تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۰:۵۵
بازدید: ۲۶۶
کد خبر: ۲۸۷۵۹۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت مطرح کرد:

اثر کمبود گاز فولادی‌ها بر تولید آهن اسفنجی و درخواست همکاری وزارت نفت

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت با اشاره به اثر کمبود گاز فولادی‌ها بر تولید آهن اسفنجی و نوسان قیمت محصولات، خواستار همکاری وزارت نفت برای تأمین روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز شد.

به گزارش می‌متالز، سیف اله امیری درباره آخرین وضعیت تولید فولاد و زنجیره محصولات گفت: کارخانه‌های فولاد با مشکل تامین سوخت مواجه هستند و بسیاری ازشرکت‌های این بخش به علت کمبود گاز، نیمه تعطیل شدند. قرار بود روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب گاز برای فولادی‌ها در نظر گرفته شود که به ۱۵ و سپس به ۱۰ میلیون مترمکعب کاهش یافت.

وی افزود: طبق برنامه‌های وزارت نفت باید روزانه ۱.۴۵ میلیارد مترمکعب گاز تولید شود که در شرایط فعلی ۸۵۰ میلیون مترمکعب تولید می‌شود و بین ۵۵۰ تا ۶۵۰ میلیون مترمکعب صرف خانوار، ۱۲۰ میلیون مترمکعب صرف نیروگاه‌ها و بقیه نیز صرف تولید می‌شود. ۱۱ میلیون تن مازاد گندله در انبار‌ها وجود دارد بنابراین کمبود گاز فعلاً به بخش‌های تولیدی آسیبی نرسانده است.

این مدیر حوزه معدنی ادامه داد: در تولید شمش فولادی و میلگرد هم با مازاد موجودی مشکلی وجود ندارد. اما کمبود گاز موجب کاهش تولید آهن اسفنجی شده است؛ بنابراین انتظار می‌رود وزارت نفت حداقل روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز در اختیار کارخانه‌های فولادی قرار دهد تا شرکت‌ها بتوانند به تولید ادامه دهند.

امیری عنوان کرد: علاوه بر کمبود گاز که بر میزان تولید اثرگذار است، جو روانی نبود سوخت و نوسانات قیمت ارز نیز می‌تواند بر نوسانات قیمت در زنجیره محصولات فولادی اثرگذار باشد؛ بنابراین وقتی این سه مورد کنار یکدیگر قرار گیرد افزایش قیمت را هم خواهیم داشت. فعلا مشکلی در زمینه صادرات بوجود نیامده، اما عدم تولید ممکن است به کاهش صادرات بینجامد. توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران بجای سرمایه‌گذاری در زنجیره فولاد به سمت سرمایه‌گذاری در تولید فولاد‌های آلیاژی، فولاد ضد زنگ و فرو سیلیکو منگنز بروند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده