تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۴۸
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۲۸۷۴۲۱
سرویس خبر : انرژی

برنامه دولت برای رفع مشکلات آبی یزد تا نیم قرن آینده

‌می‌متالز - وزارت نیرو اعلام کرد که بزودی عملیات اجرایی فاز دوم ابر پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان‌های مرکزی آغاز خواهد شد؛ پروژه بزرگی که انتظار می‌رود با اجرای آن بخش قابل توجهی از مشکلات آبی استان یزد حداقل برای ۵۰ سال آینده مرتفع شود.

به گزارش می‌متالز، استان یزد از جمله استان‌های کشور است که در سال‌های گذشته به واسطه کاهش شدید نزولات جوی با تنش‌های فراوانی در حوزه آب به ویژه در بخش شرب رو به رو شده است؛ مشکل بزرگی که دولت سیزدهم بنا دارد با اجرایی کردن فاز دو ابرپروژه تأمین و انتقال آب خلیج فارس به این استان تا حدود زیادی نسبت به حل این مشکلات اقدام کند.

طبق گزارش جدید وزارت نیرو، عملیات شیرین‌سازی و انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی کشور که از مدت‌ها قبل آغاز شد و فاز اول آن پیش‌تر به بهره برداری رسید، حالا وارد فاز دوم خود شده و مستند به این طرح قرار است بخش قابل توجهی از کمبود‌های آبی کلانشهر یزد و اطراف آن در بخش شرب، صنعت و کشاورزی پربازده از طریق منابع پایدار آب خلیج فارس و تا افق ۵۰ ساله مرتفع شود.

عملیات اجرایی این ابرپروژه که از آن به عنوان بزرگترین طرح آبی کشور یاد می‌شود همزمان با سفر رییس جمهور و وزیر نیرو به استان یزد در اواخر هفته جاری آغاز خواهد شد.

طرح تأمین و انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی کشور یکی از مطالبات قدیمی مردم کویرنشین از دولتمردان بوده که قرار است با اجرای آن سالانه معادل ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین سازی و به استان یزد منتقل شود.

طول این خط انتقال آب ۷۲۰ کیلومتر است و برآورد می‌شود برای نهایی کردن آن به چهار سال زمان نیاز باشد، اعتبار طرح نیز قرار است از محل حقوق دولتی که به حساب خزانه واریز می‌شود، تأمین شود.

در حال حاضر میانگین بارش‌ها در استان یزد به زیر ۵۰ میلیمتر در سال رسیده است و از سویی نیز در فصل گرم سال در این استان شاهد درجه تبخیر تا ۳ هزار میلیمتر هستیم که در مجموع وضعیت آبی این استان را شکننده کرده است؛ شرایط نگران کننده و غیرقابل قبولی که پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس، بخش عمده‌ای از مشکلات استان در حوزه آب حداقل تا ۵۰ سال آینده حل شود. بر این اساس نه تنها انتظار می‌رود با عملیاتی شدن این پروژه و تزریق آب کافی به صنایع و نیز منابع آب شرب استان یزد، از نیاز و وابستگی این استان به آب انتقالی از سایر استان‌ها کاسته شود و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تأمین آب پایدار در بخش شرب و صنعت استان باشیم، که پیش‌بینی می‌شود زمینه برای توسعه صنایع و کشاورزی پربازده نیز فراهم شود.

از جمله نکات مهمی که باید در مورد این پروژه مورد اشاره قرار گیرد و بیانگر نقش مهم دولت سیزدهم در عملیاتی شدن انتقال آب خلیج فارس به استان یزد است، تأمین اعتبار آن است که در سال‌های گذشته به واسطه همین مشکل فاز دوم پروژه وارد مرحله اجرا نشده بود.

نبود منبع مالی پایدار اجازه آغاز پروژه را به مدیران اجرایی کشور نمی‌داد، با این حال پیگیری‌های شخص رئیس جمهور، وزیر نیرو و مسوولان محلی سبب شد تا اعتبارطرح تامین و بزرگترین مانع در مسیر اجرایی طرح برطرف شود.

این گزارش حاکی است، احداث سه واحد آب شیرین کن در بندرعباس هر کدام به ظرفیت ۲۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز، ۸۰۰ کیلومتر شبکه آبرسانی و ایستگاه‌های پمپاژ از بخش‌های تکمیلی این پروژه است که به عنوان بخشی از مختصات این پروژه اجرایی خواهند شد.

لازم به ذکر است طرح‌های توسعه آب خلیج فارس، استان‌های واقع در مناطق مرکزی ایران یعنی هرمزگان، کرمان و یزد، خراسان جنوبی و اصفهان را پوشش خواهد داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده