تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۲۹۴۵۱۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی خبر داد:

طرح و بررسی پرداخت مالیات مس سونگون به استان در جلسه سران قوا

‌می‌متالز - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: انتقال دارایی‌های مس سونگون به استان در هیات مدیره و سهامداران شرکت مس ایران مصوب شده، ولی با شرط عدم پرداخت مالیات بوده که در جلسه سران قوا این موضوع مطرح و بررسی می‌شود.

به گزارش می‌متالز، محمد کلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: بازار و اقتصاد به صورت جزیره‌ای نمی‌توانند عمل کنند، اما تیم اقتصادی استان تلاش می‌کند آسیب‌ها را کاهش دهد چراکه در دو مقطع تأثیر مثبتی داشته‌ایم؛ در بحث ارز ۴۲۰۰ تومانی و عادلانه سازی یارانه‌ها موجی در کشور راه افتاد و قفسه فروشگاه‌های بزرگ خالی شدند، ما در استان شرایط را پیش بینی کرده بودیم و در این راستا شکر، قند و روغن را سریع‌تر از کشور‌های دیگر وارد و قفسه‌ها را مدام شارژ می‌کردیم.

وی افزود: در اوایل دولت سیزدهم ۵۰ درصد مرغ مورد نیاز استان از ارومیه و اردبیل تامین می‌شد، اما اکنون در تولید مرغ خودکفا هستیم، چون فاصله جوجه ریزی را کاهش دادیم تا عرضه‌ی مرغ استان را بهبود ببخشیم.

کلامی گفت: با ایجاد طرح یارانه آرد و نان، در برخی استان‌های همجوار سوپرمارکت‌ها هم نان نداشتند، اما ما با حمایت از نانوایی‌ها، نان را تزریق و میانگین قیمت آن را در آن مقطع کاهش دادیم.

معاون استاندار تاکید کرد: بنابه اعلام نهاد‌های دولتی، کمترین قیمت گوشت مربوط به استان ماست و کمبودی هم نداریم، هر هفته جلسات کارگروه تنظیم بازار تشکیل می‌شود و بازار را رصد می‌کنیم و به صورت لحظه‌ای تصمیم می‌گیریم.

کلامی اضافه کرد: با اجرای قانون، نظارت بر بازار از سازمان صمت به جهاد کشاورزی منتقل شد و یک سری مشکلاتی را ایجاد کرد، اما با تشکیل کارگروهی با حضور جهاد کشاورزی، سازمان صمت و بسیج مشکلات را برطرف کردیم و روزانه ۱۶ اکیپ به صورت میدانی بازار را رصد می‌کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: اکنون ۳۰ درصد نیرو‌های شاغل سازمان صمت تا دهه آخر اسفند و اول فروردین فقط کار بازرسی میدانی از بازار را برعهده دارند و برای اولین بار در ۲۰ نقطه تبریز و تعاون روستایی هر شهر فروشگاه عرضه محصولات عید شامل میوه، مرغ، گوشت، شکر و برنج و سایر با اقلام با ۱۵ درصد تخفیف افتتاح می‌شود که از ۲۰ اسفند تا ۱۰ فروردین ماه دایر خواهد بود.

کلامی خاطرنشان کرد: در بهمن ماه و ماه جاری ۴۸۰ تن گوشت به بازار عرضه شده است و با وجود اینکه کشتار نصف شده، ولی قیمت نسبت به سایر استان‌ها کمتر است.

وی اظهار کرد: مجوز مجموعه نگهداری یک میلیون راس گوسفند را اعطا کرده ایم، همچنین برای گاوداری نگین آذربایجان هم ۱۲ هزار راس پیش‌بینی کرده‌ایم و معتقدیم استان به لحاظ تامین غذایی مشکلی ندارد.

وی با اشاره به موضوع انتقال حساب‌های مس سونگون به استان هم گفت: اهتمام عمومی بابت این مساله در استان وجود دارد و خوشبختانه در سفر ریاست جمهوری مکان اول حضور ایشان مس بود و ختم به ابلاغی در ۱۴ بند شد، سپس کارگروه راهبری مس سونگون با مدیریت اقتصادی استانداری تشکیل شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی بیان کرد: انتقال دارایی‌های مس سونگون به استان در هیات مدیره و سهامداران شرکت مس ایران مصوب شده، ولی با شرط عدم پرداخت مالیات بوده که در جلسه سران قوا این موضوع مطرح و بررسی می‌شود.

کلامی اضافه کرد: حدود ۹ هزار میلیارد تومان حساب‌های مس در بانک‌های استان گردش حساب دارد و معتقدیم ۳۰ الی ۴۰ درصد حساب‌های مس باید در استان سپرده گذاری شود.

وی گفت: تا کنون نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه مصوب توسط مجتمع مس سونگون در حال اجراست که از جمله آن‌ها می‌توان به احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در هریس توسط مس اشاره کرد.

معاون استاندار با اعلام اینکه در حوزه توسعه اقتصادی با کمبود انرژی گاز و برق مواجه هستیم، افزود: در این خصوص برنامه‌هایی برای ایجاد نیروگاه و پست برق وجود دارد به طوری که ۲ نیروگاه ۲۵۰ مگاواتی توسط بخش خصوصی با سرمایه گذاری خارجی و همچنین نیروگاه‌های خورشیدی ۲۵۰ مگاواتی در هریس، ۵۰ مگاواتی در ورزقان و نیروگاه بادی در مجتمع مس و نیروگاه بزرگ ۷۵۰ مگاواتی در شبستر توسط بخش خصوصی ایجاد می‌شود.

کلامی به اتاق بازرگانی تبریز اشاره کرد و گفت: اتاق تبریز جزو مفاخر ما است بطوریکه قدمت، وزن و بزرگترین اقتصاد بخش خصوصی کشور متعلق به آذربایجان شرقی است.

وی گفت: بالای ۴ هزار و سیصد واحد فعال در استان وجود دارد که ۱۳۰ هزار شغل در بخش خصوصی ایجاد شده و الگویی به استان‌های دیگر است.

معاون استاندار اتاق بازرگانی را پارلمان بخش خصوصی دانست و بیان کرد: رسالت اصلی اتاق، برنامه ریز در بخش خصوصی استان است و انتظار داریم اتاق روز به روز و معطوف به برنامه و هدف باشد و با ساختار‌های روز خود را ارتقا بخشد

وی گفت: اعتقاد داریم اتاق تبریز از این هم میتواند بهتر باشد. اختلافات داخلی انرژی مجموعه را می‌گیرد و به جای هم افزایی برای رسیدن به هدف باعث پس رفت مجموعه می‌شود. اتاق بعدی باید هماهنگ، با برنامه و با نشاط تشکیل شود تا تیم اقتصادی، مدیریتی و اتاق بازرگانی در یک راستا برای رسیدن به توسعه تلاش کنند.

کلامی با بیان اینکه کاندیدا‌ها و رای دهنده‌ها باید حداقل دو سال از زمان اخذ کارت بازرگانی آن‌ها گذشته باشد گفت: در هیأت نظارت بر انتخابات اتاق فقط یک نفر از دولت عضویت دارد و بقیه اعضا از بخش خصوصی هستند و ما در مدیریت کلان و اقتصادی استان هیچ دخالتی به نفع یا علیه هیچ یک از افراد در انتخابات اتاق انجام نداریم و عقلانیت حکم می‌کند که کاندیدا‌های سالم و متخصص را انتخاب شوند.

وی تاکید کرد: اگر نقل قولی از سوی استانداری در این خصوص مطرح شود و یا عنوان شود که جلساتی حتی در خفا تشکیل می‌شود را تکذیب می‌کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در خصوص وضعیت معدن طلای اندریان گفت: در شورای معادن استان تشخیص داده شد که شرکت پیمانکار این معدن نسبت به تعهدات خود کم کاری می‌کند که در صورت محرز شدن تخلفات باید خلع ید شود و خلع ید پیمانکار معدن در شورای عالی معدن کشور بررسی می‌شود.

کلامی در خصوص اختیارات معاونت هماهنگی امور اقتصادی گفت: هر دستگاهی یک وظیفه ذاتی دارد و ما هیچ وقت در مقام اجرا نیستیم، اما در حوزه عملکردی باید از بقیه دستگاه‌ها بازخورد بگیریم

وی گفت: ما به‌عنوان معاون اقتصادی ناظر هستیم، اما در مورد پیشران اقتصاد وزارت کشور، زنجیره ارزش استان را تهیه کرده و آن را در آخرین شورای برنامه‌ریزی استان ذیل کارگروه اشتغال مصوب کردیم که وظیفه آن مشخص کردن پیشران‌های اقتصادی استان و راهبر‌های هر پیشران است.

وی ادامه داد: ما در معاونت هماهنگی امور اقتصادی استان ۱۱ پیشران را احصا کرده و به تهران ارسال کرده ایم که یکی از آن در موضوع خودروسازی است.

کلامی به آخرین وضعیت سرمایه گذاری در استان اشاره کرد و گفت: آذربایجان‌شرقی استانی است که مشکلی در حوزه سرمایه‌گذاری ندارد و اگر بتوانیم به متقاضیان فعلی این حوزه پاسخ بدهیم، شاهد یک جهش خیره‌کننده در حوزه اقتصادی، صنعتی و تولیدی خواهیم بود، چرا که در حال حاضر رتبه سه کشوری در راه‌اندازی واحد‌های جدید تولیدی، رتبه سوم اجرای طرح‌های توسعه‌ای، رتبه دو صدور جواز تاسیس، رتبه یک صدور جواز تاسیس توسعه‌ای و جز سه استان برتر کشور در احیای واحد‌های راکد هستیم.

وی افزود: این شاخص‌ها به خوبی نشان می‌دهد که آذربایجان‌شرقی به حد کافی تقاضا برای سرمایه‌گذاری دارد به نحوی که اکنون در شهرک‌های صنعتی استان زمینی برای واگذاری نداریم و حتی با خلع ید از سرمایه‌گذارانی که قطعات این شهرک‌ها را به عنوان سرمایه و برای دلالی در اختیار داشتند و واگذاری آن‌ها نیز با کمبود زمین روبه‌رو بوده و بر همین اساس در همه شهرک‌های صنعتی استان به دنبال توسعه هستیم.

کلامی گفت: سه پست برق ۴۰۰ مگاواتی برای استان در سفر استانی رئیس جمهور تصویب شده که این اقدام برای تامین برق واحد‌های فعال در استان صورت گرفته و تحویل زمین یک مورد از آن‌ها نیز در هشترود انجام و مجوز ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این پست از سوی وزارت نیرو صادر شده است.

معاون استاندار با تاکید بر اینکه ما در استان مشکل زیرساخت داریم نه سرمایه‌گذار، گفت: پیش از ورود سرمایه‌گذار باید زیرساخت‌های مورد نیاز وی از جمله زمین، برق و … را تامین کنیم نه اینکه سرمایه گذار را بباوریم و بعدا به فکر تهیه زیر ساخت‌ها باشیم.

وی ادامه داد: با وجود این شرایط از موضوع جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی نیز غافل نبوده ایم و همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان در برنامه کاری شهرداری، منطقه آزاد و سازمان برنامه و بودجه برای خرداد سال آینده قرار دارد.

کلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد نحوه عملکرد بانک‌های خصوصی در استان گفت: برخی از بانک‌های خصوصی با برنامه‌های استان همراهی خوبی داشته و نقش فوق‌العاده مثبت دارند، اما بخش عمده‌ای از آن‌ها همراهی مناسبی با برنامه‌های اقتصادی استان ندارند بطوریکه برخی از بانک‌های خصوصی تامین کننده منابع و منافع هولدینگ خاصی هستند و برخی نیز منابع را جمع کرده و تسهیلات را به تهران می‌برند.

منبع: عصر تبریز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده