تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۳۳
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۲۹۲۰۲۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تخریب منابع آبی به بهانه اشتغالزایی / چرا کارگران معدن مس درخشان اعتصاب کردند؟

‌می‌متالز - کارگران معدن مس درخشان کرمان طی روز‌های اخیر اعتصاب کرده‌اند. این در حالی است که شرکت بهره‌بردار با تاکید بر اهمیت فرصت‌های شغلی ایجادشده در این معدن از امتیازات ویژه در بهره‌مندی از منابع آب منطقه برخوردار شده است.

به گزارش می‌متالز به نقل از تجارت نیوز، تصاویری این روز‌ها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که از اعتصاب کارگران معدن مس درخشان حکایت می‌کنند. معدن درخشان در منطقه چهارگنبد در شهر سیرجان استان کرمان قرار دارد و متعلق به مجموعه معدن و کارخانه‌های فراوری مس درخشان است. بنا بر داده‌هایی که در وب‌سایت این مجموعه منتشر شده، مس درخشان به صورت خصوصی فعالیت می‌کند و بیش از یک دهه است که بهره‌برداری از ذخایر منطقه را در اختیار دارد.

برخی از منابع آغاز اعتصاب کارگران از روز ۲۱ بهمن را تائید می‌کنند. گویا دلیل اعتراض آن‌ها پرداخت نشدن حقوق، پایین بودن دستمزد و بیمه نشدن از سوی کارفرماست.

اعتصابی در کار نیست!

با این حال حسین محمدی که خود را مسوول روابط عمومی مجموعه معرفی کرد، درباره دلایل وقوع اعتصابات چند روزه گفت: اعتصابی در کار نیست. چند نفر از کارگران دنبال حق بیمه‌شان بودند و درخواست رد شدن بیمه‌شان را دارند. شرکت هم بیمه آن‌ها را رد کرد و مشکل حل و موضوع تمام شده است.

او اضافه کرد: شماری از کارگران که سابقه کار بالایی داشتند می‌گفتند مزایای بیمه‌ای ما به دلیل بازنشستگی تعدیل بشود که انجام شد.

در همین حال شهباز حسن‌پوربیگلری نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس در این باره گفت که از اعتصابات مطلع است و اضافه کرد که این موضوع در حال رسیدگی است و حل خواهد شد.

پارسال آب اهره امسال اعتصاب کارگران

بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد علاوه بر اعتصاب کارگران مس درخشان که اخیراً صورت گرفته فعالیت این مجموعه در چهارگنبد سال گذشته نیز خبرساز شد. آن هم به دلیل آسیبی که به منابع آبی چهارگنبد وارد کرده بود.

داستان از این قرار است که سال گذشته به دلیل خشکسالی و نبود آب در سد سلطان‌حسینی چهارگنبد مجموعه درخشان قادر به تامین آب موردنیاز معدن مس تخت گنبد نبود. آب پشت این سد منبع اصلی تامین آب معدن به شمار می‌آمد و مس درخشان در پی خشکسالی طی قراردادی دو ماهه آب رودخانه اهره را به محل معدن انتقال داد.

این کار به اعتراض و تشکیل چند تجمع توسط مردم بومی که در پایین‌دست این رودخانه زندگی می‌کردند منجر شد. چراکه با این کار از حق‌آبه‌ای که همواره از آن برخوردار بودند محروم شدند.

این تعرض به حق‌آبه مردم ساکن در پایین‌دست رودخانه اهره در حالی صورت گرفته بود که محسن اسدی، رئیس آب منطقه‌ای سیرجان، همان زمان در گفتگو با رسانه‌های محلی تصریح کرد که برای انتقال آب اهره به معدن تخت گنبد نه آب منطقه‌ای کرمان و نه اداره آبیاری سیرجان مجوزی صادر نکردند؛ اسدی البته اضافه کرد از پاسخ به اینکه مجوز مس درخشان از سوی کدام نهاد صادر شده معذور است، اما منابع غیررسمی می‌گویند که این مجوز از سوی شورای تامین استان صادر شده بود.

با این حال نماینده سیرجان و بردسیر مدتی پس از این اتفاقات و در اسفند سال گذشته در اظهارنظر درباره جریان انتقال آب اهره به معدن تخت گنبد از بررسی موضوع توسط مسوولان محیط زیست استان خبر داد.

با این همه آنچه در این مقال جای توجه دارد این است که مدیران معدن مس درخشان با تاکید بر اهمیت فرصت‌های شغلی ایجادشده در معدن و جلوگیری از تعدیل نیرو توانستند مجوز لازم برای انتقال آب اهره را بگیرند، اما اعتصاب کارگران که نماینده سیرجان هم وقوع آن را تایید می‌کند حکایت از آن دارد که این شرکت خصوصی در ایجاد فرصت‌های شغلی و ارائه مزایای مادی برآمده از آن به کارکنان خود نیز عملکرد موفقی نداشته است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده