تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۲۷
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۲۹۴۵۱۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد:

مالیات، مشکل اصلی تاسیس شرکت مس آذربایجان

‌می‌متالز - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: تشکیل شرکت مس آذربایجان توسط سهام داران اصلی شرکت ملی مس ایران تصویب شده و در حال حاضر تنها مشکل موجود توافق سهام داران برای معاف مالیاتی در انتقال تمامی دارایی‌ها به مس آذربایجان است.

به گزارش می‌متالز، محمد کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در حال حاضر دشمن با اقصتاد وارد جنگ شده است، گفت: اقتصاد موضوعی است که باید لحظه‌ای در آن تصمیم گرفت و برای هر روز نسخه مجزا داشته باشیم. تیم اقتصادی استان هم در تلاش است آسیب‌های مربوط به این حوزه را کاهش دهد و با تدابیر استانی نواسانات را کنترل کند.

وی در ادامه افزود: زمانی که موجی از اخبار مربوط به کمبود مواد ضروری در کشور انتشار یافت، با وارد کردن کالا‌های مورد نیاز پیش از وقوع این موضوع، قفسه‌های فروشگاه‌ها هرلحظه تزریق می‌شد که همین موضوع مانع از وقوع بحران در استان شد. حتی زمانی که استانداری تحویل گرفته شد، پنجاه درصد مرغ مصرفی استان از ارومیه و اردبیل تامین می‌شد و یکی از استان‌های وابسته در این زمینه بودیم، اما اکنون در بازار مرغ خودکفا شدیم.

کلامی در خصوص تامین مواد مورد نیاز در استان اظهار داشت: در بازار گوشت خوشبختانه هیچ کمبودی در استان وجود نداشته و بر اساس تعرفه نهاد‌های دولتی کمترین قیمت گوشت در کشور مربوط به استان آذربایجان شرقی است. علت عدم کمبود مواد ضروری در استان این بود که هر هفته دو جلسه کارگروه اقدام به صورت قرارگاهی تشکیل و رصد لحظه‌ای صورت می‌گرفت. در حال حاضر نیز روزانه ۱۶ اکیپ به صورت میدانی در بازار رصد کرده و سامانه هوشمند نیز در این زمینه اقدام به شناسایی تخلفات می‌کند. برای عید نیز اعلام شده است تا ۳۰ درصد نیرو‌های اداره صمت استان اقدامات بازرسی میدانی برای کنترل بازار انجام دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همچنین با بیان اینکه هیچ مشکلی در تامین آرد استان وجود ندارد، گفت: در ابتدای حضور در این مجموعه شرایط تامین آرد در استان در شرایطی بود که درصورت بارش برف و بسته شدن راه‌ها هیچ آردی برای پخت نان در تبریز نداشتیم، اما در حال حاضر به اندازه سه ماه ذخیره آرد در استان وجود دارد. همچنین در زمینه برنج هم باید اعلام کرد که اگر تا خرداد سال آینده هیچ برنجی به استان وارد نشود، ذخایر دولتی برای استان تامین است.

وی در خصوص میزان ذخایر گوشتی استان افزود: در ماه گذشته ۴۸۰ تن گوشت به بازار تزریق شده است که این موضوع باعث شده است که با وجود کاهش کشتار دام قیمت ثابت بماند.

کلامی همچنین در خصوص تنظیم بازار بیان داشت: یکی از مهم‌ترین راه‌های تنظیم بازار تامین بوده و در همین زمینه بزرگترین مرغداری خاورمیانه شروع به احداث شده است و استانی که در تامین مرغ مشکل داشت می‌تواند مرغ کشور را تامین کند. همچنین بزرگترین کارخانه تولید روغن مایع کشور در ایجاد شده و کم کم آماده افتتاح می‌شود که همین موضوع می‌تواند امنیت غذایی استان را تامین کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در خصوص مجتمع مس سونگون ورزقان گفت: خوشبختانه اهتمام عمومی در این زمینه وجود دارد و تمامی ارگان‌ها خواستار انتقال منافع این مجموعه به استان هستند. رئیس جمهور نیز به اولین مکانی که در سفر استانی حضور یافت معدن مس سونگون بود که مصوبه ۱۴ بندی در این زمینه ابلاغ و به همه جزئیات اشاره شده است.

وی در ادامه افزود: مصوبه ۱۴ بندی هر دو هفته یکبار رصد شده و به دستاورد‌های خوبی رسیدیم، ولی بازهم مسیر زیادی باقی مانده است. تشکیل شرکت مس آذربایجان توسط سهام داران اصلی شرکت مس ایران تصویب شده است و در حال حاضر تنها مشکل موجود این است سهام داران توافق کردند تا تمامی دارایی‌ها به مس آذربایجان منتقل شود، ولی مالیات انتقال دارایی معاف شوند.

کلامی با بیان اینکه نامه‌ای برای مطرح شدن این موضوع در جلسه سران قوا نوشته است، خاطر نشان کرد: این موضوع هم توسط دولت و هم مجلس پیگیری می‌شود. همچنین ۹ همت از حساب‌های مس در بانک‌های استان در حال گردش است که اعلام کردیم باید حداقل ۴۰ درصد حساب‌های مس سونگون در بانک‌های استان سپرده گذاری شود. هم اکنون سرمایه گذاری مس سونگون در استان حدود ۱۰۰ همت به صورت پروژه‌های مصوب در حال اجرا است که بی سابقه بوده است.

منبع: آژانس خبری تحلیلی نصر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده