تاریخ: ۱۰ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۳۵
بازدید: ۴۲۶
کد خبر: ۲۸۶۲۰۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
گزارشی از نشست میز صنعت فلزات اساسی در سازمان بورس؛

چالش‌های دومین صنعت بزرگ بازار سرمایه بررسی شد

‌می‌متالز - صنعت فلزات اساسی در بازار سرمایه، دومین صنعت بزرگ بوده و فولاد مبارکه اصفهان بزرگ‌ترین شرکت این صنعت است. شاخص کل و شاخص فلزات اساسی همبستگی زیادی دارند و رشد تقریبا برابری داشته‌اند. تامین برق و گاز برای تولید، قیمت‌گذاری دستوری، اختلاف قیمت ارز نیما و آزاد و بالا بودن حقوق دولتی از چالش‌های مهم این صنعت هستند.

به گزارش می‌متالز، صبح امروز نشست تخصصی میز صنعت «فلزات اساسی» با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین فعالان این حوزه و انجمن مربوطه برگزار شد. طی این نشست به بررسی مشکلات و معضلات این صنعت پرداخته شد تا به واسطه واشکافی دغدغه صنعت‌گران، شرایط بهتری برای صنایع بورسی رقم بخورد. صنعت فلزات اساسی در بازار سرمایه، دومین صنعت بزرگ بوده و فولاد مبارکه اصفهان بزرگ‌ترین شرکت این صنعت است. شاخص کل و شاخص فلزات اساسی همبستگی دارند و رشد تقریبا برابری داشته‌اند. فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و ذوب آهن، بزرگترین تولیدکنندگان ایران هستند. بیشترین صادرات کشور نیز مربوط به بلوم و بیلت است و بیشترین واردات به ورق سرد مربوط می‌شود. در مورد هزینه انرژی در این صنعت باید گفت که صنعت فلزات اساسی بیشترین مصرف برق و گاز را بین صنایع بورسی دارد.

بزرگترین تولیدکننده مس و آلومینیوم در دنیا، به‌ترتیب شیلی و چین هستند. همچنین بزرگ‌ترین واردکننده، چین و بزرگ‌ترین صادرکننده کشور شیلی است. کشور استرالیا نیز بیشترین میزان ذخیره سنگ آهن را داراست. ایران با ظرفیت ۳۸ میلیون تن، هفتمین ذخیره‌کننده مس به‌حساب می‌آید. بیشترین سهم صنایع از مصرف مس نیز مربوط به صنعت ساختمان است. معدن سرچشمه، رتبه ۲۹ در جهان دارد و مس سونگون در رتبه ۷۶ قرار دارد.


تنها مشکل ما تامین برق و گاز است


طی این نشست سیدمحمدرضا میری لواسانی، مدیرعامل آلومینیوم ایران گفت: هر قطعی برق برای ما حدود ۶.۵ هزار میلیارد تومان هزینه‌بر است. آلومینای ما صد در صد وارداتی است و مواد اساسی شرکت تا ۶ ماه آینده تامین شده و مشکلی در حوزه تامین مواد اولیه و مباحث خارجی ندارد. تنها چالش ما مربوط به پیامد‌های مالی ناشی از قطعی احتمالی گاز و برق است.

مدیرعامل آلومینیوم ایران تاکید کرد: ایجاد جایگاه برای احداث نیروگاه و اخذ مجوز از دیگر مشکلات این شرکت است. ما برای تامین مالی احداث نیروگاه مشکلی نداریم، اما در اخذ مجوز برای این موضوع، سختگیری‌هایی وجود دارد.


قیمت‌گذاری دستوری و اختلاف دلار نیما و سنا، بزرگترین چالش صنعت سرب و روی


فرشاد صبری، مدیرعامل کالسیمین در ادامه این نشست بیان کرد: ایران حدود ۱.۲ دهم از تولید روی در جهان را دارد و علی‌رغم وجود منابع فراوان، سهم کمی در تولید را دارد که علت این موضوع هزینه‌های زیاد تولید و ریسک‌های تحمیلی است.

وی ادامه داد: نخستین چالش ما مربوط به تامین سرمایه و قیمت‌گذاری دستوری می‌شود. نوسانات ارزی و همچنین اختلاف دلار نیمایی و سنایی بر شدت این معضل افزوده می‌افزاید، در حال حاضر حواله ارزی و نرخ سنا اختلافی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای این شرکت ایجاد می‌کند.

مدیرعامل کالسیمین تشریح کرد: تامین خوراک و مواد اولیه از دیگر چالش‌های این صنعت محسوب می‌شود. همچنین بحث مجوز صادرات برای مواد معدنی همواره برای این صنعت دغدغه بوده است.

صبری افزود: در صنعت سرب و روی مازاد مصرف و تولید داریم، اما اجازه صادرات داده نمی‌شود. عوارض کنسانتره برای این صنعت بسیار گران است و انتظار می‌رود که سیاست‌های لازم برای تعدیل این موضوع اخذ بشود.


اختلاف دلار نیما و آزاد تولید رانت می‌کند/ مس خریداری شده با دلار نیمایی بعد از تبدیل به قراضه با نرخ دلار آزاد فروخته می‌شود


بهروز رحمتی، معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی مس نیز در این نشست به بررسی ابعاد صنعت فلزات اساسی پرداخت و گفت: تمام ملزومات برای توسعه پایدار و ایجاد ارزآوری ۱۰ میلیارد دلاری وجود دارد.

معاون توسعه و اکتشافات شرکت ملی مس ابراز کرد: ۳ کمربند جهانی مس وجود دارد که ایران بخش زیادی از این کمربند را تشکیل داده، اما تنها ۷ درصد از مس در ایران اکتشاف شده است.

رحمتی بیان کرد: اختلاف قیمتی بین دلار آزاد و نیما به وضوح، توزیع رانت است. محصولات مسی با ارز نیما فروخته شده و پس از تبدیل به قراضه از سوی دلالان، در در کشور‌های همسایه به فروش می‌رسد.


افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد با کاهش حقوق دولتی


بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: برای کنسانتره نباید حقوق دولتی وضع شود، بلکه این موضوع باید معطوف به مواد معدنی باشد. کنسانتره جزء مواد معدنی به حساب نمی‌آید و در نظرگیری حقوق دولتی در این بخش، اشتباه است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: مبلغ حقوق دولتی بسیار زیاد بوده و همین مساله جذابیت سرمایه‌گذاری در این صنعت را از بین می‌برد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده