تاریخ: ۲۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۲
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۲۸۸۲۰۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

راه اندازی اولین معدن شرکت ملی مس و ارتقا کمی و کیفی در تولید مس کشور

‌می‌متالز - با ۷ درصد اکتشافی که تا به امروز در کشور صورت گرفته است، ایران توانسته استاز این میزان اکتشاف به ۱۹ میلیارد تن مواد معدنی مس برسد و به رتبه ۵ جهانی دست یابد حال با هدفگذاری برای راه اندازی معادن هوشمند این مسیر و سرعت اکتشاف می‌تواند با رشد قابل توجهی صورت گیرد.

به گزارش می‌متالز، هدفگذاری اولین معدن هوشمند شرکت صنایع ملی مس اولین اقدامات صورت گرفته برای ارتقا تولید این محصول باارزش در کشور است و به گفته علی رستمی مدیرعامل شرکت ملی مس، این معادن هوشمند می‌توان در تعامل با شرکت‌های دانش بنیان برای تولید پایدار و بهینه صورت گیرد و بدین منظور تولید کاتد را به یک میلیون تن تا سال ۱۴۰۶ بساند

مدتهاست که شرکت صنایع ملی مس ایران برنامه جامعی برای افزایش اکتشاف طراحی کرده است و در این زمینه خانواده شرکت ملی صنایع مس ایران از تمام ظرفیت اکتشافی استفاده کرده است به عبارتی هر شرکتی که در زمینه اکتشاف مس اعم از مهندسی، مشاوره و حتی آزمایشگاه‌های معدنی فعالیت می‌کنند به استخدم ملی مس درامده است.

راه اندازی معادنی هوشمند نیز از جمله اقدامات پیش رو این شرکت بوده که اخیرا در جلسه شورای معاونان شرکت ملی مس گزارش روند اخذ مجوز اولین CVC کشور توسط شرکت ملی صنایع مس ایران و برنامه‌های آتی ارائه گردید و مقرر شد با استفاده از ظرفیت این صندوق تعامل با مجموعه‌های دانش بنیان، نوآور و فناور افزایش یافته و تحقق نخستین معدن هوشمند تسهیل گردد.

مدیرعامل شرکت ملی مس در حوزه همکاری با دانش بنیان‌ها می‌گوید: سرمایه گذاری‌های خوبی در زمینه همکاری با شرکت‌های دانش بنیان انجام دادیم و نزدیک به هزار میلیارد تومان منابع به دانش بنیان در صنایع ملی مس به طور مستقیم و در قالب طرح‌های مشارکتی و حمایتی تخصیص داده شده است. در حوزه استخراج و تامین ماشین الات سرمایه گذاری خوبی انجام دادیم تا کار اکتشاف به سهولت و سرعت صورت گیرد.

استفاده از تکنیک‌های جدید و روزآمد توسط شرکت ملی مس از شرکت‌های دانش بنیان و در سطوح دانشگاهی کشور نیز می‌تواند به رشد این صنعت کمک کند که اخیرا آزمایشگاه جامع معدنی و صنایع معدنی شمال غرب کشور در شهر مرند راه اندازی شد که این گام تازه‌ای در استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای برای به فعل رساندن قابلیت‌های بالقوه معدن مس سونگون برداشته است.

این آزمایشگاه به دلیل داشتن تجهیزات به روز و توان اساتید دانشگاه تبریز می‌تواند علاوه بر منطقه شمال غرب کشورمان به واحد‌های معدنی و فعالان معدن جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، ترکیه و عراق نیز خدمات دهد.

آزمایشگاه دیگری در استان کرمان با دانشگاه‌های مرجع در حال انجام است که این گونه اقدامات و پیگیری جهت دستیابی به اکتشافات بیشتر ان هم در مناطقی که در کمربند اصلی مس در کشور وجود دارد می‌تواند نوید مسیر رشد و توسعه بخش معدنی در کشور شود. چشم انداز مهم این آزمایشگاه ها، توسعه آزمایشگاه‌های تحقیقاتی با رویکرد توسعه علمی معادن کشور خواهد بود.

منبع: نبض بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده