تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۵۲
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۲۸۸۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
‌استاد دانشگاه

رهبری همیشه به جوانان روحیه خودباوری می‌‌دهد/تحریم‌ها فرصتی برای جوان‌ها در ‌تولید داخل‌

می متالز - کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به ظرفیت بی‌بدیل جوانان در توسعه کشور، به توجه ویژه مقام معظم رهبری به جوانان به ویژه در بیانات اخیر ایشان اشاره کرد و گفت: اگر می‌‌خواهیم کشور توسعه یابد، باید به جوانان اعتماد کنیم.
رهبری همیشه به جوانان روحیه خودباوری می‌‌دهد/تحریم‌ها فرصتی برای جوان‌ها در ‌تولید داخل‌

به گزارش می متالز، جعفر قادری در تشریح بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی و سفارش ویژه ایشان به جوانان در این بیانات، اظهار داشت: پیام مقام معظم رهبری، پیامی جامع و کامل بود که در حوزه‌های مختلف مطرح شد و همچنین به فرازونشیب‌های مختلف نظام اسلامی و انقلاب اسلامی‌ در ۴۰ سال اخیر پرداخته‌ بود.

وی ادامه داد: در این بیانات به موضوعاتی نظیر فشار جنگ، تحریم‌ها، محدودیت‌ها و انواع ‌سنگ‌اندازی‌های دشمن‌ در مقابل نظام و انقلاب پرداخته شده و بررسی کامل شده بود.

*‌ ظرفیت بی‌بدیل جوانان در توسعه کشور 

این استاد دانشگاه افزود: خطاب ویژه مقام معظم رهبری در این بیانات، به جوانان است و ایشان تأکیداتی‌ در حوزه‌های مختلف مرتبط با جوانان مطرح کرده‌اند که یکی از این تأکیدات در ‌حوزه توجه به علم و دانش و فناوری روز است.

قادری اضافه کرد: اگر کشور می‌خواهد توسعه یابد باید علم و دانش و فناوری ما توسعه یابد که ‌این دانش و فناوری باید توسط جوانان کشف شود، در حقیقت لازمه کسب  علم و دانش، خودباوری و باور داشتن توانمندی‌ و ظرفیت‌های جوانان ‌است.

* رهبری در‌ بیانات خود به جوانان روحیه خودباوری می‌‌دهند

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: مقام معظم رهبری بارها در بیانات خود به نوعی به جوانان امیدواری و نشاط می‌دهند و سعی می‌کنند که جوانان خود را باور کنند و بر توانمندی‌های خود ایمان داشته باشند، این موارد همه موجب می‌شود ‌هر چیز برای جوانان ممکن می‌شود و هیچ تکنولوژی و دانشی برای آنها، غیرقابل دسترس نخواهد بود.

وی افزود: در حوزه‌هایی که تاکنون جوانان ورود پیدا کرده‌اند و مسئولان به جوانان اعتماد کرده‌اند، موفقیت‌های کشور زیاد بوده است، جوان‌ها نشان داده‌اند که شایسته اعتماد و توجه هستند و مقام معظم رهبری هم در بیانات اخیر خود به شکل پررنگ به این موضوع اشاره کرده‌اند.

قادری ادامه داد: جایگاه جوانان ما در حوزه‌های برتر علم و فناوری دنیا و رتبه‌هایی که جوانان‌ها در این عرصه‌ها کسب کرده‌اند، با وجود همه محدودیت‌ها و شیطنت‌های کشورهای بیگانه برای جلوگیری از دستیابی به دانش روز، همه نشان از این دارد که برای جوان‌ها، خواستن توانستن است و اگر اراده کنند، به راحتی به قله‌ها دست می‌یابند.

* تحریم‌ها فرصتی برای پویاشدن جوانان در تولید داخل است

این استاد دانشگاه افزود: مقام معظم رهبری در این زمینه تأکید بسیاری داشتند و واقعیت قضیه هم همین است در حوزه‌هایی که ورود کرده و به جوانان اعتماد کرده‌ایم موفق شده‌ایم؛ البته این به آن معنا نیست که در حوزه‌هایی که موفق نشده‌ایم، از نظر علم، دانش و فناوری مشکلاتی داشته‌ایم، ‌اما برای تبدیل علم و دانش به محصول، گرفتار محدودیت‌ها و مشکلات اداری، فضای نامناسب کسب و کار و گیرودارهای اداری هستیم که این موجب شده است، نتوانیم در آن حوزه‌ها دانش خود را به کالا و محصول تبدیل کنیم و به سمت تجاری‌سازی یافته‌های علمی حرکت کنیم که  مقام معظم رهبری تأکید دارند که مسئولان در این زمینه‌ حتماً گشایش‌هایی انجام دهند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد:‌ تحریم‌‌ها، محدودیت‌ها و این فضایی که امروز دشمن برای ما ایجاد کرده است، فرصتی است تا بازار داخلی و تولیدکننده داخلی در اختیار نگاه خلاق قرار گیرد و جوانان با علم، دانش و فناوری به تولید محصولات داخلی ورود کنند و بسیاری از مشکلات را حل کنند.

* بومی‌کردن علوم خارجی هم مصداقی از اقتصاد مقاومتی است

قادری درباره تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی بارها از سوی مقام معظم رهبری مورد توجه و تأکید قرار گرفته است؛ اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر، اقتصاد متکی به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی و در عین حال توجه به بسترها و زمینه‌های خارجی، از مصادیق اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به دقت مورد توجه دستگاه‌ها نیست، ا‌فزود: ‌‌قرار نیست از ابتدا همه چیز را خود اختراع کنیم ،بلکه باید خلاقیت به خرج دهیم و دانش و علم دیگران را به داخل بیاوریم و بومی کنیم و سپس با مقتضیات روز به محصول تبدیل کنیم و خود افزوده‌هایی به آن داشته باشیم.

* تأکیدات رهبری بر پیاده‌سازی دقیق عدالت اجتماعی و توجه به اقشار کمتربرخوردار‌

این استاد دانشگاه با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری ‌در بیانات اخیر در حوزه عدالت اجتماعی، اظهار داشت: عدالت اجتماعی یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی است، زمانی می‌توانیم دم از اقتصاد مقاومتی بزنیم که نظام ما یک نظام عادلانه باشد، همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز در بیانات اخیر‌ به نوعی بر بحث عدالت تأکید می‌کنند.

وی ادامه داد: عدالت یکی از ارکان انقلاب اسلامی ما است، انقلابی که مبتنی بر رأی مردم است و در همه صحنه‌ها مردم پیشگام بوده‌اند، بنابراین این نظام نمی‌تواند نسبت به مردم کوچه و بازار و اقشار ضعیف جامعه بی‌تفاوت باشد و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آنها را نبیند؛ نظام ‌نیازهای اقشار ضعیف را فراهم می‌کند و عدالت اجتماعی را برقرار ‌می‌کند تا همه بتوانند از فرصت‌های برابر‌ استفاده کنند و این طور نباشد که عده‌ای به دلیل دسترسی به رانت‌های سیاسی و اقتصادی و قومی و قبیله‌ای، بتوانند از شرایط سواستفاده کنند.

* مزایای افزایش حجم تجارت ما با کشورهای منطقه‌

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه توجه به ظرفیت کشورهای همسایه از دیگر تأکیدات رهبری در بیانات اخیر ایشان است، گفت: ‌در طول سال‌های گذشته آنقدر که اقتصاد عراق توانسته به ما کمک کند و مصرف‌کننده محصولات داخلی ما باشد،‌ کشورهای اروپایی نتوانسته‌اند، به ما کمک کنند.

قادری افزود: افزایش حجم تجارت ما با کشورهای منطقه، ‌کمک می‌کند که کشورهای منطقه رشد و توسعه یابند و رشد و توسعه کشورهای منطقه، رشد و توسعه ما است، زیرا اگر امنیت در این کشورها ایجاد شود، فناوری توسعه یابد و توسعه اقتصادی در آن کشورها محقق شود، هیچ گاه از سر جنگ و ناسازگاری با ما وارد نمی‌شوند و ظرفیت‌های آنها هم می‌تواند در خدمت ما باشد.

* قانون اصل ۴۴ را بد اجرا کردیم

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه خصوصی‌سازی به خوبی در کشور پیاده نشده است، بیان داشت: در بحث مردمی شدن اقتصاد، باید به سمت و سویی برویم که فعالیت‌ها به بخش خصوصی واگذار شود، متأسفانه در چند سال اخیر در حوزه قانون اصل ۴۴ خوب عمل نکرده‌ایم و نگاه دولت باید عوض شود.

قادری گفت: دولت باید اجازه دهد ابتدا فعالیت ها توسط بخش خصوصی انجام شود و اگر بخش خصوصی نتوانست، دولت خود ورود کند و این برخلاف آنچه که امروز عمل می‌شود، است.

نماینده سابق مجلس اظهار داشت: دولت معمولاً خود پروژه‌های جذاب و اقتصادی را برمی‌دارد و پروژه‌های کم‌بازده را به بخش خصوصی می‌سپارد که این قابل قبول نیست و می‌تواند مشکلاتی را برای کشور ایجاد کند.

عناوین برگزیده