تاریخ: ۲۱ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۴۰
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۲۸۷۹۷۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تکنولوژی و دانش فنی معدن‌کاران به‌روز شود/ لزوم رعایت الزامات قانونی بهره‌برداری از معادن

‌می‌متالز - معاون اقتصادی استاندار کردستان بر تقویت تکنولوژی معادن و دانش فنی و افزایش توان مالی معدن‌کاران متناسب با شرایط روز تاکید کرد.

به گزارش می‌متالز، حامد قادرزاده ظهر امروز در کارگروه تعامل ستادی صنعت، معدن و تجارت با منابع طبیعی و آبخیزداری استان در سنندج، با تاکید بر اینکه افزایش فعالیت معدن‌کاران نباید به ذخایر منابع طبیعی آسیب برساند افزود: افزایش بهره‌برداری از معادن پوشش گیاهی منطقه را زیرپوشش قرار می‌دهد.

قادرزاده بر رعایت الزامات قانونی بهره‌برداری از معادن تاکید کرد و گفت: فعالیت معدنی باید توجیه اقتصادی داشته باشد، از آنجا که تخریب در محدوده معادن اجتناب‌ناپذیر است در این راستا بهره‌برداری و بازسازی از محدوده معادن باید به بهترین شکل انجام شود و منفعت عمومی جامعه را بدنبال داشته باشد.

وی توجیه اداری، زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی معدن کاران را ضروری برشمرد و گفت: مسولیت اجتماعی معدن کاران باید تقویت شود.

معاون اقتصادی استاندار کردستان بر تقویت تکنولوژی معادن و دانش فنی و افزایش توان مالی معدن‌کاران متناسب با شرایط روز تاکید کرد.

وی گفت: با افزایش صنعت و تکنولوژی ارزش اقتصادی مجموعه افزایش می‌یابد در این راستا ضرورت دارد معدن‌کاران دانش فنی خود را بروز کنند در غیر اینصورت از لحاظ فنی هزینه‌های زیادی را متحمل خواهند شد.

قادرزاده خواستار توسعه مشارکت در حوزه معادن و ایجاد توازن و تعادل در کشور شد.

ذخایر ژنتیکی پشتوانه اصلی بقای حیات کره زمین است

مدیرکل منابع طبیعی استان کردستان هم در این جلسه گفت: ذخایر ژنتیکی پشتوانه و ضامن اصلی بقای حیات کره زمین است.

بهزاد شریفی‌پور، حفظ و صیانت از گونه‌های گیاهی، جانوری، جنگل‌ها و مراتع را وظیفه همگانی دانست و تصریح کرد: بهره برداری زیاد از معادن پوشش گیاهی منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی یادآورشد: مردم و بهره‌برداران معادن باید بدانند که برخی گونه‌های گیاهی متعلق به یک منطقه خاص است و اگر از بین برود در معرض تهدید جدی قرار خواهد گرفت و گاهی جبران آن غیرممکن خواهد بود.

وی بر رعایت الزامات قانونی از سوی بهره‌برداران در برداشت و بهره‌برداری از معادن تاکید کرد و افزود: منابع طبیعی مخالف تولید و اشتغال در جامعه نیست، اما بهره‌برداران معدن و خانه معدن باید ضوابط قانونی را رعایت کنند.

وی حفاظت از گیاهان بویژه گیاهان بومی و جانوری و منحصر بفرد در مناطق خاص ضروری برشمرد و گفت: از آنجا که ذخایر ژنتیکی متعلق به آیندگان است همه آحاد جامعه موظفند از منابع و عرصه‌های طبیعی حراست و پاسداری کنند.

جنگل‌های زاگرس با وسعت بیش از پنج میلیون هکتار یکی از مهم‌ترین رویشگاه‌های ایران است که به دلایل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و بوم شناسی از عرصه‌های کلیدی ایران محسوب می‌شود.

جنگل‌های کردستان بخش اعظم جنگل‌های غرب کشور و زاگرس شمالی را شامل می‌شود.

این استان با داشتن منابع طبیعی مناسب، جنگل‌ها و مراتع غنی دارای توانمندی‌های قابل ملاحظه‌ای است.

جنگل‌ها و مراتع یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های خدادادی است که ضرورت دارد از آن بخوبی حراست و صیانت شود.

بیش از یک میلیون و ۷۳۳ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان را جنگل‌ها و مراتع تشکیل داده است.

متوسط سرانه جنگل در کردستان سه دهم هکتار است.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده