تاریخ: ۲۲ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۰۴
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۲۸۸۰۰۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

حلقه مفقوده بهره‌گیری از تحقیق و توسعه برای ارتقای سطح فناوری در بخش معدن

‌می‌متالز - معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی، بهره‌گیری از مزیت تحقیق و توسعه برای ارتقای سطح فناوری را حلقه مفقوده‌ای در بخش معدن دانست و گفت: به‌روزرسانی واحد‌های تولیدی مستلزم ارتقای سطح نوآوری و تحقیق و توسعه است که در این زمینه هزینه‌هایی باید صرف شود که البته این موارد با سودی که در آینده عاید واحد‌های تولیدی خواهد شد هزینه محسوب نمی‌شود.

به گزارش می‌متالز، نادر اصغرپور ظهر امروز در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اهمیت تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه در بخش معدن اظهار کرد: اگر محصولات نوآوری تجاری‌سازی نشود این نوآوری در حد تئوریک می‌ماند که در این زمینه متاسفانه خلأ‌هایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه مواد معدنی خام پس از طی چند مرحله ارزش افزوده زیادی پیدا می‌کند، ادامه داد: نمی‌توان از بهره‌بردار و یا معدنکار انتظار داشته باشیم تا مواد معدنی را به یک محصول با ارزش افزوده بالا تبدیل کند، چرا که وظیفه بهره‌بردار استخراج صحیح مواد معدنی است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی افزود: تبدیل مواد معدنی به محصولی با ارزش افزوده بالا به منظور جلوگیری از خام فروشی، فرآیند خاصی را سپری می‌کند که طی کردن این فرآیند مستلزم سرمایه‌گذاری در تمام مراحل است.

اصغرپور با بیان اینکه وظیفه حاکمیت سیاست‌گذاری، تسهیل و ارائه امتیازاتی برای فعالان بخش معدن است، گفت: بهتر است سرمایه‌گذاری و تولید به بخش خصوصی سپرده شود، چرا که مدیریت بخش خصوصی با دولتی متفاوت بوده و بخش خصوصی به دنبال افزایش بهره‌وری حداکثری از منابع مورد اختیار خود است.

وی با اشاره به موضوع اخذ یک درصد فروش معادن برای بازسازی مناطقی که از فعالیت معادن آسیب دیده‌اند، تاکید کرد: اخیرا با تعریف سازوکار‌هایی برای این موضوع در شورای معادن استان این موارد اجرایی شده است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی متذکر شد: به منظور پیشبرد اهداف در راستای تحقق شعار سال، سازمان صمت جلسات متعددی با مراکز رشد و فناوری تشکیل داده که در این جلسات تمام موارد احصا و اقدامات لازم برای رفع موانع انجام می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده