تاریخ: ۱۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۰
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۲۸۷۴۰۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

فلز سرخ در آستانه ثبت رکورد‌های جدید

‌می‌متالز - گفته می‌شود با تحقق این برنامه جایگاه ایران در تولید و اکتشاف مس صعود قابل توجهی خواهد داشت و تولید کاتد مس از ۲۸۵ هزار تن به یک میلیون تن خواهد رسید. علاوه بر این میزان اشتغال در صنعت مس کشور از ۲۸ هزار نفر به ۸۰ هزار نفر و ظرفیت صادرات نیز از ۱.۶ میلیارد دلار به ۱۰ میلیارد دلار در سال ارتقاء پیدا خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، در گزارش امروز مروری داشتیم بر اظهارات معاون اول رئیس جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران درباره افق‌های پیش روی صنعت مس و مسیر دستیابی به آنها.

برنامه‌ریزی برای درآمد مس

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به رتبه پنجم ایران در برخورداری از ذخائر مس دنیا، بر برنامه‌ریزی برای تحقق درآمد ۱۰ میلیارد دلاری از صنعت مس تاکید کرد.

محمد مخبر به ظرفیت‌های مغفول مانده خدادادی در کشور اشاره کرد و گفت: باید با از مشارکت مردم و نقدینگی موجود در جامعه، نسبت به فعال‌سازی این ظرفیت‌ها در بخش‌های مختلف اقدام کنیم.

وی افزود: مردم آمادگی دارند در بازار سرمایه حضور جدی داشته باشند و لازم است با معرفی طرح‌هایی که حاشیه سود بالا دارند، نقدینگی جامعه را به سمت این پروژه‌ها هدایت و زمینه حضور و مشارکت مردم در فعال‌سازی ظرفیت‌های مغفول مانده کشور را فراهم کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد: در سالیان گذشته همواره اداره کشور از طریق درآمد‌های نفتی و مالیاتی انجام شده و این در حالی است که اگر بتوانیم کشور را با اتکا به دارایی‌هایی نظیر ذخایر و مخازن نفت و گاز و معادن اداره کنیم، تحولاتی گسترده در توسعه و پیشرفت کشور محقق خواهد شد. وی درباره هدف‌گذاری در دستیابی به تولید یک میلیون تن کاتد مس خاطر نشان کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران باید با تلاش برای تحقق این هدف، توان خود را ارتقاء دهد و برنامه‌ای دقیق و منسجم برای واگذاری سهام به مردم و افزایش تولید به ۳ میلیون تن کاتد مس را در دستور کار قرار دهد.

 مخبر همچنین بر لزوم پرهیز از خام فروشی تاکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم به جای خام فروشی، زنجیره پایین دستی صنایع همچون صنعت مس را با اتکا به ظرفیت‌های موجود فعال کنیم تا شاهد ارزش افزوده هر چه بیشتر و تولید ثروت برای کشور باشیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری از مدیران شرکت ملی صنایع مس ایران خواست ظرف یک ماه آینده برنامه‌ای جامع و مدون برای ایجاد تحول در صنعت مس کشور و همچنین جلب مشارکت مردمی طراحی و آن را ارائه کنند.

افزایش ۵ برابری صادرات مس

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: برای جبران عقب ماندگی‌ها در حوزه مس، ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام می‌شود که صادرات را در این حوزه از حدود ۷. ۱ میلیارد کنونی به بیش از ۱۰ میلیارد دلار در ۵ سال آینده افزایش می‌دهند. سیدرضا فاطمی امین به خبرگزاری صداوسیما گفت: هم اکنون حدود ۲۸۰ هزار تن تولید کاتد مس داریم که بنا داریم این میزان را به بالای یک میلیون تن برسانیم و برای رسیدن به این هدف هم برنامه افزایش ۷۵۰ هزار تنی تولید را از تابستان امسال آغاز کردیم که ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و تا سال ۱۴۰۶ به‌تدریج به بهره‌برداری می‌رسد.

چالش‌ها و راهکار‌ها

وی اضافه کرد: یکی از عوامل عقب ماندگی حوزه معدن، بحث اکتشاف است که با وجود ذخایر بسیار زیاد در کشور، اما اکتشاف به اندازه کافی انجام نشده است که در این باره از مهر ۱۴۰۰ اکتشافات جدید از استان خراسان جنوبی آغاز شد و دربقیه استان‌ها نیز در حال انجام است. وی گفت: عقب افتادگی دیگر در این حوزه درباره ماشین‌آلات است که با رشد تولید داخل و تجهیز معادن در حال جبران آن هستیم. وزیر صمت ادامه داد: یکی دیگر از عقب افتادگی‌ها در حوزه معدن این است که به اولویت‌های معدنی توجه کمتری شده است که یکی از این اولویت‌ها موضوع مس، معادن و ذخایر آن است.

گنج پنهان

فاطمی امین افزود: ایران با دارا بودن یک درصد از جمعیت دنیا بیش از ۶ درصد ذخایر مس دنیا را داراست یعنی ۶ برابر جمعیت خودمان مس داریم و با تداوم کار اکتشاف، این عدد افزایش خواهد یافت. وی با بیان اینکه مس از جمله مواد معدنی است که در سال‌های آینده تقاضای آن بیشتر می‌شود افزود: برای تولید هر تن محصول در صنعت مس، حدود ۳ هزار دلار هزینه می‌شود در حالیکه ارزش آن در بازار بیش از ۸ هزار دلار است و این نرخ هم به دلیل افزایش تقاضا می‌تواند به بیش از ۱۰ هزار دلار افزایش یابد. وزیر صمت ادامه داد: در این حوزه هم اکنون حدود ۲۸ هزار نفر اشتغال دارند که با برنامه توسعه آن به بیش از ۸۰ هزار نفر افزایش می‌یابد.

در مسیر تحقق اهداف

علی رستمی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اظهار رضایت از ثبت رکورد‌های جدید و عملکرد مطلوب در بخش تولید، بر اهتمام به تولید پایدار و پیشی گرفتن از برنامه مصوب تاکید کرد.

به گزارش مس پرس رستمی افزود: اجرای پروژ‌های توسعه و تأمین ماشین‌آلات معدنی در راستای تحقق هدف دستیابی به تولید یک میلیون تن کاتد مس تا سال ۱۴۰۶، ایجاد زیر ساخت‌های تامین برق اضطراری و استقرار نظام ۵ S در مجتمع‌های تولیدی جزو برنامه‌هایی است که برای این صنعت پیش‌بینی شده است.
راه‌اندازی نخستین معدن هوشمند مس

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با توجه به مطالبه و تاکید وزیر صمت در زمینه توریسم صنعتی، خواستار تهیه و ارائه گزارش جامعی از بازدید‌ها و ارزیابی اقشار و گروه‌های مختلف در خصوص صنعت مس و دستاورد‌های آن شد.

همچنین روند اخذ مجوز نخستین CVC کشور توسط شرکت ملی صنایع مس ایران و برنامه‌های آتی ارائه شد و مقررگردید با استفاده از ظرفیت این صندوق تعامل با مجموعه‌های دانش‌بنیان، نوآور و فناور افزایش یافته و تحقق نخستین معدن هوشمند تسهیل شود.

سخن پایانی

موسسه «جفریز گروپ» در آخرین گزارش خود از کسری بزرگ مس در سال ۲۰۲۳ خبر داده است. بنا بر این گزارش دلیل کسری، تقاضای فراوان چین پس از رشد تولید ناخالص داخلی این کشور و افزایش استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی است. به علاوه نبود پروژه‌های جدید معدنی، کاهش ذخایر یا پایین آمدن عیار معادن موجود، محدودیت‌های زیربنایی، مسائل کارگری و... از دیگر دلایل کسری این فلز عنوان شده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد فرصت مغتنمی است تا کشور با توسعه زیرساخت‌ها و تلاش برای تحقق اهداف در تولید این فلز مهم، جای مطمئن در بازار جهانی برای خود باز کند.

منبع: صمت

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده