تاریخ: ۱۵ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۳۰
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۲۸۷۲۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

مشکل فعلی در کشور موضوع درآمد‌ها است

‌می‌متالز - زنجان-رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مشکل فعلی در کشور موضوع درآمد‌ها است و اختلافی که بین حقوق و درآمد مردم وجود دارد در مقایسه با هزینه‌های موجود کم است.

به گزارش می‌متالز، مصطفی طاهری روز پنج شنبه در نشست سیاسی هادیان سیاسی سپاه زنجان، با بیان اینکه یکی از مشکلات این است که در زنجیره تولید خودرو در بخش‌هایی امکان تولید تا ۳ میلیون قطعه وجود دارد، گفت: در بخش‌هایی همچون تولید موتور ظرفیت پایین است که در این بخش باید کار‌هایی انجام شود. راهکار دیگر واردات خودرو بعد از گذشت ۴ سال ممنوعیت واردات است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع واردات خودرو را مهم عنوان کرد و افزود: برای اینکه فشار ارزی در واردات خودرو به کشور وارد نشود پیشنهاد واردات خودرو با عمر کمتر از ۵ سال را داده‌ایم که هنوز در حال رایزنی در این بخش هستیم و در بخش دیگر کاهش عوارض واردات خودرو است.

طاهری افزود: در بخش اول دلیل ما این است که برای سفارش تولید به کارخانه‌های خودروساز خارجی زمان نیاز داریم، ولی در واردات خودرو دست دوم این مشکل وجود ندارد. بنا بر اقدامات انجام شده تا پایان سال، شاهد واردات حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو به کشور خواهیم بود.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت بازار خودروی کشور نیز اشاره کرد و گفت: تا قبل از سال ۱۳۹۷ شاهد تولید سالانه حدود ۱.۵ میلیون خودرو در کشور بودیم که بعد از این سال، این روند کاهش داشت به‌طوری‌که در بعضی سال‌ها تولید به رقمی حدود ۶۰۰ هزار خودرو رسید در حالی‌که نیاز بازار رقمی معادل ۱.۵ میلیون خودرو است.

طاهری افزود: در این شرایط و در طول این چند سال شاهد انباشت تقاضا در حوزه خودرو بودیم که این رقم و کمبود به ۲.۵ تا ۳ میلیون خودرو رسید. البته امسال با تلاش‌های انجام شده انتظار داریم روند تولید در این بخش به ۱.۵ میلیون خودرو برسد، ولی کمبود‌ها همچنان در بازار وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه کمبود خودرو از سویی و تغییرات اقتصادی کشور از سویی دیگر که باعث ایجاد تفکری شد که براساس آن افراد برای حفظ ارزش پول به سمت خرید کالا‌هایی همچون خودرو رفتند، افزود: این موارد باعث افزایش تقاضا به عنوان کالای سرمایه‌ای شد. البته این موضوع راهکاری دارد تا عرضه در طول دو سال آینده به سقف ۳ میلیون خودرو برسد که در این مسیر نیز مشکلاتی وجود دارد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در ایران شاهد تورم انباشته هستیم، گفت: از سال ۱۳۹۷ همه سال‌ها تورم بالای ۳۵ درصد بود که دولت سیزدهم تلاش کرد شرایط را بهبود ببخشد که بعد از اصلاحات ارزی بار دیگر تورم افزایش یافت و این به معنی کاهش ارزش پول ملی و سرمایه مردم است.

طاهری با بیان اینکه برای برخورد با این وضعیت چندین راه‌حل وجود دارد، افزود: مشکل فعلی در کشور موضوع درآمد‌ها است. اختلافی که بین حقوق و درآمد مردم وجود دارد در مقایسه با هزینه‌های موجود کم است و به خاطر تورم، درآمد با هزینه هم‌خوانی ندارد و مجموع این موارد باعث نارضایتی شده است.

وی تاکید کرد: بهترین راهکار در شرایط فعلی افزایش درآمد شغلی است که این امر منوط به تولید است و اگر تولید رشد کند کشور رشد خواهد کرد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: باید پذیرفت که رشد اصلی در تولید است و اگر تولید با همین سرعت پیش رود و درآمد مردم افزایش یافته و از طرفی تورم کاهش یابد به یک نقطه طلایی خواهیم رسید. در این نقطه مردم می‌توانند با پس‌انداز حقوق چندماهه، خودرو خریداری کنند و یا در مدت کوتاه‌تری صاحب مسکن شوند. در این وضعیت مردم تغییر را حس خواهند کرد.

طاهری در ادامه با اشاره به موضوع مالیات در کشور و توجه به این منبع درآمدی، گفت: تغییراتی در روند اخذ مالیات در بودجه شاهد بودیم. به‌طور مثال میزان حداکثر معافیت مالیاتی در بخش‌هایی همچون ورزشکاران، هنرمندان، فعالان در فضای مجازی و … به ۲۶۰ میلیون تومان رسید؛ یعنی درآمد بالاتر این مبلغ مشمول مالیات می‌شود و در رابطه با سقف حقوق‌ها نیز روند چنین است. از سویی دیگر به‌دنبال حمایت مالیاتی بیشتر از افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی هستیم.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی در ادامه اتفاقات اخیر در کشور، گفت: ما در این ایام شاهد جنگ ترکیبی علیه کشور بودیم جنگی که در جبهه‌های مختلف با پشتیبانی گسترده تدارک دیده شد چرا که ما در مسیر رشد قرار گرفته بودیم و سرنوشت‌مان را به برجام گره نزده و به دنبال یافتن بازار‌های جدید همچون بازار اوراسیا بودیم و موفقیت‌های خوبی را نیز به دست آورده‌ایم.

طاهری افزود: در این جنگ بستر رسانه‌ای که ما به آن کم توجه بودیم به کمک دشمن آمد و آن‌ها به دنبال القای ناامیدی در جامعه هستند.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده