تاریخ: ۱۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۳۵
بازدید: ۳۶۷
کد خبر: ۲۸۷۰۵۱
سرویس خبر : محیط زیست
پسماند «کاتد مس سبزواران» سلامت جیرفت را تهدید می‌کند

خاک در نزدیکی کارخانه اسیدی شد

‌می‌متالز - «استفاده از پسماند کارخانه کاتد مس در امور عمرانی و شهری در جیرفت گزارش شده که تخلف به شمار می‌رود. ضمن اینکه دپوی پسماند این کارخانه در نزدیکی رودخانه شور خطرآفرین است.» این صحبت‌های فرماندار جیرفت درباره کارخانه کاتد مس است که به تازگی به جمع معترضان این کارخانه پیوسته و به تداوم تخلفات اعتراض کرده است.

به گزارش می‌متالز، پسماند کارخانه کاتد مس سبزواران در حاشیه رودخانه شور دفن می‌شود و پیگیری‌های قضایی درباره این تخلف بی‌سرانجام بوده است. تخلیه پسماند‌های صنعتی و معدنی در حاشیه رودخانه‌ها ممنوع است، اما اخطار‌های بسیار به «کارخانه مس کاتد امید سبزواران» که خرداد ۹۸ در شهرک صنعتی شماره ۲ جیرفت افتتاح شد و هنوز پیوست محیط زیستی ندارد، تا امروز فایده‌ای نداشته است.

مدیرکل صمت جنوب درباره مجوز داشتن کاتد مس گفت: در سال ۹۸ شرکت کاتد مس طرح ارزیابی به محیط زیست ارائه داد و مورد تایید قرار گرفت در آن زمان در کمیسیون مالی ۱۱ به آن‌ها مجوز داده شد.

مروجی مدعی‌ست ۲ شرکت دانش‌بنیان در حال آزمایش روی پسماند کارخانه هستند. آن‌ها قصد تولید کود از محل پسماند برای اراضی کشاورزی را دارند.

مجوز کمیسیون ماده ۱۱ به منزله مجوز محیط زیست، نیست


رییس اداره محیط زیست شهرستان جیرفت در مورد نحوه فعالیت کارخانه مس کاتد سبزواران به «کاغذ وطن» می‌گوید این واحد براساس مصوبه کمیسیون ماده ۱۱ فعالیت می‌کند و این مصوبه به منزله مجوز محیط زیست تلقی نمی‌شود، ضمن اینکه این مصوبه دارای ۲ تبصره تعهد‌آور برای این مجموعه است که تبصره‌های لحاظ شده نیزتاکنون فاقد هرگونه اقدام اجرایی از طرف این مجموعه بوده است.

به گفته محمد کمالی با توجه به مشکلات عدیده در زمان بازدید از کارخانه کاتد مس، دستور توقف عملیات در فاز توسعه مجتمع از طرف رییس شورای پیشگیری از وقوع جرم به این واحد ابلاغ شد.

او ادامه می‌دهد تاکنون شرکت بهره بردار شرایط مربوطه که یکی از آن‌ها حفر چاه‌های پایش در محدوده‌های تعیین شده است، را انجام نداده.

بر اساس اطلاعاتی که یک منبع آگاه به ما داده است روز دوشنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۱ تعدادی از کارشناسان آب و منطقه‌ای کرمان و آب و فاضلاب شهرستان جیرفت به همراه کارشناسان محیط زیست از این واحد بازدید کردند.

این منبع آگاه می‌گوید: در بررسی انجام گرفته مجموعه مس کاتد سبزواران در اولین اقدام و به قید ضرورت ملزم به حفر چاه‌های پایش که از الزامات تبصره‌های مجوز بهره‌برداری بوده گردید.

بعد از حفر این چاه‌ها، کار نمونه‌برداری از خاک و آب در محل‌های تعیین شده انجام می‌گیرد تا از آلودگی احتمالی منطقه اطلاع حاصل شود.

این منبع آگاه می‌گوید: خاک حاصل از عملیات‌های جذبی در این کارخانه بسیار اسیدی و با ph حدود ۲تا ۳ است و در سال گذشته که به عنوان کار‌های عمرانی در بعضی مناطق شهر استفاده شد. در برخی مناطق که خاک در مجاورت پوشش گیاهی ریخته شده گیاهان آن قسمت خشک شدند.

آن‌طور که این منبع آگاه به ما می‌گوید: بعد از مدتی از ادامه این کار جلوگیری شد و استفاده از پسماند کارخانه در کار‌های عمرانی ممانعت می‌شود.

منبع: کرمان نو

نظرات بینندگان
محسن راضی
Iran (Islamic Republic of)
تاریخ : ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۶
سلام
من ۵ سال میباشد روی باطله های قلیایی(جاجرم) وباطله های اسیدی(صبانور اسد اباد،کیمیای سپاهان بیجا) کار کردم
اماده ارائه خدمات فنی ومهندسی جهت خنثی سازی وامحا باطله هامیباشم
۰۹۳۳۶۸۸۵۸۳۵
مطالب مرتبط
عناوین برگزیده