تاریخ: ۲۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۰۱
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۲۸۸۴۸۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

گیلان ۱.۸ میلیارد تن ذخایر کانی غیرفلزی کشور را داراست

‌می‌متالز - مدیرکل زمین‌شناسی گیلان از تهیه، تدوین و چاپ طرح مطالعات اقتصادی و پی‌جویی اکتشافی در محدوده لوشان و اکتشافات معدنی کاسپین باختری (گیلان) خبر داد و گفت: طبق ارزیابی‌ها گیلان ۱.۸ میلیارد تن ذخایر کانی‌های غیرفلزی کشور را دارد و از استان‌های مستعد در توسعه و گسترش این نوع از معادن است.

به گزارش می‌متالز، مسلم امانی روز سه‌شنبه افزود: در این طرح پتانسیل‌های معدنی منطقه را مورد پایش و ارزیابی قرار دادیم که امید است اطلاعات بدست آمده برای دستگاه‌های اجرایی استان و صنایع مورد استفاده قرار گیرد.

وی منابع معدنی و ذخایر زیرزمینی یک کشور را از جمله پایه‌های اقتصادی کشور دانست و تصریح کرد: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته ایران فقط یک درصد از ذخایر معدنی خود را بهره‌برداری می‌کند درحالیکه معیار جهانی حدود ۵ درصد است.

امانی عنوان کرد: برای نزدیک شدن به معیار جهانی باید توجه ویژه‌ای به بخش معدن و صنایع معدنی به‌عنوان یک صنعت خودکفا که توانایی پوشش بیش از ۶۰ درصد از درآمد‌های نفتی کشور را دارد، شود.

وی گفت: صنعت معدنکاری طی گذشت زمان و ارتقاء رفاه جامعه با افزایش تقاضای مواد معدنی روبه‌رو است لذا بخش بسیار زیادی از نیاز‌های جامعه در ابعاد مختلف صنعتی به منابع معدنی غیرفلزی وابسته است.

امانی گفت: کانی‌های غیرفلزی به واسطه تنوع زیاد و کاربرد‌های فراوان در بخش‌های مختلف صنعت، نقش غیرقابل انکاری در تولید، رشد اقتصادی، اشتغالزایی و قطع وابستگی کشور به واردات محصولات دیگر کشور‌ها دارند. طیف گسترده‌ای از صنایع مختلف اعم از آرایشی و بهداشتی تا صنایع حفاری و ریخته گری، سیمان، سرامیک، رنگ و مواد غذایی امروزه از تولیدات صنایع پایین دستی معادن غیرفلزی استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به فعالیت صنایع مختلف گیلان و وجود نیاز به انواع مواد اولیه برای تامین خوراک این صنایع، بستر مناسبی برای اکتشاف و استخراج این نوع از مواد معدنی ایجاد شده است از این رو با رایزنی‌های انجام شده با سازمان‌های صنعت و معدن و تجارت و نیز برنامه و بودجه استان پروژه‌ای با عنوان پایش جنوب گیلان تعریف شد که در قالب این پروژه، محدوده‌ای به وسعت ۸۲۰ کیلومتر مربع، جهت اکتشاف کانی‌های غیرفلزی، مورد پی جویی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در این پی جویی که توسط ۲ اکیپ زمین شناسی و اکتشاف (طی دو ماموریت صحرایی و صرف ۱۶۰ نفر-روز کار صحرایی) از اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی کاسپین باختری (گیلان) انجام گرفت، محدوده‌ها و اندیس‌هایی که در مطالعات دفتری و تلفیق لایه‌های مختلف اطلاعاتی مشخص شده بود، مورد بازدید و پیمایش قرار گرفت و در نهایت تعداد ۳۱ نمونه برای آنالیز‌های مختلف برداشت و به آزمایشگاه‌های مربوطه ارسال شد.

امانی خاطر نشان کرد: با توجه به تنوع محصولات تولیدی واحد‌های صنعتی موجود در گیلان (تولید سیمان، انواع آجر سفالی، فشاری و ماسه آهکی، فرآوری میکا و محصولات جانبی آن، انواع ورق و لوله (بدون آزبست)، چینی مظروف، چینی بهداشتی، بنتونیت اکتیو (خاک رنگبر)، تولید حباب و تیوب لامپ، تولید انواع تایل سیمانی، مصنوعات سنگی و تولید انواع اسلب و تولید کاشی و سرامیک، ورق و شمش روی، فولاد و محصولات فولادی، صنایع کاغذی و همچنین انواع محصولات دارویی و بهداشتی و ...) و نیاز روزافزون این صنایع به مواد اولیه و با در نظر گرفتن این موضوع که هم‌اکنون بخش زیادی از این مواد اولیه از خارج از استان تامین می‌شود.

به گفته امانی، اجرای این پروژه می‌تواند بخشی از نیاز استان را به مواد اولیه معدنی رفع نموده و خوراک اولیه صنایع مهم استان را تامین کند.

وی تصریح کرد: دراین عملیات اکتشافی، آنومالی‌های ژئوشیمیایی در منطقه، تعدادی از واحد‌های سنگی و ساختار‌های خاص مناسب کانی سازی و کانسار‌های غیرفلزی و اندیس‌های معدنی شناخته شده کنترل و بررسی شد.

اداره کل زمین شناسی استان گیلان درسال جاری ۲ طرح نقشه اکتشافی لوشان و طرح پایش اکتشافی شهرستان تالش را به انجام رسانده است.

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی در بخش‌های اکتشاف معدنی، تهیه نقشه زمین‌شناسی کاربردی، نقشه مخاطرات زمین‌شناختی و گزارش تحلیلی مجموعه داده‌های زمین‌شناسی و اکتشافی در سطح ملی و استانی در موضوعات مختلف علوم زمین فعالیت می‌کند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گیلان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده