تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۸
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۲۸۷۴۳۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

مانع نوآوری در خودروسازان شناسایی شد

‌می‌متالز - چند نرخی بودن قیمت، فاصله زیاد میان نرخ کارخانه و بازار آزاد فضای رانت، سو استفاده را ایجاد می‌کند و این موضوع مستقیم و غیرمستقیم تولیدکننده و مصرف‌کننده را متأثر می‌سازد. اگر اختلاف قیمت میان بازار آزاد و قیمت کارخانه زیاد باشد شرکت‌های خودروساز تمایلی برای تولید بیشتر و به‌روزرسانی ندارند.

به گزارش می‌متالز، علیرضا مستقل، کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: همان‌طور که در نامه ارسالی به ۳ قوا هم آمده، با عرضه خودرو در بورس کالا رابطه خوبی میان تولید و مصرف‌کننده برقرارشده است. از طرفی تعهد تولیدکننده برای تحویل خودرو مطابق با سازوکار مشخص و روشنی تعیین‌شده است؛ تا قبل از عرضه خودرو در بورس کالا خریداران خودرویی صفر یا به‌صورت قرعه‌کشی با احتمال کم و یا از بازار آزاد (پروسه زمان‌بر و با ایهام صفر بودن هم روبه‌رو است همچنین با تبعات فراوان) باید خرید می‌کردند. خرید خودرو در بورس کالا هم تقسیم انتفاع میان تولیدکننده و مصرف‌کننده را به همراه دارد و هم خودمصرف کننده باقیمت پایین‌تری خرید خواهد کرد دراین‌بین ابهاماتی که در حین خرید از بازار آزاد خریدار با آن روبه‌رو است در بورس کالا با آن مواجه نمی‌شود.

مانع نوآوری در خودروسازان شناسایی شد

این فعال بورسی تشریح کرد: با عرضه خودرو در بورس کالا خودروسازان، تولیدکنندگان و حتی فعالین دیگر صنایع هم تشویق می‌شوند که سیاست کلان اقتصاد کشور بر مبنای اقتصاد دستوری استوار نیست. دولت باید سیاست دوری خود از اقتصاد دستوری را دنبال کند؛ در این سیاست تولیدکنندگان همواره تشویق می‌شوند تا اینکه با محدودیت‌های مواجه شوند و سود از جیب سهامداران و شرکت خارج و در جیب دلالان واریز شود. چند نرخی بودن قیمت، فاصله زیاد میان نرخ کارخانه و بازار آزاد فضای رانت، سو استفاده را ایجاد می‌کند و این موضوع مستقیم و غیرمستقیم تولیدکننده و مصرف‌کننده را متأثر می‌سازد. اگر اختلاف قیمت میان بازار آزاد و قیمت کارخانه زیاد باشد شرکت تمایلی برای تولید بیشتر و به‌روزرسانی ندارد.

اقتصاد دستوری چالش این روز‌های تولیدکنندگان

مستقل تبیین کرد: با شرایط تورمی و قیمت‌گذاری دستوری خودرو تبدیل به کالایی سرمایه‌ای و مصرفی شده است. این موضوع تبعاتی داشته است ابتدا بحث افزایش تورم و نقدینگی که در تمام کالا‌ها حاکم شد، تولید محدود و واردات نزدیک به صفر که وجود داشت، باعث سرمایه‌ای شدن خودرو و بالا رفتن تقاضا شد. با کنترل رشد نقدینگی و افزایش تیراژ تولید می‌توان بازار خودرو را تعدیل کرد، اگر سود خودروساز به جیب واسطه‌ها برود هیچ‌یک (تولیدکننده و مصرف‌کننده) نفع نمی‌برند. مخالفت با عرضه خودرو در بورس کالا ناشی از عدم دلسوزی و کارشناسی بوده و به نفع هیچ‌کس نیست. این در حالی است که خودروساز و همه تولیدکنندگان در سطوح مختلف از اقتصاد دستوری دچار چالش می‌شود.

وی افزود: عرضه خودرو در بورس کالا علاوه بر ایفایی نقش در اقتصاد کلان باعث درآمدزایی دولت از مالیات ارزش افزوده و مالیات عایدی خودروسازان می‌شود. از طرفی از واسطه گران به‌آسانی نمی‌توان مالیات اخذ کرد در صورت محقق شدن هم بهتر است مالیات از تولیدکننده گرفته شود.

تیراژ افزایش یابد خودرو اقساطی عرضه می‌شود

مستقل در پایان گفت: اگر خودروساز از سود عرضه در بورس کالا راضی باشد، با برنامه‌ریزی و افزایش تولید، تیراژ را بالا می‌برد. به‌مرورزمان با واقعی شدن قیمت‌ها تقاضای دلالی از بازار خودرو حذف می‌شود و قیمت بورس کالا و بازار آزاد به هم نزدیک می‌شود، شاید هم در بعضی از مقاطع بسته به تورم قیمت کاهشی هم بشود اگر تیراژ تولید افزایش یابد خودروسازان خودرو را با شرایط اقساطی و اعتباری واگذار می‌کنند که درنهایت به نفع مصرف‌کننده است البته که این موضوع به دیگر پارامتر‌ها هم نیاز دارد.

منبع: بورس نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده