تاریخ: ۱۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۰۴
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۲۸۷۴۴۴
سرویس خبر : انرژی
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی:

اندیشکده‌ها نیاز امروز برای اداره مطلوب کشور است

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از نیاز‌های امروز برای اداره مطلوب کشور، اهتمام به اندیشکده‌ها است.

به گزارش می‌متالز، مصطفی طاهری شامگاه جمعه رویداد پیشگام که به میزبانی دانشگاه زنجان برگزار شد، با یادآوری اینکه متاسفانه در تابستان با مشکل برق و در زمستان نیز با مشکل گاز مواجه هستیم، اظهار کرد: این مشکل در جمع دانشجویان اندیشکده دانشگاه صنعتی شریف مطرح و اعلام شد که برای حل این مشکل راهکار وجود دارد، اما هیچ‌کس به راهکار‌های ارائه شده اهمیتی نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه امروز کشوری، چون آمریکا که در حوزه انرژی ادعا دارد، در واقع چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی افکار خود را از اندیشکده‌ها می‌گیرد، تصریح کرد: اگر به سراغ اندیشکده‌ها نرویم، گرفتار خواهیم شد و بخشی از این گرفتاری‌ها نیز ناشی از تصمیمات غلطی است که گرفته شده، قانون‌گذاری‌هایی که انجام شده و … نشأت می‌گیرد، بنابراین چاره‌ای نداریم جز اینکه به سمت استفاده از ظرفیت پژوهشکده‌ها و اندیشکده‌ها حرکت کنیم.

این نماینده مجلس از «ایتان» به عنوان یکی از این مجموعه‌ها یاد کرد و با بیان اینکه نسل اول این مجموعه را پیدا کرده‌ایم، یادآور شد: ما نیاز به تشکیل تیم‌های اندیشکده فکری در کشور داریم. به عنوان مثال اگر امروز بخواهیم هر تصمیمی در مورد خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس بگیریم، حتماً از اندیشکده دانشگاه صنعتی امیرکبیر کمک و هم‌فکری می‌گیریم.

طاهری از نساجی به عنوان پیشران‌ترین و درشت‌ترین صنعت حال حاضر کشور یاد کرد و ادامه داد: با این وجود اندیشکده‌ای که روی این صنعت به صورت تخصصی کار کرده باشد، نداریم و به این موضوع که چه مسیر راهبردی را باید در این زمینه طی کنیم، آگاه نیستیم، به همین خاطر خلاء‌های زیادی در این زمینه داریم.

وی با تاکید بر اینکه باید اعتراف کنیم که با کمبود افراد اندیشکده‌ای که در موضوعات مرتبط کار کنند، مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: نمونه بارز این خلاء‌ها در فضای مجازی است. فرض کنیم هیچ محدودیتی در خصوص فضای مجازی در کشور نداریم، حال باید این سئوال مطرح شود که در چنین شرایطی چه درخواستی در جامعه مطرح است، خواهیم دید که هیچ طرح و برنامه‌ای در این خصوص نداریم که این موضوع برای سایر بخش‌ها نیز صادق است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، کمبود افراد اندیشکده‌ای و فکری را یکی از نیاز‌های جدی برای اداره مطلوب کشور دانست و ابراز کرد: در صورت تحقق این موضوع، مجلس در خصوص «مسئله» حاضر است کمک‌های لازم را ارائه دهد.

طاهری در ادامه به موضوع صنعت میکروالکترونیک به عنوان یکی از دغدغه‌های امروز کمیسیون صنایع و معادن مجلس اشاره کرد و گفت: ایران اسلامی پیشرفت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف دارد، اما در صنعت میکروالکترونیک دغدغه داریم، در حالی که میکروالکترونیک یک صنعت پایه برای الکترونیک به شمار می‌رود.

این نماینده مجلس در همین خصوص اظهار کرد: ما در بحث چیپ و آی. سی مشکل داشته و واردکننده هستیم، یعنی ما به هر میزان که در بخش شبکه و موضوعات مشابه قوی عمل کنیم، اما چون به هر حال واردکننده چیپ هستیم، این یک مشکل جدی است. به عنوان مثال این امکان برای همه خودرو‌ها و تلفن‌های همراه که دارای چیپ هستند؛ وجود دارد که ناگهان از کار بیفتد.

نهمین رویداد پیشگام توسط موسسه ایتان و اداره کل تبلیغات اسلامی استان با همکاری شهرداری زنجان به میزبانی دانشگاه زنجان برگزار شد.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده