تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۵۲
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۲۹۱۸۸۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

شعبه شرکت حفاری و اکتشافی صنایع ملی مس در تبریز راه‌اندازی می‌شود/ تعلل مسوولان در ایجاد شرکت مس آذربایجان

‌می‌متالز - نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر از موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت برای راه‌اندازی شعبه شرکت حفاری و اکتشافی شرکت ملی صنایع مس ایران در تبریز خبر داد.

به گزارش می‌متالز، محمدحسین فرهنگی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: این استان دارای معادن و منابع معدنی سرشاری است به‌طوریکه هم اکنون در مناطقی مانند اهر، ورزقان، مرند و کلیبر معادن مس داریم و احتمال وجود چنین معادنی در دیگر نقاط استان نیز بسیار بالاست.

وی ادامه داد: با توجه به وجود چنین ذخایری بحث اکتشاف و استخراج آن‌ها در استانی مانند آذربایجان‌شرقی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بر همین اساس با پیگیری‌های صورت گرفته از وزارت صنعت، معدن و تجارت، موافقت‌های لازم برای راه‌اندازی شعبه شرکت حفاری و اکتشافی شرکت ملی صنایع مس ایران گرفته شده است.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس تصریح کرد: شعبه شمال‌غرب این شرکت به مرکزیت تبریز در استان مستقر خواهد شد و سرمایه‌گذاری لازم برای راه‌اندازی آن توسط شرکت ملی صنایع مس ایران صورت خواهد گرفت تا گامی مهم در خصوص اکتشاف و بهره‌برداری از ذخایر معدنی آذربایجان‌شرقی برداشته شود.

تعلل مسوولان و طی مراحل اداری علت تأخیر در ایجاد شرکت مس آذربایجان

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس همچنین در بخش دیگری گفت: ایجاد شرکت مس آذربایجان با وجود تاکید رئیس جمهور و وزیر صمت به دلیل تعلل مسؤولان از یک سو و طی مراحل اداری از سوی دیگر به تأخیر افتاده است.

فرهنگی ضمن تشریح آخرین وضعیت ایجاد شرکت مس آذربایجان اذعان داشت: با وجود موافقت و تاکید رئیس جمهور و وزیر صمت در این خصوص در سفر‌های جداگانه خود به استان باید اذعان کرد که ایجاد این شرکت از یک سو به دلایلی، چون تعلل و مقاومت برخی مجموعه‌ها و مسؤولان مربوطه و از سوی دیگر با توجه به لزوم طی مراحل اداری با تأخیر روبه‌رو بوده است.

وی ادامه داد: تحقق این امر نیازمند طی مراحل مربوط به بورس و تجدید ارزیابی در خصوص تجهیزات، ابنیه، ماشین‌آلات و نظایر آن است و با توجه به اینکه شرکت ملی مس سهامداری، چون شستا، سهام عدالت و وزارت صمت دارد، تفکیک سهام این شرکت تحت عنوان شرکت مس آذربایجان نیازمند طی مراحل اداری مخصوص به خود و تعیین حق‌السهم هر یک از سهامداران است.

نماینده استان در مجلس خاطرنشان کرد: البته جمع‌بندی صورت گرفته در این خصوص مبنی بر این بوده که شرکت مس آذربایجان به صورت هلدینگ مستقل، اما تحت نظر شرکت ملی صنایع مس ایران ایجاد گردد تا از تضییع حق سهامداران نیز جلوگیری شود و بر همین اساس استاندار آذربایجان‌شرقی و نمایندگان مجلس به ویژه نماینده ورزقان و بنده در کمیسیون صنایع در جلسات متعدد پیگیر این موضوع بوده و هستیم.

فرهنگی متذکر شد: در این زمینه موضوعی بسیار مهم و قابل توجه است و انتظار داریم چه در سطح استانی و چه در سطح کشوری، امور مربوط به مس آذربایجان به درستی، سالم و بدون اشکال اداره شود، اما بر اساس گزارشاتی که می‌رسد این امر آنگونه که باید اتفاق نمی‌افتد و برای نمونه فردی غیر بومی را به صورت غیر قانونی مسؤول یک بخش مهم کرده‌اند و وی در این مسؤولیت انواع حاشیه‌ها را ایجاد می‌کند، انتظار داریم با انتقال این موارد، مسؤولان مرتبط با چنین موضوعاتی به ویژه در تهران، به صورتی جدی‌تر با این مسائل برخورد کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده