تاریخ: ۱۵ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۲۸
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۲۸۷۱۱۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تحقق توسعه همه جانبه محور اصلی فعالیت‌های مس سونگون است

‌می‌متالز - مدیرعامل مس سونگون تغییر نگرش‌ها در تیم جدید مدیریتی این مجتمع را مورد تاکید قرار داد و گفت: تحقق توسعه همه جانبه به عنوان محور اصلی فعالیت‌های ما قرار دارد.

به گزارش می‌متالز، معبود عباس زاده در نشست با رسانه‌ها اظهار کرد: تفکر مدیریت حاکم بر شرکت ملی مس ایران توسعه است از این رو مولفه‌های تاثیر گذار در بحث‌های توسعه به عنوان اصلی‌ترین چشم انداز‌های مجتمع مس سونگون مورد توجه قرار گرفته است.

وی توجه به گفتمان توسعه به عنوان یکی از اصلی‌ترین محور‌های توسعه را مورد تاکید قرار داد و گفت: در بحث گفتمان توسعه تلاش کردیم تا ضمن شناسایی بازیگران و کنشگرانی که در توسعه سونگون نقش آفرین هستند، عملکرد بازیگزان نسبت به سونگون بررسی شود و رویکرد مجتمع نسبت به این بازیگران نیز مورد بازبینی قرار گیرد.

وی ادامه داد: تعریف نقش مس سونگون در توسعه اقتصادی استان به عنوان یکی دیگر از اصلی‌ترین برنامه‌هایی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: یکی از سوالات این بود که آیا طراحی توسعه در این مجتمع مورد توجه قرار گرفته است و یا نه؟ از این رو اجزای توسعه شناسایی و اولویت بندی شد و تعامل این اجزا مورد توجه قرار گرفت.

مدیرعامل مس سونگون صنعت مس به عنوان صنعت استراتژیک نامبرد و ادامه داد: زمان توسعه نیز برای ما بسیار حیاتی است و در این بین شناسایی محرک‌ها و گلوگاه‌های استراتژیک برای مدیریت زمان مورد تاید قرار گرفته است.

عباس زاده با اشاره به رتبه پنجم ایران با دارا بودن ۱۹ میلیارد تن ذخیره‌ی مس گفت: کشور ما با ۷ درصد اکتشاف در این رتبه قرار گرفته است، اما در در بحث تولید وضعیت مطلوب نیست و در حال حاضر رتبه ۱۹ را در بحث تولید به خود اختصاص داده ایم.

وی فاصله بین ذخیره و تولید مس را چالش اصلی پیش روی این صنعت دانست و گفت: برای کاهش این فاصله طبق برنامه ریزی‌های اولیه مقرر بود تا سال ۱۴۰۶ بالغ بر یک میلیون تن کاتد تولید شود که در سیستم مدیریتی جدید مقرر شده است تا این تولید به سه میلیون تن افزایش یابد.

وی با اشاره به اهتمام مجموعه مس سونگون برای تولید کاتد گفت: بزرگترین محرک توسعه مس سونگون تولید کاتد است، در حال حاضر تولید کاتد در این مجتمع صفر است و مقرر شده است ۴۰۰ هزار تن در سونگون تولید داشته باشیم و برای تحقق این مهم باید بار ورودی فعلی ۱۴ میلیون تنی معدن سونگون که منجر به تولید ۳۳۰ هزار تن کنسانتره می‌شود، به ۵۶ تا ۶۰ میلیون تن برسد.

عباس زاده با اشاره به پتانسیل تولید کاتد پیش بینی شده در مس سونگون اظهار کرد: ظرفیت هر یک از فاز‌های اول، دوم و سوم تغلیظ معدن مس سونگون در زمان حاضر هفت میلیون تن است و مجوز ۲۱ میلیون تن برای کارخانه چهارم با ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری را گرفته ایم. تولید ۴۰۰ هزار تنی مس کاتد در مجتمع مس سونگون به معنای صادرات شش میلیارد دلاری است.

وی ادامه داد: با تولید این میزان کاتد درآمد ۲۲ هزار میلیارد تومانی سالانه فعلی نیز به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

عباس زاده از سرمایه گذاری ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی در این مجتمع خبر داد و گفت: از این رقم ۱۰۸ هزار میلیارد تومان در قالب ۳۴ طرح مصوب شده و در حال اجراست.

مدیر مجتمع مس سونگون در پاسخ به آخرین اقدامات صورت گرفته در راستای استقلال مس سونگون گفت: سفر استانی رییس جمهور به مجتمع مس سونگون ۱۴ مصوبه با ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به دنبال داشت و تا به امروز با پیگیری‌های صورت گرفته ۱۳ مسوبه نهایی شده و یک مصوبه باقی مانده یعنی طراحی ساختار هلدینگی شرکت ملی مس ایران با توجه به مسائل قانونی زمان بر بوده و پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته به دنبال ایجاد ۳۰ شرکت در راستای ایجاد زنجیره ارزش مجتمع مس سونگون هستیم که خود معنای اصلی استقلال شرکت را در پی دارد.

مدیر مجتمع مس سونگون عمل به مسئولیت‌های اجتماعی توسط این مجموعه را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: تاکنون یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت بزرگراه خواجه –ورزقان، یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت کمپ بین المللی ورزشی، ۲۰۰ میلیارد تومان برای احداث سیستم فاضلاب شهرستان ورزقان، ۷۵ میلیارد تومانی برای احداث پایگاه اطفای حریق جنگل‌های ارسباران و... هزینه کرده است.

وی با اشاره به اشتغال ۵۶۰۰ نفر در مجتمع مس سونگون گفت: رتبه اشتغال سونگون ۱.۲ است و کل مالیات مس سونگون که شامل ۲۵ درصد از سود خالص این مجتمع است در استان هزینه خواهد شد.

منبع: خبرگزاری برنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده