تاریخ: ۲۲ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۴۹
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۲۸۷۹۹۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دبیر انجمن سنگ آهن ایران

تمام بضاعت معدنی ما شناسایی نشده است

‌می‌متالز - دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: تمام بضاعت معدنی ما شناسایی نشده است.

به گزارش می‌متالز، سعید عسگرزاده افزود: ۵۵ میلیون تن برای افق ۱۴۰۴ در طرح جامع فولاد برای تولید فولاد خام مدنظر قرار گرفت و پیگیری شد که به نظر می‌رسد صرفاً در بخش معدن ممکن است در این خصوص دچار نقصان باشیم.

تعداد بازدید : 1

وی گفت: حتماً تمام بضاعت معدنی ما شناسایی نشده که مسلماً وضعیت اقتصادی در این خصوص مؤثر است. اگر وضعیت اقتصادی بخش معدن بهبود پیدا کند و بتوانیم وضعیت فولادسازی را به شکل بهره ور در بیاوریم و به شکلی اقدام شود که با دنیا رقابت پذیر باشد، طبیعی است که می‌توانند بهای بیشتری برای ماده اولیه بپردازند و توسعه پایدار و ماندگاری سنگ آهن داخلی برای تولید مستمر مؤثر خواهد بود و می‌توانیم به ذخایر دست نخورده‌ای مثل ذخایر عمیق سنگ آهن هماتیت دست پیدا کنیم.

عسگرزاده با بیان اینکه تعیین میزان ذخایر سنگ آهن و یا تعیین مدت زمان پایان ذخایر بی معنی است، افزود: معتقدم این مساله خیلی تاریخ بردار نیست، تا وقتی بتوانیم وضعیت اقتصادی را بهبود بدهیم، می‌توانیم دوام داشته باشیم ضمن اینکه این وضعیت درباره معادن مختلف نیز صادق است. مثلاً ما یک حجم قابل توجهی در معدن سنگان سنگ آهن داریم، از این حجم نمی‌توانیم برای جایگزین کردن چادرملو استفاده کنیم، طبیعی است که ذخایر سنگ آهن چادرملو وقتی پایان پیدا کرد، نمی‌توان از ظرفیت سنگان برای جایگزینی چادرملو استفاده کرد.

وی ادامه داد: بنابراین با معادن مختلفی روبرو هستیم، در برخی معادن به میزان ۸۰ سال ذخیره سنگ آهن داریم، در برخی معادن نیز به میزان ۱۰ سال. به همت همه جانبه و نگاه ملی نیاز داریم تا وضعیت معادن را اقتصادی کنیم به ویژه در معادنی که اکنون وضعیت بهره برداری از آن‌ها یا ناقص انجام می‌شود و یا فعلاً در فرآیند بهره برداری قرار ندارند.

عسگرزاده گفت: حل همه مسائل اصلی بخش معدن و بخش‌های اقتصادی کشور نیز پنجره واحد است، پنجره واحد می‌تواند در شفافیت و حاکمیت سیستم به جای مسائل کارشناس محور دخیل باشد، به همین دلیل بسیار اهمیت دارد.

تعداد بازدید : 2

وی با بیان اینکه در چند ماه گذشته کار‌های بسیار خوبی در بخش کاداستر معدنی اتفاق افتاده، افزود: کاداستر از آن حالت فانتزی درآمده و حالت عملیاتی به خود گرفته است و اعداد و ارقام در آن درج می‌شود و به عنوان منبعی از داده‌ها و اطلاعات استفاده می‌شود که بسیار مؤثر است.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: برای تبدیل یک ذخیره به ماده معدنی که می‌خواهیم از آن بهره برداری کنیم، باید ۳۹ فرآیند طی شود که این فرآیند‌ها نیازمند تسریع و تسهیل در بروکراسی است که پنجره واحد می‌تواند به آن کمک کند. برخی از مجموعه‌ها در پیوستن به این پنجره واحد کم لطفی کردند.

عسگرزاده افزود: امیدواریم سازمان‌های مربوطه کمک کنند تا بخش معدن به عنوان زیربنای توسعه کشور به رسمیت شناخته شود ضمن اینکه بخش معدن می‌تواند مبنای اصلی توسعه صنعتی و توسعه اقتصادی کشور باشد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده