. البته امسال با تلاش‌های انجام شده انتظار داریم روند تولید در این بخش به ۱.۵ میلیون خودرو برسد، ولی کمبود‌ها همچنان در بازار وجود دارد.

طاهری با اشاره به اینکه کمبود خودرو از سویی و تغییرات اقتصادی کشور از سویی دیگر که باعث ایجاد تفکری شد که براساس آن افراد برای حفظ ارزش پول به سمت خرید کالا‌هایی همچون خودرو رفتند، تصریح کرد: این موارد باعث افزایش تقاضا به عنوان کالای سرمایه‌ای شد. البته این موضوع راهکاری دارد تا عرضه در طول دو سال آینده به سقف ۳ میلیون خودرو برسد که در این مسیر نیز مشکلاتی وجود دارد.

این مسئول ادامه داد: یکی از مشکلات این است که در زنجیره تولید خودرو در بخش‌هایی امکان تولید تا ۳ میلیون قطعه وجود دارد، اما در بخش‌هایی همچون تولید موتور ظرفیت پایین است که در این بخش باید کار‌هایی انجام شود. راهکار دیگر واردات خودرو بعد از گذشت ۴ سال ممنوعیت واردات است.

این نماینده مجلس موضوع واردات خودرو را مهم دانست و گفت: برای اینکه فشار ارزی در واردات خودرو به کشور وارد نشود پیشنهاد واردات خودرو با عمر کمتر از ۵ سال را داده‌ایم که هنوز در حال رایزنی در این بخش هستیم و در بخش دیگر کاهش عوارض واردات خودرو است. در بخش اول دلیل ما این است که برای سفارش تولید به کارخانه‌های خودروساز خارجی زمان نیاز داریم، ولی در واردات خودرو دست دوم این مشکل وجود ندارد. بنا بر اقدامات انجام شده تا پایان سال، شاهد واردات حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو به کشور خواهیم بود.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به اتفاقات اخیر در کشور، اظهار کرد: ما در این ایام شاهد جنگ ترکیبی علیه کشور بودیم جنگی که در جبهه‌های مختلف با پشتیبانی گسترده تدارک دیده شد چرا که ما در مسیر رشد قرار گرفته بودیم و سرنوشت‌مان را به برجام گره نزده و به دنبال یافتن بازار‌های جدید همچون بازار اوراسیا بودیم و موفقیت‌های خوبی را نیز به دست آورده‌ایم. در این جنگ بستر رسانه‌ای که ما به آن کم توجه بودیم به کمک دشمن آمد و آن‌ها به دنبال القای ناامیدی در جامعه هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده