به گزارش میمتالز، مجید عشقی در میزگرد تخصصی بررسی عرضه خودرو در بورس کالا گفت: متاسفانه به تازگی رکورد جدیدی در قرعه کشی خودرو ثبت شد و به نوعی توزیع رانت بی هدف در این روند در حال وقوع است. با حمایتها از عرضه خودرو در بورس کالا امید میرود بتوان چالشی که سالها گریبانگیر مردم و تولید کننده است را حل کرد و این صنعت را توسعه داد.
وی افزود: صنعت خودرو ۴ درصد ارزش بازار را در دست دارد، اما ۲۰ درصد ارزش معاملات را به خود اختصاص داده و این نشان از علاقهمندی سرمایهگذاران به این صنعت است. این صنعت شبیه بیماری است که عارضههای مختلفی دارد. از قیمتگذاری دستوری تا مقیاس تولید، چالشهای مالی، مدیریت و مالکیت دولتی و ضعفهای مدیریت اجرایی این صنعت را طی سالیان متمادی ضعیف کرده است.
این مقام مسوول ادامه داد: زیان انباشته ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی دو خودروساز بزرگ قابل ادامه نبود. این صنعت در صورت تداوم روند قبل، حتما با توقف تلخ مواجه میشد. با نیش و کنایه دستگاهها به یکدیگر این صنعت اصلاح نمیشود بلکه باید با برنامهریزی به فکر اصلاح بود. اگر فرایند عرضه خودرو در بورس کالا به شرط افزایش عرضهها و نظم پیدا کردن چند ماه دیگر ادامه یابد، ساز و کار بازار پاسخ همه انتقادات را میدهد.
عشقی با بیان اینکه از جمعیت ۸۵ میلیونی، حدود ۷۲ میلیون نفر نتوانستند در قرعه کشی خودرو حضور یابند، گفت: از ۱۳ میلیون نفری که میتوانستند اقدام کنند بیش از ۹ میلیون نفر در لاتاری بی هدف برای ۲۰ هزار خودرو شرکت کردند؟! قیمتهای پایه برخی خودروها در بورس کالا صحیح نیست و همین امر باعث افزایش رقابتها میشود. میانگین متعارف رقابت باید ۵ درصد باشد.
وی ادامه داد: شرکتهای خودروساز را با قیمتهای دستوری و زیان انباشته آتش زدند و توقع دارند نسبت به خرید این شرکتها اقدام شود، اما چه کسی جرأت ریسک سرمایه گذاری در صنعت خودرو آن هم با ساختار مالی مشکل دار دارد!
منبع: بورس پرس