تاریخ: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۰
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۲۹۲۲۸۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ماجرای اعتصاب کارگران معدن مس تخت گنبد سیرجان

‌می‌متالز - جمعی از کارگران معدن مس تخت گنبد سیرجان خواستار افزایش حقوق هستند و دست به تجمع و اعتصاب زدند، این در حالی‌ست که مسؤولان شرکت، اداره کار و معاون فرماندار سیرجان می‌گویند تمام حقوق و مزایای این کارگران طبق قانون اداره کار پرداخت شده و هیچ معوقه‌ای ندارند و این اعتصاب و تجمعات را غیرقانوانی می‌دانند.

به گزارش می‌متالز به نقل از خبرگزاری فارس از سیرجان، تعداد زیادی از کارگران معدن مس تخت گنبد سیرجان سومین روز است که به کار خود بازنگشته‌اند.

مدیران داخلی این معدن اظهار می‌کنند: جای تعجب دارد که چرا در روز جشن انقلاب و روز ۲۲ بهمن این تجمع و اعتصاب شروع شده و چرا در شبکه‌های بیگانه روی آنتن رفته است، در صورتی که این شرکت طی دو سال گذشته حتی هیچ معوقه حقوق و اضافه کار هم نداشته و طبق قانون کار، همه حقوق و مزایا پرداخت شده و فقط تعدادی که راضی نبودند شرکت و کارخانه تعطیل شود مشغول فعالیت هستند که مورد تهدید تجمع‌کنندگان هم قرار گرفتند.

یکی از کارگران معترض می‌گوید: این اعتصاب به‌دلیل درخواست افزایش دستمزد است و در پرداخت حق بیمه هم ما دچار مشکل هستیم.

وی افزود: ما حق ایاب و ذهاب هم نداریم و سختی کار ما از دیگر معادن بیشتر است، اما حقوق‌مان کمتر از برخی معادن در منطقه است.

در ادامه برخی از کارگران نیز گفتند: برای بیان و احقاق مطالباتمان و توجه به درخواست‌مان مقابل شرکت تجمع کردیم و خواستار توجه مدیران شرکت به مشکلات اقتصادی زندگی‌مان هستیم.

یکی دیگر از کارگران نیز گفت: درخواست افزایش حقوق ما در حالی است که معادن و شرکت‌های متولی برخی از معادن طبق مقررات و قانون کار دستمزد می‌پردازند، اما ما کارگران با توجه به شرایط اقتصادی کشور و سختی کار نیازمند دستمزد بیشتری هستیم و با این شرایط اقتصادی امرار معاش و زندگی برایمان سخت است.

در ادامه برخی از کارگران نیز گفتند: برای بیان و احقاق مطالبه و درخواست‌مان مبنی بر ضرورت افزایش دستمزد است، تجمع کرده‌ایم.

اعتصاب کارگران غیرقانونی است

این در حالی است که خبرنگار فارس جهت پیگیری به اداره کار سیرجان مراجعه کرده و محمد رضا آقاخانی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیرجان در گفتگو با فارس اظهار کرد: ما هم حامی حقوق کارگران هستیم، اما وقتی دستمزد و مزایا طبق قانون پرداخت می‌شود و بر اساس قانون کار این کارگران دستمزد و مزایا دریافت می‌کنند تجمع و اعتصاب و اعتراض نداریم و خلاف قانون است.

وی افزود: این‌کارگران چند سال پیش هم تجمع داشتند و خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل بودند که انجام شد و در حال حاضر این تجمع و اعتصاب هیچ وجاهت قانونی ندارد و کارگران باید سر کار خود بازگردند در غیر اینصورت برخورد قانونی خواهد شد. خوب است برای حل مشکلات از طریق مقررات قانونی اقدام شود و تابع مقررات باشیم و هیچگاه محیط کار را متشنج نکنیم که نتیجه نخواهد داشت.

شرکت دستمزد کارگران را پرداخت کرده است

سید رحیم رضوی معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار سیرجان هم گفت: در جلسه‌ای که با مدیرعامل و مدیران این شرکت برگزار شد، مشخص شد که کارگران حق و حقوق خویش را براساس قانون دریافت می‌کنند.

وی افزود: تجمع و درخواست این کارگران شرکت بخش خصوصی معدن مس در بخش بلورد سیرجان در حالی است که شرکت کارفرما دستمزد آنان را طبق قانون کار و مفاد قانونی پرداخته است، اما کارگران خواستار دریافت دستمزد بیشتر و خارج از قانون هستند که شاید در برخی معادن منطقه داده می‌شود و پاداش‌هایی که این روز‌ها به‌مناسبت‌های مختلف به کارگران داده می‌شود به خاطر مساعدت و کمک به کارگران است که این شرکت نیز این مساعدت‌ها را هم داشته است و هیچ مورد تضییع حقوق کارگران را در این معدن نداشتیم.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده