تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۲۵
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۲۹۲۵۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
برای اولین بار در تاریخ استان رقم خورد؛

ورود هلدینگ‌های شستا و ایدرو برای سرمایه گذاری در ایلام

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان ایلام گفت: برای اولین بار در تاریخ استان ایلام، با تدبیر و پیگیری استاندار و اقدامات به عمل آمده توسط این اداره کل، هلدینگ‌ها و مجموعه‌های سرمایه گذار دولتی، سرمایه گذاری در بخش صنعت استان را آغاز و دو طرح تولید کاغذ سنگی توسط شستا با سرمایه گذاری ۲۴۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۶۵ نفر و طرح تولید فیلتر‌های تصفیه آب توسط شرکت غشا گستر دالاهو با مشارکت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با سرمایه گذاری ۳۳۰ میلیارد تومان و با اشتغالزایی ۷۵ نفر در استان ایلام در حال اجراء می‌باشند.

به گزارش می‌متالز، رضا محمدرحیمی با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل (ره) و شهدای والامقام و تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی به مردم و خدمتگزاران مردم در دولت سیزدهم، به تشریح عملکرد این اداره کل در حوزه‌های مختلف پرداخت و اظهار داشت: در سال جاری تاکنون برای ۲۱ واحد تولیدی پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری ۳۶۷۵۲۵۵ میلیون ریال و با اشتغالزایی ۳۱۸ نفر صادر شده و همچنین در همین مدت، ۱۵۴ فقره جواز تأسیس با ارزش پیش بینی شده ۵۹۰۲۹۳۶۹ میلیون ریال و با پیش بینی اشتغال ۳۳۴۶ نفر صادر شده است.

تشکیل ۵۲ جلسه و بررسی ۲۳۰ پرونده در ستاد تسهیل

وی در خصوص عملکرد اداره کل صمت ایلام از ابتدای سال جاری تاکنون، افزود: در این مدت تعداد ۵۲ جلسه کمیته تخصصی و کارگروه اصلی تسهیل و رفع موانع تولید برگزار شده که در این جلسات تعداد ۲۳۰ پرونده بررسی و ۳۰۸ مصوبه اخذ گردیده و نکته قابل توجه اینکه بیش از ۹۰ درصد مصوبات این کارگروه اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه طی ۱۰ ماه گذشته بیش از ۵۲ هزار مورد بازرسی و نظارت بر بازار ایلام توسط این مجموعه صورت گرفته است، بیان داشت: در این خصوص حدود ۲۱۸۵ فقره پرونده تخلفاتی به ارزش ریالی ۵۷۰ میلیارد ریال تشکیل و جهت سیر مراحل قانونی به تعزیرات حکومتی معرفی شده اند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان ایلام با تأکید بر تداوم نظارت‌ها و رصد سیستمی فرایند‌های تأمین، توزیع و عرضه از طریق سامانه ها، یادآور شد: اقدامات نظارتی این سازمان در راستای صیانت از حقوق مصرف کنندگان همچنان با جدیت و با استفاده از توان و ظرفیت کلیه دستگاه‌های نظارتی استانی در حال پیگیری بوده و با متخلفین وفق قوانین و مقررات به شدت برخورد خواهد شد.

محمدرحیمی خاطرنشان ساخت: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف صنفی اعم از گرانفروشی، کم فروشی، احتکار، عدم درج قیمت و عدم صدور فاکتور، از طریق سامانه اداره کل صمت استان و تلفن گویای ۱۲۴ ستاد خبری شکایات و گزارش‌های خود را منعکس کنند.

حضور ۳۱۰۰ فعال فرش در استان ایلام

وی با اشاره به حضور ۳۱۰۰ فعال فرش در استان ایلام، اضافه کرد: در خصوص فعالان تولید فرش استان از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از ۴۵۰ نفر، برای دریافت تسهیلات اشتغال به اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی معرفی شده اند و نهایت همکاری با آن‌ها صورت گرفته و این تسهیلات در قالب وام‌های ۴۰۰ میلیون ریالی با کارمزد چهار درصد به تولیدکنندگان فرش در استان پرداخت می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان ایلام ادامه داد: در این مدت هم چنین ۱۴۰۰ فقره کارت فعالیت قالی بافی در استان صادر یا تمدید شده است و همچنین ۱۱۰۰ مورد بازرسی از کارگاه‌های فرش بافی استان برای راستی آزمایی تحقق بیمه فعالان این حوزه انجام گرفته است.

وجود ۷۳ معدن فعال/ استخراج چهار میلیون تن ماده معدنی

رضا محمدرحیمی در خصوص عملکرد این مجموعه در حوزه معادن نیز تصریح کرد: استان ایلام دارای معادن غنی برای تولید مصالح ساختمانی است و بر اساس ظرفیت سنجی از حیث کانی‌های غیرفلزی و مواد معدنی در ارتباط با مواد ساختمانی دارای شرایط مطلوبی است و کل ذخائر شناسایی شده معادن استان بیش از یک میلیارد تن می‌باشد.

وی گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود چهار میلیون تن ماده معدنی از معادن استان استخراج شده و در حوزه اکتشاف معدن نیز تعداد هشت فقره پروانه اکتشاف صادر گردیده که زمینه اشتغال ۶۶ نفر را فراهم کرده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان ایلام اظهار داشت: در حوزه بهره برداری معادن تعداد هفت فقره پروانه بهره برداری دائمی با ظرفیت اسمی سالیانه ۶۸۳ هزار تن با اشتغالزایی ۴۶ نفر و سرمایه گذاری ۶۸۰ میلیارد ریال صادر و همچنین تعداد ۲۱ فقره مجوز برداشت موقت با ظرفیت اسمی سالیانه سه هزار تن و اشتغالزایی ۸۷ نفر و سرمایه گذای ۱۰۰۰ میلیارد ریال صادرگردیده است.

محمدرحیمی یادآور شد: در حال حاضر ۷۳ معدن در سطح استان وجود دارد که در این واحد‌ها ۷۱۲ نفر مشغول به کار هستند و نیز تعداد ۲۷۰ واحد صنایع معدنی در استان وجود دارد که منجر به اشتغالزایی برای ۱۹۲۰ نفر شده است.

وی در پایان این گفتگو به یک شاخص عملکردی برای حوزه تولید و صنعت استان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: برای اولین بار در تاریخ استان ایلام، با تدبیر و پیگیری استاندار و اقدامات به عمل آمده توسط این اداره کل، هلدینگ‌ها و مجموعه‌های سرمایه گذار دولتی، سرمایه گذاری در بخش صنعت استان را آغاز و دو طرح تولید کاغذ سنگی توسط شستا با سرمایه گذاری ۲۴۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۶۵ نفر و طرح تولید فیلتر‌های تصفیه آب توسط شرکت غشا گستر دالاهو با مشارکت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با سرمایه گذاری ۳۳۰ میلیارد تومان و با اشتغالزایی ۷۵ نفر در استان ایلام در حال اجراء می‌باشند.

لازم به ذکر است؛ مذاکرات و توافقات اولیه با سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) برای سرمایه گذاری در طرح‌های تولید هیدرات پتاسیم، گوهر سنگ‌ها و ... در حال پیگیری می‌باشد.

منبع: خبرگزاری بازتاب

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده