تاریخ: ۱۵ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۳۴
بازدید: ۳۱۶
کد خبر: ۲۸۷۱۱۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل مس سونگون در نشست خبری با خبرنگاران تاکید کرد (بخش دوم)؛

تعهد اخلاقی، شرعی و قانونی می‌دهم فعالیت‌های مس سونگون به تخریب محیط زیست و منابع طبیعی منجر نشود

‌می‌متالز - مدیرعامل مس سونگون بر رعایت دقیق ضوابط زیست محیطی در بهره برداری از منابع معدن مس سونگون تاکید کرد و افزود: تعهد اخلاقی، شرعی و قانونی می‌دهم که فعالیت‌های ما در مس سونگون به تخریب محیط زیست و منابع طبیعی منجر نخواهد شد.

به گزارش می‌متالز، معبود عباس زاده در نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های آذربایجان شرقی در مجتمع مس سونگون ورزقان در پاسخ به خبرنگار نصر در خصوص تخریب محیط زیست و تعرض به جنگل‌ها در معدن مس سونگون، اظهار کرد: در گفتمان توسعه مس آذربایجان یکی از مولفه‌های مهم بحث حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی است. درجه آزادی توسعه سونگون به سبب محدودیت‌های زیست محیطی ۳۰ درجه از ۳۶۰ درجه است، اما وقتی ما مجوز گرفته‌ایم یعنی همه فرایند‌های قانونی از جمله پیوست زیست محیطی برای عملیات بهره برداری مس سونگون طی شده است.

وی افزود: ما واقعاً در سونگون تخریب جنگل نداریم، یک مشکل زیست محیطی ما دامپ باطله است که برای مدیریت آن ۴۰۰ هکتار درخواست داشتیم که با ۸۵ هکتار موافقت کردند، این یعنی به سمت جنگل نیایید و در همان محدوده کارتان را مدیریت کنید.

عباس زاده ادامه داد: ما یک سری هم ماده‌های کم عیار با حجم ۳۵ میلیون تن داریم که دپو شده‌اند، اگر ما بحث هیپ لیچینگ را تعیین تکلیف نکرده بودیم، با بارش‌های آینده محیط زیست آلوده می‌شد. این پروژه در سال ۱۳۸۶ آغاز شده است و در ۱۳۹۷ به پیمان رفته است و در این چهار سال ۵۰ درصد پیشرفت کرده است.

وی گفت: مشکل دیگر ما در «پخیر چایی» است که از باطله‌ها نشتی دارد و ما از تمام ظرفیت‌ها برای حل این مشکل استفاده خواهیم کرد. پروژه مدیریت آب‌های سطحی مس سونگون با هدف سالم‌سازی پخیر چایی طراحی شده است و پروژه تصفیه خانه فاضلاب مس سونگون هم به پیمان رفته است.

مدیرعامل مس سونگون اظهار کرد: ما از اول زنجیره تولید مس تا کاتد آلایندگی نداریم، آلودگی صنعت مس در مرحله ذوب است که ستاندارد آلایندگی آن ۲۵۰ پی پی‌ام است، اما این مقدار آلایندگی را برای منطقه ارسباران غیرقابل قبول دانستیم و در هیات مدیره شرکت ملی مس اعلام کردیم با توجه به اینکه ما در دل جنگل‌های ارسباران کار می‌کنیم، باید کمترین آلایندگی زیست محیطی را داشته باشیم و به همین منظور با مصوبه هیات مدیره پروژه ذوب و اسید سولفوریک را با ۵۰ میلیون یورو هزینه کرد بیشتر قرارداد کردیم که بتوانیم با بهترین تکنولوژی روز دنیا کار کنیم تا آلایندگی آن به کمترین میزان ممکن برسد.

عباس زاده افزود: بر اساس پروپوزال ارائه شده توسط شرکت خارجی طرف قرارداد آلایندگی سولفور واحد ذوب کمتر از ۵۰ پی پی‌ام خواهد بود، اما بر اساس بررسی‌های ما در عمل این مقدار خوشبختانه کمتر هم است و زیر ۲۵ پی پی‌ام خواهد بود.

وی بر تعهد مجتمع مس سونگون برای اجرای طرح‌های زیست محیطی و جنگل کاری تاکید کرد و گفت: ما یک سری تعهدات محیط زیستی و منابع طبیعی داریم که همه آن‌ها را عملیاتی خواهیم کرد. ما تعهد داریم ۴۰۰ هکتار جنگل کاری انجام دهیم و پروژه پایگاه اطفای حریق جنگل‌های ارسباران را اجرا کنیم. همچنین سیستم‌های آتش نشانی و اطفای حریق مجتمع مس سونگون در اختیار حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی استان خواهد بود تا در مواقع ضرور و آتش سوزی احتمالی جنگل‌های ارسباران مورد استفاده قرار گیرند.

مدیرعامل مس سونگون در پایان بر رعایت دقیق ضوابط زیست محیطی در بهره برداری از منابع معدن مس سونگون تصریح کرد و افزود: تعهد اخلاقی، شرعی و قانونی می‌دهم که فعالیت‌های ما در مس سونگون به تخریب محیط زیست و منابع طبیعی منجر نخواهد شد.

منبع: آژانس خبری تحلیلی نصر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده