تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۲۱
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۲۹۵۴۸۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

امید ظفر: توسعه صنعت فولاد در آذربایجان شرقی نیازمند توجه به زنجیره ارزش است/ اتاق شیشه‌ای به معنای واقعی در اتاق بازرگانی تبریز محقق شود

امید ظفر: توسعه صنعت فولاد در آذربایجان شرقی نیازمند توجه به زنجیره ارزش است/ اتاق شیشه‌ای به معنای واقعی در اتاق بازرگانی تبریز محقق شود
‌می‌متالز - رئیس هیات مدیره مجتمع فولاد ظفر، با اشاره به رونق صنعت فولاد در طی سال‌های جاری در سطح استان آذربایجان شرقی گفت: توسعه صنعت فولاد در آذربایجان شرقی نیازمند توجه به زنجیره ارزش است.

به گزارش می‌متالز، امید اسمعیل ظفر ارتقای زنجیره ارزش صنعت فولاد را ضروری دانست و گفت: تولید ارزش‌آفرین با بکارگیری فناوری‌های نوین ارتباط مستقیم دارد از این رو ما نیز در مجموعه ظفر تلاش می‌کنیم برای اولین بار به عنوان یک شرکت خصوصی در این بخش زنجیره فولاد را در سطح استان تکمیل کنیم.

وی، جایگاه استراتژیک صنعت فولاد در توسعه اقتصادی را مورد توجه قرار داد و گفت: صنعت فولاد در آذربایجان شرقی صنعتی نوپا، اما در عین حال استراتژیک است و می‌تواند در عرصه اقتصای استان تاثیر بسزایی داشته باشد.

عضو هیات مدیره انجمن نورد کاران کشور، ادامه داد: صنعت استراتژیک فولاد بیشترین نقش را در ایجاد ارزش افزوده، صادرات، اشتغال زایی و ... دارد، فولاد صنعتی ارز آور برای استان است و صادر کنندگان بزرگی در این عرصه فعال هستند و شرکت‌های بازرگانی متعددی توانسته اند با همراهی صنایع فولاد مسیر اقتصادی را طی کنند.
[yektanet.com]وی، با اشاره به سابقه ۴۵ ساله فعالیت ظفر گفت: هلدینگ ظفر یکی از بزرگترین شرکت‌های فولادی ایران است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی در مدت کوتاهی به جایگاه فعلی خود رسیده است. این هلدینگ متشکل از شرکت‌های فولاد ظفر، کاوه سپند صنعت، بازرگانی شیزفلز، معدن کاوان گنجینه ظفر و فرآوری سنگ آهن گنجینه ظفر جلفا است.

وی ادامه داد: مجتمع فولاد ظفر بناب در سال ۱۳۸۶ به همت مرحوم جناب آقای حاج جعفر اسمعیل ظفر در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار با ظرفیت اسمی ۲۰۰ هزار تن بنیان گذاری شد و تا کنون دو فاز کامل آن توسعه یافته و به بهره‌برداری رسیده است.

وی، ادامه داد: این هلدینگ در مسیر توسعه خود با تاسیس شرکت‌هایی در حوزه معدن و پروژه از جمله تولید گندله و آهن اسفنجی در هشترود و کنسانتره سنگ آهن در جلفا را به منظور تکمیل زنجیره فولاد استان آغاز کرده است.

وی، ظرفیت اسمی تولید فولاد ظفر بناب را ۷۰۰ هزار تن در سال اعلام کرد و گفت: ظفر از جمله بزرگترین تولید کنندگان میلگرد و تیرآهن در شمالغرب کشورمان به شمار می‌آید.

رئیس هیات مدیره مجتمع فولاد ظفر، از اشتغال زایی ۱۵۰۰ نفردر این مجموعه و شرکت‌های تابعه خبر داد و گفت: ظفر توانسته است برای ۱۵۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کند و در آینده نزدیک با توسعه بخش‌های مختلف شاهد افزایش اشتغال زایی این واحد صنعتی خواهیم بود.

ظفر، صارات مصولات این مجموعه تولیدی را از سیاست‌های متمرکز این مجتمع صنعتی برشمرد و گفت: در حال حاضر تولیدات مجتمع فولاد ظفر به ۱۴ کشور دنیا به صورت همزمان صادر می‌شود.

این فعال اقتصادی و صنعتی از افزایش تولیدات مجموعه ظفر در طول یکسال گذشته خبر داد و افزود: در طول سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۲۰ و در سال ۱۴۰۱ تولید فولاد ظفر و شرکت‌های تابعه به ۷۵۰ هزار تن ارتقا یافته است و این میزان تولید به عنوان یک شرکت خصوصی کامل رکورد قابل توجهی است.

وی، با اشاره به طرح‌های توسعه این مجموعه گفت: طرح‌های توسعه‌ای متعددی از جمله تولید کنسانتره آهن و آهن اسفنجی در دستور کار ما قرار دارد و نگاه توسعه محور مجموعه ظفر یکی از اصلی‌ترین دلایل انتخاب این شرکت در طول چهار سال پیاپی به عنوان صادر کننده نمونه استانی است.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی تبریز، در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به انتخابات پیش روی این اتاق گفت: شفافیت به عنوان یکی از ارکان اصلی اتاق بازرگانی باید مورد توجه قرار گیرد.

ظفر، اظهار کرد: در خصوص اتاق شیشه‌ای بسیار شنیده ایم، اما مهم این است که بدانیم هر یک از ما چه تعریفی از این کلمه داریم و اتاق شیشه‌ای را چگونه معنا می‌کنیم، اتاق بازرگانی با رویکرد اتاق شیشه‌ای باید تمام تصمیم گیری‌ها وتصمیم سازی‌ها را در معرض عموم قرار دهد ازا ین رو نیازمند حضور فعالان رسانه‌ها در انعکاس تصمیمات اتاق بازرگانی تبریز هستیم.

وی، خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم به بهترین نحو ممکن اتاق شیشه‌ای را معنا کنیم و این مهم با ارتباط تنگاتنگ با رسانه ها، مطبوعات و فعالان تخصصی فضای مجازی محقق می‌شود و می‌توانیم تصمیم سازی‌ها را سریع و پیوسته به اطلاع اعضای اتاق برسانیم.

وی، ضعف در اطلاع رسانی را یکی از معضلات فعلی صنعت دانست و گفت: در طول سال‌های متمادی اطلاع رسانی در عرصه صنعت و تولید بسیار ضعیف بوده است و ما در اتاق تبریز حتی در فضای مجازی یک گروه ساده برای اعضا نداریم.

عضو هیات مدیره انجمن نورد کاران کشور، احقاق حق همه اعضا نه یک طیف خاص را اولویت اصلی فعالیت در تشکل‌های جمعی دانست و گفت: ایجاد مشارکت همگانی باید به عنوان محوری‌ترین برنامه‌ها مورد توجه قرار گیرد، رانت زمانی شکل می‌گیرد که نمی‌توانیم مشارکت همگانی را در تشکل‌ها پیش ببریم از این رو با ایجاد اتاق شیشه‌ای دیگر رانت معنایی ندارد.

وی متذکر شد: اگر در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها اعضا را مشارکت ندهیم بستر رانت ایجاد خواهد شد پس باید همه اعضا در تصمیم سازی‌های دخیل باشند.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد آذربایجان، نگاه تمام وجهی به عرصه اقتصاد، صنعت و تولید را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: بخاطر تجربیاتی که در کار تشکلاتی داشتم و عضو هیات مدیره انجمن‌های تخصصی بوده ام در عرصه انتخابات اتاق بازرگانی تنها برای صنعت فولاد نیامده ایم، چون اتاق برای صنف خاصی نیست و باید همه صنف‌ها نقش موثری در این عرصه داشته باشند.

ظفر، خاطرنشان کرد: تجربه کار تشکلاتی باعث نگاه فرا صنفی است و این نگاه بدون شک به اعتلای اتاق کمک خواهد کرد و تنها پیگیری امور فولاد مد نظر نخواهد بود و معتقدم باید هیات نمایندگان فرا صنفی باشند و اتاق برای صنف خاص نیست و تصمیمات نباید پشت در‌های بسته گرفته شود.

وی، از اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی نامبرد و گفت: اتاق بازرگانی تبریز با قدمت چندین ساله توانسته است در امر تصمیم سازی‌های ملی نقش آفرین باشد و این نقش باید پررنگ‌تر از گذشته متجلی شود.

وی، توجه به موضوع آموزش در اتاق بازرگانی را ضروری دانست و افزود: توجه به آموزش‌ها مبتنی بر نیاز روز واحد‌ها باید پررنگ‌تر از گذشته باشد به طوری که در بحث تعهد ارزی بسیاری از واحد‌ها در جریان جزئیات مسائل نیستند و به دلیل اطلاعات ناقص شاهد هستیم که شرکت‌ها بامشکلاتی روبرو می‌شوند و نیازمند ورود جدی به این مساله هستیم.

رئیس هیات مدیره مجتمع فولاد ظفر، تعدد بخشنامه‌ها در عرصه تولید و صنعت را یکی از مشکلات صنعگران دانست و گفت: بسیاری از واحد‌های تولیدی و صنعتی به علت عدم آشنایی کافی با قوانین و مقرراتی که به یکباره نوشته می‌شود و یک شبه تغییر می‌کند با مشکل روبرو می‌شوند از این رو نیازمند آموزش‌های مدون و هدفمند در این عرصه هستیم.

ظفر، شفافیت در اعلام نظرات تخصصی از سوی اتاق بازرگانی تبریز را مورد تاکید قرار داد و گفت: اتاق بازرگانی باید موضع گیری‌های شفاف و مستقلی را در برابر تصمیمات نادرستی که برای صنعت گرفته می‌شود داشته باشد و اتاق باید در کنار صنعت گران واقعی بوده و به اعتلای صنعت استان کمک کند.

وی خواستار حضور حداکثری فعالان عرصه، تولید، صنعت و اقتصاد در انتخابات پیش روی اتاق بازرگانی تبریز شد و گفت: تغییر با رای دادن اتفاق می‌افتد اگر می‌خواهیم تغییر در اتاق بازرگانی روی دهد نیازمند حضور حداکثری هستیم تا شاهد ایجاد تغییرات در اتاق بازرگانی باشیم.

منبع: خبرگزاری برنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده