تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۵۷
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۲۸۷۹۳۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

لزوم اقدام جدی برای کاهش معضلات زیست محیطی معادن اسکو

‌می‌متالز - فرماندار شهرستان اسکو اقدام جدی برای کاهش معضلات زیست محیطی معادن این شهرستان را خواستار شد.

به گزارش می‌متالز، حسین فیروزی در کارگروه معادن شهرستان اسکو که با حضور رئیس سازمان صمت استان برگزار شد یکی از معضلات مهم در حوزه بهره برداری از معادن این شهرستان را تهدیدات زیست محیطی آن عنوان کرد و افزود: با توجه برداشت نمک از معادن نمک دریاچه ارومیه به صورت غیراصولی توسط پیمانکاران و با عنایت به اینکه دریاچه ارومیه یکی از کانون مهم ریزگرد‌های نمکی بشمار می‌رود و در داخل محدوده حفاظت شده سهند قرار دارد، دپو و حمل و نقل آن بصورت غیراصولی موجب تهدیدات زیست محیطی شده است.

وی افزود: لازم است با ساماندهی فعالیت معدن کاران این حوزه، نسبت به صدور پروانه فعالیت توسط اداره صمت شهرستان اسکو اقدام و فعالیت آن‌ها در سامانه جامع تجارت ثبت شده تا علاوه بر پرداخت حقوق دولتی برداشت نمک طبق ضوابط و قوانین انجام شود.

فرماندار شهرستان اسکو با اشاره به فعالیت یکی از معادن مهم شن و ماسه این شهرستان در شهر سهند گفت: خاکبرداری غیراصولی، دپوی غیراستاندارد خاک، شن و ماسه در جلوی مساکن مردم این شهر موجب شده علاوه بر ایجاد چشم انداز بد باعث به وجود آمدن ترانشه‌های بزرگ و خطرناک شده و علاوه بر تخریب محیط زیست نارضایتی مردم را سبب شود.

وی خاطرنشان کرد: افزون بر ۵۰ معدنکار در سه معدن این شهرستان مشغول فعالیت هستند که با توجه به فرسودگی دستگاه‌های معدن کاران علاوه بر کاهش راندمان تولید و استخراج معادن، موجب بوجود آمدن مشکلات زیست محیطی نیز شده است.

وی همچنین افزود: با توجه به عدم حمایت از معدنکاران و نبود برنامه مدون و اصولی، دو معدن بزرگ پوکه این شهرستان بدون بهره برداری مانده که لازم است با ساماندهی فعالان این عرصه، صدور پروانه فعالیت و اعطای تسهیلات نسبت به بهبود شرایط اقدام و از بیکاری فعالین این حوزه جلوگیری شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده