تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۰۸
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۲۸۷۷۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صادرات ۳۶۰ قلم کالا از قزوین به ۶۵ کشور جهان

‌می‌متالز - مدیرکل گمرک استان قزوین گفت: از ابتدای امسال تا امروز ۳۸۰ قلم کالا از استان قزوین به ۶۵ کشور جهان صادر شده که نشان از افزایش ۲۰ درصدی تنوع در محصولات صادراتی استان دارد.

به گزارش می‌متالز، رضا نیک‌روش امروز در کارگروه توسعه صادرات استان قزوین که در سالن جلسات شهیدسلیمانی استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا امروز ۳۸۰ قلم کالا و محصول مختلف در قالب ۳۸۰ کد و تعرفه گمرکی به خارج از کشور صادر شده است که نشان از افزایش ۲۰ درصدی تنوع در محصولات صادراتی استان دارد.

وی با بیان اینکه در ۹ ماهه نخست سال به ۶۵ کشور جهان محصول صادر کرده‌ایم، اضافه کرد: با توجه به اینکه سازمان توسعه تجارت ایران دستیابی به صادرات ۵۴۳ میلیون دلاری را برای استان قزوین پیش‌بینی کرده، بنابراین در برش ۹ ماهه صادرات استان قزوین ۱۲۱ درصد محقق شد و در ضمن تا امروز ۹۱ درصد صادرات پیش‌بینی‌شده استان قزوین تحقق یافته است.

نیک‌روش ادامه داد: با این حال هدف‌گذاری صادراتی استان قزوین در سال جاری ۸۰۰ میلیون دلار بود که در برش ۹ ماهه ۸۲ درصد آن محقق شده و اگر کل سال را هم در نظر بگیریم، ۶۲ درصد از صادرات هدف‌گذاری‌شده ما در استان قزوین محقق شده است. در ضمن سهم ما از صادرات کشور در ۹ ماهه ابتدایی امسال ۱.۳۶ درصد بوده است.

۱۸۱ میلیون دلار کالا به کشور عراق صادر شد

مدیرکل گمرک استان قزوین در ادامه صحبت‌های خود عراق را مهم‌ترین شریک تجاری و مقصد محصولات صادراتی استان دانست و گفت: در ۹ ماهه اول سال جاری ۳۷ درصد صادرات استان قزوین به کشور عراق انجام شده که ارزش آن ۱۸۱ میلیون دلار است. ضمن اینکه از نظر وزنی ۳۷۵ هزار تن کالا به کشور عراق صادر کرده‌ایم که ۴۸ درصد وزن کل صادرات استان قزوین است.

نیک‌روش با اشاره به رتبه استان قزوین در حوزه صادرات افزود: استان قزوین با ۴۹۴ میلیون دلار صادرات رتبه ۱۴ صادرات در بین ۳۱ استان کشور را دارد و از نظر میزان صادرات پایین‌تر از استان‌های ایلام و فارس قرار گرفته است.

وی یادآور شد: برای اینکه بتوانیم صادرات از مبدأ گمرک استان قزوین را تقویت کنیم، نیازمند احداث پایانه‌های صادراتی تخصصی هستیم که اگر این مهم اتفاق بیفتد، می‌توانیم گروه‌های کالایی مختلف را در این پایانه‌ها ساماندهی و صادر کنیم و به این ترتیب از معضل صادرات محصولات استان قزوین از مبادی گمرک سایر استان‌ها رها خواهیم شد.

صادرات روغن زیتون به کشور‌های آسیای میانه هدف‌گذاری شد

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم در این جلسه به برنامه‌های این نهاد برای توسعه صادرات غیرنفتی استان در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در نخستین قدم به دنبال راه‌اندازی بانک اطلاعاتی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی صادرات‌محور هستیم که در این حوزه آمار روشنی نداریم.

محمدحسین عطائی اضافه کرد: همچنین مشغول شناسایی سیاست‌های تشویقی و طراحی مشوق‌های صادراتی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان قزوین هستیم که در این زمینه نیازمند همکاری اتاق بازرگانی و اتحادیه صادرکنندگان استان هستیم.

وی با بیان اینکه فهرست به‌روزی از توانمندی‌های تولیدی حوزه کشاورزی و دامپروری استان قزوین تهیه کرده‌ایم، گفت: علاوه بر شناسایی این ظرفیت‌ها رتبه‌بندی هم انجام شده و بر مبنای این رتبه‌بندی بسته‌های تشویقی برای توسعه کشت محصولات کشاورزی دارای قابلیت صادرات را ارائه خواهیم کرد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان از ارائه تسهیلات ویژه به سرمایه‌گذاران در بخش بسته‌بندی و نقل و انتقال محصولات کشاورزی دارای قابلیت صادرات خبر داد و افزود: همچنین به زودی نمایشگاه‌های توانمندی‌های محصولات کشاورزی و دامی استان قزوین را در کشور‌های همسایه برگزار خواهیم کرد تا سهم کشاورزی از صادرات استان قزوین رشد کند.

عطائی ادامه داد: همچنین نیاز‌ها و اولویت‌های مربوط به فرآوری محصولات کشاورزی همانند فرآوری کشمش و انگور را سنجیده‌ایم و برنامه ما جذب سرمایه‌گذاران برای ارتقای سطح کیفی فرآوری چنین محصولاتی است و باید با همکاری نهاد‌های مربوطه مثل اتاق کشمش و تعاون روستایی این ارتقای کیفی اتفاق بیفتد.

وی یادآور شد: یکی از طرح‌های راهبردی و برنامه‌های محوری ما توسعه صادرات روغن زیتون است و با توجه به ۲ برابر شدن تولید این محصول در سال زراعی جاری به دنبال صادرات این محصول به کشور‌های همسایه به ویژه کشور‌های آسیای میانه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستیم.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده