تاریخ: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۰۱
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۳۰۳۷۷۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بهبود قیمت فلزات پایه در بازار جهانی

‌می‌متالز - قیمت کامودیتی‌ها پس از چند هفته نزولی در روز‌های گذشته با افزایش تقاضا به ثبات نسبی رسیده است. اکنون سوال اصلی اینجا مطرح می‌شود که آیا این ثبات به معنای پایان روند نزولی قیمت‌ها خواهد بود یا ریکاوری پیش از موج نزولی جدید است؟ نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد احساسات فعالان بازار‌های جهانی نسبت به فلزات پایه مثبت است.

به گزارش می‌متالز، ریزش قیمت فلزات پایه در بازار‌های جهانی متوقف شد، ولی این مسئله به معنای پایان روند نزولی نیست. پس از ریزش قیمت فلزات پایه در طول هفته گذشته، قیمت‌ها در دو روز معاملاتی قبلی به ثبات نسبی رسیده‌اند و داده‌ها از برتری خریداران نسبت به فروشندگان حکایت می‌کند. مس در کانال ۸ هزار و ۲۰۰ دلار باقی ماند، نیکل با رشد بیش از ۱.۵ درصدی به کانال ۲۱ هزار و ۳۰۰ دلار نزدیک شد و قلع نیز بالاتر از ۲۵ هزار و ۴۵۰ دلار معامله شد. آلومینیوم و روی نیز پس از مدت‌ها روند ریزشی، در دو روز گذشته با افزایش تقاضا مواجه شدند تا قیمت هر تن روی به ۲ هزار و ۴۸۰ دلار برسد. هر تن آلومینیوم نیز ۲ هزار و ۲۸۳ دلار قیمت خورد.

بررسی نمودار قیمتی فلزات پایه نشان می‌دهد افزایش تقاضا در کف‌های قیمتی مهم اتفاق افتاد و پیش از این نیز فعالان بازار انتظار داشتند فلزات پایه در این قیمت‌ها مورد حمایت خریداران قرار گیرند.

چشم و هم‌چشمی فلزات گرانبها و پایه

افزایش تقاضا برای فلزات پایه، قیمت‌ها در بازار فلزات گران‌بها را افزایش داد. روز پنج‌شنبه انس طلا با ریزش سنگینی مواجه شد تا از محدوده ۲ هزار دلار تا ۱۹۵۰ دلار کاهش پیدا کند، ولی جو مثبت حاکم بر بازار باعث شد تا انس طلا نیمی از ریزش روز چهارشنبه را در دو روز معاملاتی بعدی پس بگیرد. شرایط بازار نقره نیز شبیه به طلاست. در بازار داخلی جهش نرخ دلار باعث شد تا سکه به کانال ۳۲ میلیون تومان بازگردد. در واقع نوسانات ارزی اوایل هفته دلیلی شد تا طلا در بازار داخلی تمام افت روز پنجشنبه گذشته را پس بگیرد.

احساسات مثبت فعالان بازار

نتایج نظرسنجی اخیر بلومبرگ نشان می‌دهد درصد بالایی از فعالان بازار‌های جهانی انتظار دارند فدرال رزرو در جلسه پیش رو یا نرخ بهره را ثابت نگه‌دارد و یا کاهش دهد و با هر کدام از این دو گزینه شرایط برای رشد قیمت کامودیتی‌ها مهیا خواهد شد. انتظار برای رشد نرخ بهره نیز در پایین‌ترین حد ماه‌های گذشته قرار دارد. ضمن اینکه با کاهش موجودی در بخشی از انبار‌های بندر شانگ‌های انتظار افزایش تقاضا از سوی چین وجود دارد.

بلومبرگ در گزارشی نوشت در صورتی که نرخ بهره ثابت بماند یا کاهشی شود و داده‌های اقتصادی چین از افزایش تقاضا حکایت کند به معنای پایان روند نزولی در بازار فلزات پایه است در غیر این صورت باید منتظر شکسته شدن کف‌های قیمتی در آینده‌ای نزدیک بود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده