تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۲۰
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۲۸۸۹۳۳
سرویس خبر : زمین شناسی
رئیس سازمان صمت جنوب کرمان اعلام کرد:

گهرزمین، متولی اکتشاف پهنه معدنی جبالبارز/ برق مهم‌ترین مشکل صنایع جنوب کرمان

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان گفت: در ۷۰ درصد منطقه جنوب به علت انجام نشدن فعالیت اکتشافی در قالب ۱۴ پهنه، پهنه بندی و برای ۱۰ پهنه پروانه اکتشاف صادر شده و پهنه جبالبارز جیرفت که یکی از مهمترین ذخایر معدنی است، در اختیار شرکت گهر زمین قرار گرفته که این پهنه تا انتهای سال آینده اکتشاف می‌شود.

به گزارش می‌متالز، مسلم مروجی صبح امروز اول بهمن ماه در هشتاد و یکمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با محوریت بررسی مسائل توسعه معادن جنوب استان کرمان اظهار کرد: کشاورزی و معدن پتانسیل‌های توسعه‌ای جنوب استان کرمان هستند.

او با اشاره به تولید سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در جنوب استان کرمان اظهار کرد: تقریبا ۴۵ درصد مجوز‌های صنعتی در حوزه فرآوری محصولات کشاورزی است به طوریکه بیش از ۳۰ درصد این مجوز‌ها در بخش فرآوی و ۱۵ درصد آن‌ها در حوزه خدمات بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان، تامین زیرساخت ها، همکاری مسوولان و قوانین را از الزامات توسعه معادن در جنوب دانست و بیان کرد: براساس اکتشافات در جنوب استان، ۲۰ نوع ماده معدنی از جمله مس، طلا و کرومیت شناخته شده و مس این خطه جزو زون‌های مهم کشور است.

به گفته وی، ۷۰ درصد جنوب کرمان به علت انجام نشدن فعالیت اکتشافی در قالب ۱۴ پهنه، پهنه بندی شد و برای ۱۰ پهنه پروانه اکتشاف صادر شده و پهنه جبالبارز جیرفت که یکی از مهمترین ذخایر معدنی است، در اختیار شرکت گهرزمین قرار گرفته که این پهنه تا انتهای سال آینده اکتشاف می‌شود.

مروجی بیان کرد: ۱۱۰ پروانه بهره برداری معدن در جنوب استان صادر شده که ۵۵ مجوز آن مربوط به صنایع معدنی است.

او درباره اشتغال بخش صنعت و معدن جنوب کرمان گفت: در حال حاضر ۴۵۰۰ نفر در بخش صنایع معدنی مشغول به کار هستند و حدود ۱۰۰۰ نفر نیز تا پایان سال در این بخش مشغول به کار می‌شوند.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان، در این منطقه زیرساخت‌ها براساس کشاورزی ایجاد شده و زیرساخت‌ها برای صنعت و معدن انجام نشده است.

او با یادآوری قول مساعد آب منطقه‌ای برای تامین آب صنعت و معدن جنوب استان کرمان، اظهار کرد: در حوزه اسفندقه با مشکل آب مواجه هستیم و برق مشکل اصلی صنایع جنوب استان کرمان است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده