تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۴۰
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۳۰۵۹۵۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

نروژ به دنبال استخراج وسیع فلزات نایاب از اعماق اقیانوس‌ها

‌می‌متالز - دولت نروژ در مسیری است تا خود را به عنوان یک پیشرو در استخراج معادن در اعماق دریا معرفی کند و قصد دارد یک منطقه اقیانوسی تقریباً به اندازه آلمان برای استخراج فلزات ضروری در تولید باتری از کف دریا راه اندازی کند. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که شرکت‌ها و کشور‌های زیادی توجه خود را به کف اقیانوس غنی از مواد معدنی معطوف کرده‌اند که منبع ارزشمندی از مواد اولیه در فرایند تولید گوشی‌های هوشمند و وسایل نقلیه الکتریکی است.

به گزارش می‌متالز، از جمله سرمایه‌های خوابیده در کف اقیانوس‌ها می‌توان به کبالت، نیکل و سایر فلزات ارزشمند اشاره نمود.

با این حال، نروژ در پیگیری استخراج معادن در اعماق دریا چالش‌های زیادی دارد. بازار کار ماهیگیران و طرفداران محیط زیست مخالفت شدید خود را با این پیشنهاد ابراز کرده اند. علاوه بر این، خطر ایجاد اختلاف با سایر کشور‌ها وجود دارد، زیرا معاهده سوالبارد به نروژ حقوق استخراج معدن را به همراه دانمارک، فرانسه، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، هلند، سوئد، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده اعطا کرده است.

منطقه پیشنهادی شامل چشمه‌های آتشفشانی است که از پوسته زمین سرچشمه می‌گیرند و حدود ۳۸ میلیون تن مس را در خود جای می‌دهند که بیشتر از تولید جهانی مس در یک سال است.

نخست وزیر نروژ اظهار داشته که استخراج معادن در اعماق دریا می‌تواند بدون آسیب رساندن به زندگی اقیانوس‌ها انجام شود. اما کارشناسان محیط زیست این ادعا را رد می‌کنند.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده