تاریخ: ۲۲ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۱۱
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۲۸۷۹۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تاب آوری ذخایر سنگ آهن ایران تا ۱۵ سال آینده

‌می‌متالز - رئیس انجمن سنگ ایران گفت: دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن کل ذخایر سنگ آهن ایران است، آماری که مطابق با آن حداکثر برای ۱۵ سال آینده سنگ آهن ذخیره شده داریم.

به گزارش می‌متالز، مهرداد اکبریان افزود: آن چه که روی کاغذ عنوان شده، دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن ذخیره سنگ آهن کشور است که تاکنون ۵۰۰ میلیون تن از این ذخایر در معادن بزرگ مصرف شده و حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن باقی مانده است.

تعداد بازدید : 4

همچنین به گفته امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان، یکی از ابرچالش‌های صنعت فولاد، بحث مواد اولیه (خوراک) است. با توجه به برنامه‌هایی که در افق ۱۴۰۴ تعریف شده سالیانه به ۱۶۷ میلیون تن سنگ آهن نیاز داریم، اما با توجه به میزان ذخایری که موجود است، حداکثر تاب آوری ۱۳ تا ۱۵ سال را در کشور داریم.

هرچند که رئیس انجمن سنگ آهن اعتقادی به این آمار و ارقام ندارد و معتقد است هنوز تمام بضاعت معدنی ما شناسایی نشده است.

اکبریان می‌گوید: هنوز مطالعات اکتشافی در بحث معادن به صورت کافی و لازم انجام نشده است، معادن کوچک و متوسط زیادی در کشور داریم که هیچ دستگاهی تاکنون حاضر نشده به ذخیره سنجی آن‌ها بپردازد، ضمن اینکه عمق مطالعات ما در بحث اکتشافات، عمق زیادی نیست اگر این عمق را از حدود ۶۰ تا۷۰ متر به اعماق چند صدمتری برسانیم، مسلماً میزان ذخایر قابل توجه خواهد بود.

به گفته مدیر عامل فولاد خوزستان کمبود سنگ آهن چالشی است که هنوز خودش را به واقعیت نشان نداده و نیاز است که به سمت اکتشافات جدید برویم.

ابراهیمی معتقد است: مهمترین چالش ما در این حوزه بحث افزایش حجم اکتشافات است. با توجه به میزان ذخایری که موجود است، اگر کار اکتشاف و استخراج جدید در این حوزه صورت نگیرد، در سال‌های آتی این مشکل حادتر خواهد شد.

مدیرکل برنامه ریزی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور از طرح تحول زمین شناسی اکتشافی خبر می‌دهد و می‌گوید: برای افزایش ذخایر معدنی سنگ آهن و تکمیل چرخه، اکتشافات جدید در دستور کار است.

به گفته رضا جدیدی، از ابتدای شروع طرح تحول (زمین شناسی اکتشافی) ذخایر مناسبی در استان کردستان مورد شناسایی قرار گرفته، بخش‌هایی از ایران مرکزی، استان‌های اصفهان، یزد، کرمان و سمنان مورد پیمایش و اکتشافات اولیه قرار گرفته که نتایج امیدوار کننده بوده است، امیدواریم با تکمیل چرخه اکتشاف و استمرار عملیات ژئوفیزیک هوایی در کشور بتوانیم به ذخایر جدیدی دست پیدا کنیم.

براساس این گزارش؛ آنچه که مسلم است هنوز ارزیابی کاملی از میزان ذخایر سنگ آهن کشور انجام نشده است، اما با توجه به میزان ذخایر سنگ‌آهن‌های کم عیار، اکتشاف نشده یا کنار گذاشته شده به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی، می‌توان گفت با احتساب ذخایر فعلی، حدود ۵ میلیارد تن سنگ آهن ذخیره شده در کشور داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده