تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۲۹
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۲۸۸۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (24 بهمن)

می متالز - بازار سهام همچنان گارد انقباضی خود را حفظ کرده و قیمت‌ها در غیاب شمار زیادی از بورس‌بازان در حال عقب‌نشینی است. سرمایه‌های خرد در سطوح نازل حجم و ارزش معاملات تصمیم به خروج آرام از جریان معاملات گرفته و به نظر می‌رسد برای بازگشت نیاز به دریافت علائم مطمئن‌تری دارد.
نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (24 بهمن)

به گزارش می متالز، شاخص اصلی بازار سهام در معاملات امروز نیز حدود 600 واحد از ارتفاع خود را از دست داد تا جمع منفی‌های این نماگر در این هفته کم‌رمق به رقمی بالاتر از هزار واحد برسد. ضمن اینکه تعداد دفعات و ارزش معاملات هم در آخرین روز کاری هفته افت محسوسی نشان می‌دهد که با توجه به فضای نیمه‌تعطیل هفته قابل توجیه است. اما آنچه بیش از همه جلب توجه می‌کند آن است که بازار بر خلاف روال معمول هفته‌های اخیر از واکنش‌های هیجانی بر مبنای اخبار مختلف نیز پرهیز کرده و دیگر از آن اشتیاق برای خرید یا فروش خبری نیست. معمولا بازار در خلأ بی‌خبری وارد چنین فازی از انقباض می‌شود و عرضه‌ها خود را به قیمت‌ها تحمیل می‌کنند. حتی دریافت سیگنال‌های نسبتا مساعد از فروشندگان بورس کالا همچنان عرضه‌ها را بر نیروهای سمت تقاضا تفوق بخشیده است.

بخشی از این رخوت را باید در غیاب بازیگران خرد از جریان معاملات جست‌وجو کرد و بخشی از آن را به عدم‌قطعیت‌های نهفته در عوامل محیطی بورس. قیمت‌های جهانی در روزهای گذشته از هفته جاری رفتاری پرنوسان را نشان داده‌اند. تلاش ترامپ برای پیش‌بینی‌ناپذیر بودن همچنان بر بازارهای جهانی سایه انداخته است و روندهای عمومی قیمت‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. با این وجود سطوح فعلی قیمت‌ها بیشتر تحت فشار رشد شاخص دلار حاصل شده‌اند و چشم‌انداز برای تغییر رویه قیمتی در روند کالاهای پایه پررنگ است. از این رو معاملات نمادهای کالایی بورس، علی‌رغم افت نسبی قیمت سهام تحت فشار فروش قابل‌ملاحظه‌ای نیست و انتظار سهامداران برای تغییر در متغیرهای بنیادی را نشان می‌دهد. 

همه‌گیری فضای منفی

عدم تمایل بورس‌بازان برای مشارکت در بازار به جبهه نمادهای بانکی و خودرویی هم سرایت کرده است. به نظر می‌رسد موضوعاتی نظیر افزایش نرخ تسعیر ارز بانک‌ها یا ارزیابی مجدد دارایی‌ها هم پس از رفع ابهام دیگر چنگی به دل بورس‌بازان نمی‌زند و حال بخشی از پول‌های خرد در حال حرکت به سهم‌هایی با ارزش کمتر بازار است. طبیعی است در حجم محدود و ارزش اندک معاملات شاهد ضعف بزرگان باشیم و فضا برای این دسته از سهم‌ها مهیا شود. تحرکات مثبت بورس‌بازان در بسیاری از سهم‌های کوچک و متوسط را می‌توان ناشی از همین جریان دانست.

شنا بر خلاف جریان روند

صنایع ساختمانی، سیمان و کاشی و سرامیک بورس تهران به همراه برخی از تک‌سهم‌ها در معاملات امروز برخلاف جریان کلی بازار در حال حرکت هستند. با این وجود روند قیمتی در این گروه‌ها نیز مثل روزهای پیش فراگیر نیست و تقاضا در تک نمادها را به همراه داشته است. حضور تقاضای قوی در این گروه‌ها در مواردی به تشکیل صف‌های خرید انجامیده است. البته آرایش بورس‌بازان در این سه گروه تا حدودی متفاوت است و این روند از میانه معاملات در نمادهای گروه سیمان بیشتر به چشم خورد. سهام گروه سیمانی که طی روزهای گذشته با تقاضای دسته‌جمعی روبه‌رو بودند از نیمه دوم معاملات امروز به سد عرضه‌های قوی برخورد کردند و قیمت‌ها در برخی از نمادها از دامنه مثبت تا نزدیک کف روزانه تنزل کرده است. به نظر می‌رسد میل به شناسایی سود پس از روند قیمتی قابل‌ملاحظه در معاملات این گروه در حال شدت گرفتن است. در مقابل، روند رشد قیمت در نمادهای گروه انبوه‌سازی از یکدستی بیشتری برخوردار است. به نظر می‌رسد موج آخر نقدینگی این گروه را مقصد تحرکات خود انتخاب کرده است.

سیگنال دلار آزاد به معاملات بورس کالا

دادوستدهای بورس کالا در گروه صنعتی با معامله محصولات سبد میلگرد فولاد خراسان، شمش روی خالص‌سازان زنجان و شمش آلومینیوم ایرالکو پیگیری شد. در هفته‌های اخیر تقاضا برای محصولات فلزی، بار دیگر قوت گرفته است. امری که باید دید تا کجا می‌تواند ادامه داشته باشد. ایجاد شکاف دوباره قیمتی بین نرخ نیمایی و آزاد دلار از جمله مهم‌ترین انگیزه‌های رقابت در معاملات بورس کالاست.

در جلسه امروز 7040 تن سبد میلگرد A3 فولاد خراسان در قیمت پایه 3182 تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد که سقف قیمتی تقاضا برای آن در نزدیکی 4050 تومان قرار گرفت.

متوسط قیمت این محصول در جلسه پیشین در هفته گذشته 3609 تومان بود که به نظر می‌رسد در هفته جاری با رشد محسوس 10 درصدی به نزدیکی 4 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده باشد. قیمت این محصول در معاملات ابتدای بهمن‌ماه تا 2862 تومان به ازای هر کیلوگرم نیز افت کرده بود. به نظر می‌رسد تحرکات فولاد در بازار آزاد توانسته است سطوح رقابت در معاملات بورس کالا را کمی تقویت کند. رشد قیمت فولاد صادراتی کشور، در کنار صعود نرخ دلار در بازار آزاد به عنوان عمده دلایل رشد قیمت محصولات فولادی مطرح می‌شوند.

در جلسه امروز سبد میلگرد فولاد آذربایجان نیز در همین قیمت پایه و در دو حجم 3 هزار و 2090 تنی عرضه شد که قیمت پایانی این معاملات نیز فراتر از 4 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قرار گرفت.

از دیگر داد و ستدهای امروز می‌توان به عرضه 300 تن شمش روی خالص‌سازان زنجان در قیمت پایه 27.5 میلیون تومان به ازای هر تن اشاره کرد که با تقاضایی در همین حجم مواجه شد و معامله آن در قیمت پایه سر گرفت. قیمت روی در آخرین معاملات امروز بازار لندن در سطح 2595 دلار به ازای هر تن قرار دارد و بدین ترتیب معادل دلاری معامله امروز شمش روی در حدود 10600 تومان بدست می‌آید.

 شمش آلومینیوم ایرالکو نیز در حجم 2 هزار تن و در قیمت پایه 18.85 میلیون تومان به ازای هر تن عرضه شد که سقف قیمتی 20.97 میلیون تومان به ازای هر تن را در سمت تقاضا ملاقات کرد. به نظر می‌‌رسد قیمت پایانی معاملات این محصول در حدود 20 میلیون تومان قرار بگیرد.

عناوین برگزیده