تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۱۳
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۲۹۶۶۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

امسال ۷۵ هزار میلیارد ریال در بخش صنعت خراسان رضوی سرمایه‌گذاری شد

‌می‌متالز - معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: امسال ۴۰۰ پروانه بهره‌برداری در حوزه صنعت این استان با حجم سرمایه گذاری ۷۵ هزار میلیارد ریال صادر شده است.

به گزارش می‌متالز، ناصر بهزاد افزود: این حجم سرمایه گذاری زمینه اشتغالزایی برای بیش از ۱۲ هزار نفر در استان خراسان رضوی را فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: پروانه‌های بهره برداری مزبور در حوزه‌های تحقیقات پزشکی، صنایع معدنی، صنایع نساجی و پوشاک، محصولات پلاستیکی، مصنوعات و محصولات چوبی، فلزات اساسی، ماشین آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، مبلمان و مصنوعات آن، صنایع غذایی و آشامیدنی و تجهیزات موتوری صادر شده که عمدتا با رویکرد تقویت ساخت داخل بوده است.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در مجموع پروانه‌های بهره برداری صادره مربوط به ۲۵ رسته تولیدی در خراسان رضوی است که محصولات لاستیکی و پلاستیکی، مواد غذایی و محصولات شیمیایی به ترتیب بیشترین پروانه‌های صادره را شامل می‌شوند.

وی افزود: امسال در راستای تعمیق ساخت داخل در استان خراسان رضوی، ۱۲۰ پرونده از متقاضیان صنعتی مورد بررسی و تایید قرار گرفته است که شامل ۵۰۰ محصول جدید می‌شود.

بهزاد با اشاره به خروجی کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای دانش بنیان شدن واحد‌های صنعتی در سال جاری اظهار داشت: امسال با کمک حوزه پژوهش و فناوری، ۹۰ واحد صنعتی خراسان رضوی موفق شدند به عرصه دانش بنیانی ورود کنند یا ظرفیت جدیدی برای توسعه محصول خود ایجاد نمایند که این موضوع در پروانه بهره برداری آن‌ها لحاظ شده است.

وی ادامه داد: در راستای ارتقای سطح تولید صنعتی در خراسان رضوی تعیین تکلیف واحد‌های راکد استان در دستور کار قرار گرفت که در این راستا ۳۷۳ واحد راکد تعیین تکلیف شدند که از این تعداد ۱۵۱ واحد دوباره راه اندازی و وارد گردونه تولید شدند، باقی واحد‌ها یا دارای برنامه راه اندازی مجدد هستند یا اینکه دیگر توانی برای تولید نداشته و حذف شده اند.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان داشت: امسال رسته‌های تولید صنعتی در استان نیز رشد داشتند به طوری که به صورت میانگین میزان تولید صنعتی در کل زنجیره تولید و تامین خراسان رضوی ۲۰ درصد افزایش داشته که این توفیق در راستای تامین به موقع مواد اولیه برای واحد‌های صنعتی، تامین ماشین آلات و اعمال معافیت‌ها در واردات آن‌ها بدست آمده، ضمن اینکه سهم خراسان رضوی از کل رشد صنعتی سال ۱۴۰۱ استان پنج درصد است.

بهزاد اضافه کرد: امسال معافیت حقوق گمرکی برای واردات مواد اولیه بخش تولید در خراسان رضوی ۲۵ میلیون یورو برای ۱۰۰ قلم کالا و معافیت مالیات بر ارزش افزوده واردات ماشین آلات هایتک یا با فناوری پیشرفته به استان برای ۹۰ مورد اعمال شده است.

وی بیان کرد: ۴۰ پرونده مربوط به واحد‌های صنعتی در سال جاری در قالب کمیسیون پیشگیری از بحران خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفت که مشکل عمده آن‌ها بدهی بانکی و اجرای وثیقه‌های آن‌ها بود، در این استان در قالب برگزاری نشست‌هایی با مدیران بانک‌ها و بازدید‌های مشترک با آنان از واحد‌های صنعتی مشکل دار، توفیقات خوبی برای رفع مشکلات مربوط به ۴۰ پرونده مزبور بدست آمد که از جمله آن‌ها آزادسازی وثیقه ها، امهال بدهی، گرفتن مهلت برای تسویه حساب‌ها و توافق با بانک‌ها برای جلوگیری از تعطیلی واحد صنعتی بوده است.

۵۳۴۹ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۲۸۴ هزار و ۷۵۳ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۹۴ هزار و ۴۹۴ نفر در خراسان رضوی پروانه بهره برداری دارند که سهم آن‌ها از تعداد واحد‌های دارای پروانه بهره برداری و اشتغال کل کشور هشت درصد است.

منبع: شهرآرا نیوز

عناوین برگزیده