تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۴
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۲۹۵۰۰۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

رونق اقتصادی در چین جانی تازه به بازار فلزات دمید

‌می‌متالز - رکوردشکنی شاخص مدیران خرید چین، از رشد نرخ فلزات صنعتی حمایت کرد. به این ترتیب فلزات از کف قیمتی که ظرف روز‌های پایانی ماه فوریه به ثبت رسانده بودند فاصله گرفتند.

به گزارش می‌متالز، امیدواری به عبور چین از رکود، فلزات را به مسیر رشد نرخ بازگرداند. به این ترتیب در هفته منتهی به روز جمعه سوم مارس، شاخص فلزات پایه بورس لندن با ثبت رشد ۲درصدی به ۴‌هزار و ۳۴واحد رسید. در این بازه زمانی یک‌هفته‌ای در معاملات آتی کامکس آمریکا نیز اغلب فلزات پایه گران شدند، به نحوی که ۳‌درصد بر نرخ مس افزوده شد، آلومینیوم رشد ۸/ ۲درصدی داشت، فلز روی ۷/ ۲‌درصد گران شد، ۹/ ۱‌درصد بر نرخ سرب افزوده شد و نیکل با رشد قیمت ۲/ ۰درصدی مواجه شد، این در حالی بود که در این بازه زمانی قلع افت ۶/ ۵درصدی را به ثبت رساند.

انتشار داده‌های مثبت مبنی بر بهبود اقتصاد چین طی ماه فوریه سبب رشد بهای کامودیتی‌ها شد؛ شاخص مدیران خرید تولیدی چین در ماه فوریه بیشترین میزان رشد ظرف یک‌دهه اخیر را به ثبت رساند و به ۶/ ۵۲واحد در فوریه رسید که این رقم بیشترین میزان این شاخص پس از آوریل ۲۰۲۱ بود. این اعداد نشان داد که بخش تولید فراتر از آنچه انتظار می‌رفت به رفع محدودیت کرونایی در بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور جهانی و بازگشت سریع چین به مسیر رشد دل بسته است. کنگره خلق چین برای تصمیم‌گیری در خصوص اهداف اقتصادی این کشور در سال‌جاری از روز یکشنبه پنجم مارس آغاز به کار کرد. فعالان بازار‌های مالی و کالایی دنیا به ارائه و تصویب محرک‌های بیشتر از سوی سیاستگذاران چینی دل بسته اند؛ تصمیمی که می‌تواند سیگنال مثبت موثری برای بازار‌ها به همراه داشته باشد.

چین فضای کافی برای اجرای سیاست پولی و مالی انبساطی دارد، در حالی که دنیا با تورم افسارگسیخته‌ای روبه‌روست، این کشور موفق به کنترل تورم در نرخی کمتر از ۳‌درصد در سال گذشته میلادی شد. در حوزه پولی، فضا برای کاهش ذخایر الزامی بانک‌ها و نرخ‌های بهره و تسهیلات وام میان مدت وجود دارد. در حوزه سیاست مالی نیز نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی به طور قابل توجهی کمتر از بیشتر اقتصاد‌های پیشرفته است. در عین حال نرخ پس انداز‌های این کشور نیز بالاست و مجموع این عوامل موقعیت چین برای توسعه را در جایگاهی به مراتب بهتر از سایر نقاط دنیا قرار می‌دهد.

سخنان رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا در خصوص افزایش آهسته نرخ بهره سیگنال دیگری بود که فعالان بازار‌های مالی و کالایی دنیا آن را مثبت ارزیابی کردند و در حالی که از ارزش شاخص دلار کاسته شد، فرصت رشد نرخ در سایر بازار‌ها فراهم شد. در شرایطی که فعالان بازار‌های مالی و کالایی دنیا از شدت گرفتن سیاست انقباضی از سوی فدرال‌رزرو واهمه داشتند، این عضو فدرال‌رزرو با تاکید بر رشد ۲۵واحدی دیگر در نرخ بهره در مرحله بعد گفت: شرایط اقتصادی می‌تواند باعث شود که بانک‌مرکزی آمریکا از رشد بیشتر نرخ بهره از تابستان منصرف شود. فعالان بازار‌های مالی و کالایی دنیا ترجیح دادند از این صحبت استقبال کرده و در مسیر رشد نرخ قدم بردارند.

مس به عنوان فلز پیشران، بخشی از افت نرخ خود در روز‌های پایانی فوریه را ظرف روز‌های ابتدایی ماه مارس جبران کرد. این فلز در معالات نقدی بورس فلزات لندن تا ۸‌هزار و ۹۴۵دلار به ازای هرتن رشد نرخ داشت. همچنین در معاملات آتی کامکس آمریکا مس در محدوده ۱/ ۴دلار به ازای هر پوند به فروش رفت. این در حالی بود که ظرف روز ۲۷فوریه مس تا کف نرخ دوماه اخیر عقب نشینی داشت و کانال قیمتی ۹۵/ ۳دلاری را از دست داده بود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده