تاریخ: ۲۵ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۲۱
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۲۸۸۱۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قزاقستان هزینه انرژی برای استخراج کنندگان ارز مجازی را ۱۰ برابر کرد

‌می‌متالز - دولت قزاقستان هزینه برق برای استخراج کنندگان ارز مجازی در سال جاری میلادی را تا ۱۰ برابر بیش از سال گذشته افزایش داده است.

به گزارش می‌متالز، استخراج کنندگان ارز مجازی در قزاقستان هزینه بیشتری برای انرژی مصرفی خود در سال جاری میلادی می‌پردازند. دولت قزاقستان اقداماتی برای تشویق استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و محدود کردن استفاده بیش‌ازحد از برق در پیش گرفته است.

ماینر‌ها در قزاقستان در ژانویه ۲۰۲۲، یک تنگه معادل حدود ۰.۰۰۲ دلار در هر کیلووات ساعت اضافه‌بها پرداخت می‌کردند و حالا پس‌از یک‌سال برخی از آن‌ها ۱۰ برابر بیشتر هزینه برق می‌پردازند.

این اضافه‌بها بستگی به متوسط قیمتی دارد که آن‌ها برای تولید سکه‌ها در یک دوره مالیاتی مشخص می‌پردازند. هر چه برق ارزان‌تر باشد، اضافه‌بها بیشتر خواهد بود.

برای مثال، اگر یک تولیدکننده ارز مجازی ۲۴ تنگه معادل حدود ۵ سنت یا بیشتر برای هر کیلووات ساعت می‌پردازد، اضافه بهای آن همان ۱ تنگه خواهد بود. ولی اگر ۵ تا ۱۰ تنگه بپردازد، اضافه‌بها به ۱۰ تنگه می‌رسد.

استخراج کنندگان ارز مجازی نرخ‌های متغیری پرداخت می‌کنند، چون ظرفیت مازاد را از نیروگاه‌های برق و از طریق مزایده خریداری می‌کنند. ماینر‌هایی که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند، همچنان اضافه‌بهای ثابتی معادل ۱ تنگه را پرداخت می‌کنند.

رئیس‌جمهور قزاقستان در سال گذشته میلادی اعلام کرد این یک تنگه هزینه بسیار کوچکی برای ماینر‌هایی است که سوددهی بسیار بالایی دارند.

استخراج کنندگان ارز‌های مجازی در ۲۰۲۱، پس‌از ممنوعیت فعالیتشان در چین به قزاقستان آمدند. فعالیت آن‌ها که به برق بالایی نیاز دارد، باعث افزایش تقاضا برای برق در قزاقستان و خاموشی‌های گسترده شد. دولت قزاقستان پس‌از آن جلوی فعالیت غیرقانونی این ماینر‌ها را گرفت و قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای عملیات‌های ارز مجازی قرار داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده