به گزارش میمتالز، اکنون، دولت بایدن تلاش میکند تا کشور را به سرعت و رقابت با نیروگاههای انرژی تجدیدپذیر مانند چین و اروپا برساند. طبق گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA)، قانون کاهش تورم سال گذشته به عنوان "مهمترین قانون آب و هوا در تاریخ ایالات متحده" توصیف شده است. این قانون، شامل حمایت مالی گسترده از بخش انرژیهای تجدیدپذیر داخلی است. به گفته دولت بایدن، این قانون حدود ۳۷۰ میلیارد دلار یارانه برای صنایع خورشیدی، بادی و خودروهای الکتریکی ارائه میدهد. این و سایر مقررات بخشی از هدف فعلی دولت برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای به سطح ۴۰ درصد کمتر از سطح سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۳۰ است.
تلاش برای شروع رشد در این بخشها با چندین مانع بزرگ روبرو است. یکی یافتن نیروی کار کافی در یک بازار کار فشرده و دیگری لیتیوم است. باتریهایی که وسایل نقلیه الکتریکی را تغذیه میکنند و انرژی ایجاد شده توسط منابع تجدیدپذیر متغیر مانند باد و خورشید را ذخیره میکنند، برای عملکرد به لیتیوم و سایر مواد معدنی کمیاب غیر قابل تجدید بستگی دارند. این چالشهای جدیدی را برای ژئوپلیتیک ایجاد میکند، زیرا تنها چند کشور، به ویژه استرالیا، شیلی و چین، اکثریت عرضه جهانی را در دست دارند.
ایالات متحده برخی از ذخایر اثبات شده لیتیوم خود را دارد. اما در حال حاضر، تنها یک کارخانه لیتیوم در کل کشور وجود دارد که اگر امیدی به افزایش تولید خودروهای الکتریکی و انرژیهای تجدیدپذیر خود بدون اتکا به چین برای لیتیوم داشته باشد، توسعه بیشتر تولید لیتیوم داخلی بسیار مهم خواهد بود، البته ضروری نیست.
به این ترتیب، دولت فدرال از تولیدکنندگان لیتیوم حمایت میکند تا زنجیرههای تامین لیتیوم را با سرعت کافی توسعه دهند. گفته میشود وزارت انرژی ایالات متحده تعهد مشروط وام تا سقف ۷۰۰ میلیون دلار به آنها داده است.
پیشبینیها نشان میدهد که عرضه جهانی لیتیوم تنها در پنجاه سال آینده به طور کامل تمام میشود. البته، این فقط یک نظریه است، اما یادآوری مهمی است که حتی فناوریهای تجدیدپذیر نیز به منابع محدود متکی هستند. در حال حاضر، تنها ۱ درصد از خودروهای موجود در جادههای ایالات متحده الکتریکی هستند، اما پیشبینی میشود که تعداد خودروهای الکتریکی در جهان در دهه آینده به شدت افزایش یابد و تا سال ۲۰۳۰ به ناوگان جهانی تقریباً ۱۲۵ میلیون نفر برسد.
منبع: ایفنا