تاریخ: ۱۶ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۴۷
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۲۸۷۳۸۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

عقد ۳ تفاهم‌نامه همکاری قطعه‌سازان آذربایجان‌شرقی با خودروسازان/ تولید و تجاری‌سازی موتور ۴۵۷ بنز در تبریز

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی از انعقاد ۳ تفاهم. نامه همکاری قطعه‌سازان استان با خودروسازان کشور طی روز‌های اخیر خبر داد.

به گزارش می‌متالز، صابر پرنیان، رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران از انعقاد سه تفاهم‌نامه همکاری قطعه‌سازان استان با خودروسازان کشور طی روز‌های اخیر خبر داد و اظهار کرد: قطعه‌سازان و مجموعه‌سازان استان توان تامین نیمی از قطعات مورد نیاز خودروسازان را دارند.

وی افزود: همزمان با برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه تخصصی خودرو و صنایع وابسته در تبریز حضور خودروسازان مطرح کشور مجالی فراهم شد تا صنعتگران آذربایجان‌شرقی در کنار خودروسازان مطرح کشور به اشتراک تفاهم رسیده و همکاری خود را بیش از پیش افزایش دهند.

پرنیان گفت: این تفاهم‌نامه‌ها بر مبنای تعمیق ساخت داخل بین انجمن‌های تخصصی قطعه‌سازی و نیرومحرکه آذربایجان‌شرقی با شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو در روز‌های اخیر و در حضور مسؤولان استانی و کشوری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تبریز منعقد شد.

تولید و تجاری‌سازی موتور ۴۵۷ بنز در تبریز

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی همچنین از راه‌اندازی فاز نخست مرکز آزمون آلایندگی موتور‌های دیزلی در شرکت ایدم خبر داد و گفت: این پروژه با هدف ایجاد امکانات تست مورد نیاز برای آلایندگی موتور‌های دیزلی و دستیابی به خودکفایی و قطع وابستگی به خارج از کشور راه‌اندازی شده است.

صابر پرنیان در مراسم راه‌اندازی فاز نخست مرکز آزمون آلایندگی موتور‌های دیزلی در شرکت ایدم متذکر شد: با اجرای این پروژه از خروج ارز که برای انجام آزمون‌های مورد نیاز تطابق موتور‌های تولیدی با استاندارد‌های آلایندگی (یورو ۴، یورو ۵ و یورو ۶) تعریف شده است جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به تداوم آهنگ شکست رکورد تولید در ایدم در یک دهه گذشته ادامه داد: در فاز اول این پروژه با راه‌اندازی دینامومتر آترون و تجهیزات جانبی مربوط به اندازهگیری توان و گشتاور در سیکل گذرا همچنین سامانه تامین هوای استاندارد حدود ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه شده و در حال حاضر این طرح در مرحله بهره‌برداری است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: فاز دوم تجهیز اتاق آزمون به دستگاه اندازه‌گیری آلاینده‌های گازی، دستگاه اندازه گیری جرم ذرات اگزوز PM، دستگاه اندازه‌گیری تعداد ذرات اگزوز PN و دستگاه اندازه‌گیری فشار احتراق داخل محفظه سیلندر با اعتباری حدود ۴۵۰ میلیارد ریال عملیاتی خواهد شد.

وی به اهمیت شروع تولید و تجاری‌سازی موتور ۴۵۷ بنز با تنوع ۴ تیپ بعد از یک دهه توقف تولید اشاره کرد و یادآور شد: از اوایل دهه گذشته و با شروع اعمال تحریم‌ها و قطع همکاری شرکای خارجی، موتور ۴۵۷ به عنوان یکی از محصولات استراتژیک شرکت و یکی از ارکان مهم توسعه صنعت حمل و نقل کشور به دلیل وابستگی برخی قطعات کلیدی و انحصاری به شرکت بنز آلمان متوقف شده بود که در حال حاضر تولید و تجاری سازی این محصولات دوباره آغاز می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی در خصوص طرح‌های توسعه تولید موتور‌های دیزلی در داخل کشور تاکید کرد: با اجرای طرح‌های توسعه شرکت ایدم علاوه بر کاهش ارزبری، نزدیک به ۴۵۰ هزار دلار به ازای هر موتور برای انجام فرایند کالیبراسیون و صدور گواهی استاندارد آلایندگی و عملکرد موتور صرفه‌جویی ارزی خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده