تاریخ: ۲۲ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۰۳
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۲۸۸۰۰۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس انجمن سنگ آهن ایران

در بخش معدن نیاز به یک جهش و کار کلان داریم

‌می‌متالز - رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: در بخش معدن نیاز به یک جهش و کار کلان داریم، هنوز سرمایه گذاری‌های کلانی را برای بحث صنایع و اکتشافات استخراج و تأمین ماشین آلات برای زیرساخت انجام نداده ایم.

به گزارش می‌متالز، مهرداد اکبریان درباره سرمایه گذاری در فولاد افزود: با سرمایه گذاری در فولاد ظرفیت سازی خوبی انجام شده است، قریب الوقوع است که بحث ظرفیت سازی ما از ۴۵ میلیون تن نیز فراتر برود و بحث ۵۵ میلیون تن افق ۱۴۰۴ حتی زودتر از موعد مقرر به تحقق برسد.

تعداد بازدید : 1


وی ادامه داد: این وظیفه کلانی را هم روی دوش سرمایه گذاران، تولید کنندگان، بخش صنعت و معدن کشور و مسوولان دولتی گذاشته که شرایط را طوری مهیا کنند که این سرمایه گذاری‌ها در شرایط بد قرار نگیرند.

اکبریان گفت: در سال گذشته اگر صادرات را حمایت می‌کردیم، قطعاً کارخانجات ما با ظرفیت مطلوب کار می‌کردند، هر موقع صادرات را به هر علتی سد یا محدود کردیم به مشکل برخوردیم چرا که متأسفانه شرایط بازار داخل طوری نیست که بتواند جوابگوی تمام تولیدات کشور در بخش فولادی و پایین دست فولاد باشد.

وی افزود: ما در بخش معدن به یک جهش و کار کلان نیاز داریم، هنوز سرمایه گذاری‌های کلانی را برای بحث صنایع و اکتشافات استخراج و تأمین ماشین آلات برای زیرساخت انجام نداده ایم.

اکبریان ادامه داد: اگر قرار است که در شرایط پایدار قرار بگیریم و زمانی که ۵۵ میلیون تن فولاد تولید می‌کنیم، از هم اکنون باید تمام سرمایه گذاری را مدنظر قرار بدهیم. بانک‌ها علاقمند به سرمایه گذاری مستقیم نیستند، تأثیرگذارترین سرمایه گذاری مربوط به خود معدن بود که نیازمند برنامه ریزی درست است.

وی گفت: بحث امنیت سرمایه گذاری و حکمرانی و قانونگذاری در حفظ و سرمایه گذاری نقش اول را دارد.

تعداد بازدید : 1

رئیس انجمن سنگ آهن ایران در بحث ذخایر سنگ آهن نیز افزود: احتمالاً زیر زمین ذخیره سنگ آهن داریم، اما در بحث استخراج و اکتشاف باید ببینیم تجهیزات و امکانات ما چقدر است اگر بخواهیم به بضاعت روزمان نگاه کنیم با این ذخایر و ماشین آلات در بهترین شرایط استفاده از صد در صدی ظرفیت معادن کشور، در نهایت صد میلیون تن با ۲۵ درصد افزایش تولید می‌کنیم که ۱۲۵ میلیون تن می‌شود. اگر از ۱۲۵ میلیون تن حتی یک تن بالاتر برویم نیازمند تأمین ماشین آلات و سرمایه گذاری هستیم و نیاز است که یک کار کلان‌تر و اضافه صورت گیرد.

اکبریان گفت: موضوع اکتشاف یک موضوع مهم در بخش معدن داری است، متأسفانه در سال‌های گذشته با کسر سرمایه گذاری حداقل ۳۵ درصدی در مقایسه با پیش بینی‌های اول سال مواجه می‌شویم فرض کنید اول سال پیش بینی می‌شود این مقدار سرمایه گذاری می‌شود در حالی که آخر سال می‌بینیم ۳۰ تا ۳۷ درصد نسبت به پیش بینی‌ها عقب هستیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده