تاریخ: ۲۱ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۲۴
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۲۸۷۹۷۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مصرف جهانی زغال‌سنگ در ۲۰۲۲ رکورد زد

‌می‌متالز - بر اساس آخرین گزارش سالانه بازار «آژانس بین‌المللی انرژی» (AIE)، میزان مصرف جهانی در بخش زغال‌سنگ در سال ۲۰۲۲، ۱.۲ درصد افزایش یافت و برای نخستین بار در طول یکسال به ۸ میلیارد تن رسید.

به گزارش می‌متالز به نقل از تارنمای ال اکونومیستا اسپانیا، رکود قبلی ثبت شده، به سال ۲۰۱۳ با مصرف هفت میلیارد و ۹۹۷ میلیون تن زغال‌سنگ مربوط می‌شود.

به این ترتیب، در طول سال ۲۰۲۲، هر فرد روی کره زمین به طور متوسط یک تن زغال‌سنگ مصرف کرده است، رقمی که نشان‌دهنده یک رکورد تاریخی بوده و زنگ خطری از مصرف این آلاینده‌ترین منبع انرژی در محیط زیست محسوب می‌شود.

چین با چهار میلیارد و ۲۵۰ میلیون تن، مصرف‌کننده اصلی این هیدروکربن در سال گذشته میلادی بود که بیش از نیمی از تولید جهانی را شامل می‌شود. هند با مصرف یک میلیارد و ۱۰۳ میلیون تن در جایگاه دوم (دو برابر مجموع کشور‌های اتحادیه اروپا) و اتحادیه اروپا با ۴۷۸ میلیون تن در رده سوم مصرف زغال‌سنگ قرار گرفتند.

این گزارش پیش‌بینی می‌کند که مصرف زغال سنگ تا سال ۲۰۲۵ ثابت می‌ماند، با این حال، زغال‌سنگ تا حد زیادی به عنوان بزرگ‌ترین منبع انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در سیستم انرژی جهانی باقی خواهد ماند.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود صادرات زغال‌سنگ حرارتی آمریکا از طریق دریا در سال جاری (۲۰۲۳) کاهش یابد.

زغال‌سنگ ارزان‌تر روسیه در جنوب و جنوب‌شرقی آسیا، محبوبیت بیشتری خواهد یافت و همچنین تخمین زده می‌شود که چین، اندونزی و هند، تولیدات داخلی خود را افزایش دهند.

اروپا که به دلیل جنگ اوکراین از گاز طبیعی روسیه محروم شده است، همچنان خریدار زغال‌سنگ ایالات متحده خواهد بود. با این حال، با روی کارآمدنِ بیشتر انرژی‌های تجدیدپذیر، مصرف داخلی کاهش خواهد یافت.

چین در نظر دارد ممنوعیت دو ساله غیررسمی واردات زغال‌سنگ استرالیا را لغو کند و بنابراین، زغال‌سنگ با کیفیت استرالیا به بازار چین باز خواهد گشت.

همچنین انتظار می‌رود تقاضای اروپا به دلیل جنگ اوکراین که به موجب آن، بسیاری از ابتکارات مبتنی بر انرژی سبز متوقف شده است، ثابت بماند.

اگرچه عوامل متعددی در افزایش استفاده از زغال سنگ نقش داشتند، اما شرایط پس از همه‌گیری و جنگ در اوکراین اصلی‌ترین عوامل عنوان شدند.

منبع: دنیای معدن

عناوین برگزیده