تاریخ: ۳۰ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۱
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۲۸۸۹۳۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

انتقاد امام جمعه اردبیل از صدور مجوز‌های بی رویه معدن در شهر عنبران

‌می‌متالز - نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل از صدور مجوز‌های بی رویه معدن در شهر عنبران شدیدا انتقاد کرد و خواستار ورود دادستان به این موضوع شد.

به گزارش می‌متالز، سید حسن عاملی ۳۰ دی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر اردبیل با اشاره به اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اظهار داشت: انقلاب اسلامی بار‌ها و بار‌ها اتحادیه اروپا و آمریکا را وادار کرده علیه خودشان و علیه اصول، منشور و قوانین قطعی خودشان اقدام کنند و این نشان از نهایت قدرت انقلاب اسلامی و استیصال آنهاست.

وی افزود: وضع جریمه برای حجاب، اجرای رفراندوم برای تخریب گلدسته‌ها در اروپا، تعطیل کردن کانال‌های بین المللی ایران، تحریم دارو، راه اندازی داعش، نقض قرارداد‌های رسمی و بین المللی، خروج یک طرفه از پیمانی که به امضای شورای امنیت سازمان ملل رسیده، جا دادن و حمایت مالی از بزرگترین مجموعه تروریستی دنیا یعنی منافقین که ۱۷ هزار نفر را در ایران ترور کرده‌اند، تحریم قضات دادگستری بین المللی مستقر در لاهه به خاطر ایران، بی‌اعتنایی به خروجی صندوق‌های رای در کشور‌های طرفدار ایران، اقدام به ترور مخصوصا ترور شهید سلیمانی که ترامپ آن را رسماً برعهده گرفت نمونه‌هایی از این موارد است.

عاملی ادامه داد: اکنون با یک اقدام شنیع تصمیم گرفته اند سپاه پاسداران یعنی یک نیروی نظامی رسمی را در لیست تروریسم قرار دهند، این اولاً از جهت قوانین بین المللی هیچ محمل حقوقی ندارد و نشان از استیصال و عصبانیت است، ثانیاً از جهت حقوق عادی هم این کار ایراد دارد، چون نمی‌توانند موردی را پیدا کنند که سپاه در کشور‌های دیگر دست به ترور زده است.

امام جمعه اردبیل ضمن تبیین رفتار‌های دوگانه اروپایی ها، تصریح کرد: این روز‌ها اروپایی‌ها علیه ایران با عنوان دفاع از حقوق بشر یقه پاره می‌کنند و هم ملت ایران و هم مردم دنیا این سوال برایشان مطرح است که چرا حقوق بشر فقط برای مخالفین آمریکا و اروپا مطرح است و در برابر جنایات اسرائیل هیچ اهمیتی ندارد؟ آن‌ها با حمایت کامل از اسرائیل عملاً به اسرائیل می‌گویند هر چقدر می‌توانی بیشتر بکش، بیشتر مجروح کن و بیشتر خانه‌های فلسطینی را ویران کن، این معیار دوگانه لکه ننگ بر پیشانی بشریت معاصر است.

عاملی خطاب به کشور‌های غربی، گفت: اگر شما سپاه را تعریف و تمجید کنید سپاه باید در صحت و درستی خود تردید کند، تعریف و تمجیدی که شما از ارتش اسرائیل و پلیس آن رژیم مجعول دارید حیف است سپاه در همان ردیف قرار بگیرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل با اشاره به اقدامات ارتش‌های کشور‌های اروپایی، گفت: اگر محکمه عادلانه در دنیا وجود داشت باید ارتش آمریکا، اسرائیل، کشور‌های اروپایی، بریتانیا، فرانسه، اسپانیا، آلمان، ایتالیا، هلند، بلژیک و پرتغال به عنوان ارتش تروریسم معرفی می‌شدند، آن‌ها در طول تاریخ بشر سیاه‌ترین جنایات را در حق افراد، ملت‌ها و دولت‌ها مرتکب شده اند.

نماینده، ولی فقیه در استان اردبیل با انتقاد از صدور مجوز‌های بی رویه معدن در شهر عنبران و تاثیرات معدن کاری بر محیط زیست این منطقه، تصریح کرد: کره زمین نعمت بزرگ الهی و سفره پذیرایی خداوند از انسان است. همه ما وظیفه داریم از آن محافظت کنیم، هرگونه اتلاف منابع، هرگونه دستکاری غیر علمی در طبیعت و باز گذاشتن دست سودجویان برای تخریب طبیعت گناه کبیره و بزرگترین اضاعه حق الناس است. متاسفانه این گناه کبیره در بعضی از نقاط استان ما اتفاق افتاده است و این نشان می‌دهد که ما در حفظ محیط زیست خیلی عقب مانده هستیم.

عاملی با ابراز نگرانی به خاطر از بین رفتن صنعت زنبور عسل در عنبران، اظهار داشت:: صنعت دامداری نیز از بین رفته است، چون مراتع از بین رفته و از تعدد گونه‌های گیاهی دیگر خبری نیست.

نماینده، ولی فقیه در استان اردبیل ادامه داد: یکی دیگر از مصائب صدور مجوز معادن به صورت بی حساب این است که در این منطقه تمام پرنده‌های بومی که قرن‌ها در این منطقه زندگی می‌کردند همه از بین رفتند و این به چرخه محیط زیست صدمه جدی می‌زند.

وی اضافه کرد: یک مصیبت دیگر این است که چشمه‌ها خشک شده اند، چون در اثر انفجار مبدأ چشمه‌ها در زیر زمین ترک برمی دارد و راه آب مسدود می‌گردد، این منطقه چشمه‌های قدیمی و برکه‌های ذخیره آب داشت، اما حالا همه آن‌ها یک رویا و در حد خاطره است. مصیبت بزرگ دیگر به خطر افتادن صحت و سلامتی مردم است، ذرات معلق در هوا همه جا را فرا گرفته است از هوای پاک روستایی و کوهستانی خبری نیست. طبعاً مشکلات تنفسی برای ساکنین درست می‌شود. یک مصیبت عجیب این است که ۹۸ درصد ساختمان‌های جدید که با حمایت بنیاد مسکن درست شده در اثر انفجارات ترک خورده است.

عاملی تصریح کرد: آخرین مصیبت خرابی جاده‌ها در اثر عبور و مرور ماشین‌های سنگین است. فقط یک معدن ۲۰۰ تریلی لاشه برمی‌دارد. با توجه به اینکه درآمد روزانه، درآمد ماهانه و درآمد سالیانه یک رقم بسیار فوق العاده است، اما چه عائدی و چه برکتی برای منطقه دارد؟ در حد صفر گاهی یک تیغی به جاده‌ها می‌اندازند در حالی که نسبت به درآمد معادن این کار مثل ذره در برابر دریاست.

عاملی ادامه داد: حجم تخریب آنقدر زیاد است که یک کوه را از بیخ و بن برداشته اند و دیگر از آن خبری نیست.

وی ضمن تاکید بر لزوم ورود مستقیم دستگاه قضایی به تخریب‌های که به محیط زیست صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: در چند سال گذشته اهالی به طور مکرر به مسوولین نامه نوشته اند و با کمال تعجب جوابی نگرفته اند. حالا موسم آن است که مسوولین بدانند که مردم بی پناه و بی صاحب نیستند. اولاً مدیران صنعت و معدن، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، محیط زیست و فرماندار منطقه آن‌ها که در گذشته در دولت قبل سر کار بودند و مجوز دادند یا تماشا کردند باید مواخذه شوند و اگر مدیران فعلی هم قصور کردند باید مواخذه شوند. ثانیاً از دادستان می‌خواهم حالا که مسوولین اجرایی به وظیفه خود عمل نکرده اند، مستقیماً وارد ماجرا شود و امید به زندگی را به اهالی منطقه برگرداند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده