تاریخ: ۱۲ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۵۱
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۲۸۶۶۱۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
فلزات صنعتی سال ۲۰۲۲ را با کاهش قیمت نسبت به ۲۰۲۱ به پایان رساندند

هشت ماه رکود؛ بلای جان صنایع چینی

‌می‌متالز - سال ۲۰۲۲ در حالی به پایان رسید که شاخص بهای فلزات پایه بورس لندن کاهش ۱۱درصدی را در بازه سالانه به ثبت رساند. در حالی که بروز تنش در اروپای شرقی و در پی آن حمله روسیه به اوکراین ظرف ماه‌های ابتدایی این سال، زمینه صعود قیمتی در بازار فلزات را مهیا کرد، عزم بانک‌های مرکزی برای مهار تورم با محوریت رشد نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو با ایجاد واهمه از بروز رکود اقتصادی و در عین حال جولان کرونا در چین و اعمال محدودیت‌های مستمر قرنطینه‌ای در این کشور با تضعیف تقاضا زمینه تضعیف نرخ فلزات را پدید آورد.

به گزارش می‌متالز، فلزی‌ها پس از تجربه رکوردشکنی قیمتی ظرف ماه مارس، در سه‌ماه پایانی سال در کف نرخ سالانه خود جای گرفتند. البته دولت چین در پی بروز ناآرامی اجتماعی در این کشور در اعتراض به سیاست کروناصفر از ماه نوامبر از میزان محدودیت کرونایی در این کشور کاست، اما افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس در چین با ایجاد واهمه از بروز موج جدید همه‌گیری کرونا ظرف ماه‌های ابتدایی ۲۰۲۳ مانع اثربخشی کافی این سیگنال مثبت در بازار فلزات پایه شد.

رکود در چین ادامه‌دار شد

شاخص مدیران خرید تولیدی چین برای ماه دسامبر برابر ۴۷واحد اعلام شد که این رقم کمتر از سطح واحد به‌عنوان مرز رکود بود. سومین ماه متوالی و هشتمین ماه غیر‌متوالی در سال ۲۰۲۲ بود که این شاخص که بیانگر بروز وضعیت رکود است در نرخی کمتر از ۵۰واحد قرار گرفت. اگرچه دولت چین در ماه دسامبر از میزان محدودیت کرونایی کاست و محرک‌هایی برای حمایت از بخش ساخت وساز در چین به‌عنوان یکی از موتور‌های محرک اقتصادی این کشور وضع کرد؛ اما بی‌اعتمادی به بازگشت تقاضا ظرف سال ۲۰۲۳ مانع رونق فعالیت تولیدی در بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور جهانی شد. در عین حال، فدرال‌رزرو در آخرین جلسه خود در سال ۲۰۲۲ که در نیمه ماه دسامبر برگزار شد، از استمرار روند رشد نرخ بهره تا سطح حداقل ۱/ ۵درصدی به‌منظور مهار تورم خبر داد که این موضوع نیز با تشدید احتمال بروز رکود در سال ۲۰۲۳، از افت نرخ در بازار‌های کالایی حمایت کرد. در بازه یک‌سال منتهی به روز پایانی سال ۲۰۲۲، در معاملات آتی کامکس، قلع افت ۳۶درصدی، روی کاهش ۱۶درصدی، آلومینیوم افت ۳/ ۱۵درصدی، مس کاهش ۷/ ۱۴درصدی و سرب افت ۵/ ۰درصدی داشت. این در حالی بود که در این بازه زمانی نیکل صعود ۴۳درصدی را در بازار جهانی به ثبت رساند.

سیگنال منفی اقتصاد جهانی برای فلز سرخ

مس که به‌عنوان دماسنج اقتصادی دنیا تلقی می‌شود، در روز پایانی معاملات کالایی‌ها در سال ۲۰۲۲ با نرخ ۸/ ۳دلار به‌ازای هر پوند در معاملات آتی کامکس آمریکا به فروش رفت و کاهش ۱۵درصدی را در بازه سالانه به ثبت رساند. این در حالی بود که اغلب موسسات معتبر بین‌المللی، به نوسان مثبت بهای مس در ۲۰۲۲ امیدوار بودند. اما واهمه از بروز رکود اقتصادی در دنیا باعث شد تا ورق در این بازار برگردد و تقاضا برای فلز سرخ تضعیف شود، به نحوی که مس بخشی از ارزش خود را در بازار جهانی از دست داد. با این حال، تضعیف همزمان عرضه و تقاضا، از شتاب افت نرخ در بازار فلز سرخ کاست. میزان تولید مس شیلی ظرف ۹ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۷/ ۶درصدی را به ثبت رساند.

در عین حال بروز اعتراضات کارگری در معادن پرو از میزان تولید مس معدنی این کشور کاست. ذخایر کاتد مس در انبار‌های بورسی دنیا ظرف ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۲ به کمترین میزان ظرف سال‌های اخیر رسید، به نحوی که تنها کفاف چند روز نیاز دنیا را می‌داد. همچنین، غول معدنی گلنکور کمبود عرضه ۵۰میلیون تنی را برای فلز سرخ در سال ۲۰۲۳ برآورد کرد. سال ۲۰۲۲ در حالی به پایان رسید که بسیاری از تحلیلگران، بروز رکود اقتصادی در سال‌جاری میلادی را قطعی می‌دانند و امید چندانی به صعود فلزی‌ها وجود ندارد. با وجود این، بسیاری از فعالان بازار به گذر سریع دنیا از رکود امیدوارند، بنابراین احتمال بازگشت مثبت قیمت کامودیتی‌ها در نیمه دوم ۲۰۲۳ مطرح است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده