تاریخ: ۲۳ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۲۶
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۲۸۸۰۲۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

افتتاح مجتمع فولادی بافق با حضور رئیس جمهور در استان یزد

‌می‌متالز - مجتمع صنعتی فولادی بافق بعد از چند سال رکود و تعطیلی در دور اول سفر رئیس جمهور در دستور کار حمایت دولتی قرار گرفت و در دومین سفر هیأت دولت سیزدهم به دست آیت الله رئیسی افتتاح شد.

به گزارش می‌متالز به نقل از خبرگزاری فارس از یزد، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز و در ادامه سفر استانی خود به استان یزد، به شهرستان بافق سفر کرد و مورد استقبال جمعی از مسوولان و مردم قرار گرفت.

مجتمع فولاد بافق که چند سالی است دچار رکود شدید و تعطیل شده بود در جریان دور اول سفر رئیس جمهور در دستور کار حمایتی دولت سیزدهم قرار گرفت و بعد از تأمین اعتبارات لازم طی یک سال گذشته امروز ۲۳ دی ماه در دومین سفر رئیسی به استان یزد توسط وی افتتاح و به چرخه تولید بازگشت.

محمدرضا قاسم زاده مدیر مجتمع فولاد بافق، در خصوص مشخصات طرح‌های یاد شده، ظرفیت واحد تولید آهن اسفنجی را سالانه ۸۰۰،۰۰۰ تن آهن اسفنجی اعلام کرد و افزود: این واحد معدنی با تکنولوژی میدرکس، یکی از سازگارترین روش‌های تولید آهن اسفنجی با محیط زیست از دو دیدگاه آلایندگی و مصرف آب است.

وی افزود: واحد آهن اسفنجی شرکت فولاد بافق در شهرستان بافق در مجاورت معدن سنگ آهن چغارت و گندله سازی سه چاهون واقع شده که علاوه بر اشتغال زایی مستقیم ۳۰۰ نفر، بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم و ایجاد ارزش افزوده مواد خام معدنی، در آبادانی و محرومیت زدایی منطقه سهم بسزایی دارد.

به گفته وی، کارخانه تولید آهن اسفنجی با ظرفیت ۸۰۰،۰۰۰ تن در آذرماه ۱۴۰۱ به طور آزمایشی راه اندازی شد و طرح افزایش ظرفیت تولید آهن اسفنجی تا ۲.۵ میلیون تن نیز در دست بررسی و اجراست.

قاسم زاده با بیان اینکه گندله، ماده اولیه این کارخانه به شمار می‌رود تصریح کرد: این خوراک از کارخانه‌های گندله سازی معتبر با آنالیز شیمیایی مطلوب و استحکام مناسب تهیه می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: شرکت مجتمع معدنی و صنعت آهن و فولاد بافق نیز پروژه احداث کارخانه گندله سازی در داخل مجتمع را در برنامه اجرا دارد که در آینده گندله مورد نیاز کارخانه احیا مستقیم توسط این واحد تامین خواهد شد.

قاسم زاده با بیان این‌ که گندله پس از ورود به کوره واحد احیا و در تماس با گاز‌های احیاکننده در دمای مناسب به آهن اسفنجی تبدیل می‌شود، تصریح کرد: آهن اسفنجی در کوره ذوب فولاد سازی ذوب می‌گردد و سپس در واحد‌های ریخته گری به شمش و اسلب تبدیل می‌شود.

وی افزود: همچنین خط تولید «کلاف» مجتمع فولاد بافق در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با در اختیار داشتن تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته و به روز دنیا مورد بهره برداری قرار گرفت و در سفر استانی رئیس جمهور رسما افتتاح می‌شود.

به گفته وی ظرفیت خط تولید کلاف این مجموعه ۵۵۰ هزار تن در سال است که شامل تولید انواع کلاف‌های صنعتی و ساختمانی در سایز‌های ۵.۵ تا ۲۰ میلیمتر می‌باشد.

راه اندازی این خط علاوه بر اشتغال زایی مستقیم ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و ایجاد ارزش افزوده مواد خام معدنی، در آبادانی و محرومیت زدایی منطقه سهم بسزایی دارد.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده رئیس جمهور بعد از افتتاح فولاد بافق به منظور دیدار با اقشار مختلف مردم به سمت شهرستان خاتم سفر می‌کند.

تعداد بازدید : 8

شرکت در نشست مشترک اعضای هیات دولت و شورای اداری و نشست خبری از دیگر برنامه‌های آیت الله رئیسی در دومین سفر استانی خود به یزد است.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده