تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۳۵
بازدید: ۶۱
کد خبر: ۲۸۹۱۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تثبیت نرخ ارز یک تاکتیک موقتی است/ بانک مرکزی می‌خواهد انتظارات تورمی را کنترل کند

‌می‌متالز - یک کارشناس اقتصادی گفت: اینطور که پیداست و به عقیده من تثبیت نرخ ارز نیمایی یک تاکتیک کوتاه مدت است تا از تلاطمات ارزی و تورمی کنونی عبور کنیم؛ بعد از این رئیس بانک مرکزی مسلما سیاست چابکی را برای نرخ ارز در نظر خواهد گرفت که نرخ ارز نیمایی به صورت پویا تعیین شود.

به گزارش می‌متالز، ایمان زنگنه تحلیل‌گر اقتصادی در تحلیل درست بودن یا نبودن تثبیت نرخ ارز نیمایی، گفت: در این باره نظرات مختلفی عنوان شده است؛ برخی از کارشناسان براین باورند که برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم در مقطع کنونی می‌بایست سیاست گذار نرخ‌گذاری دستوری ارز نیمایی دنبال شود از سوی دیگر برخی معتقدند چند نرخی بودن ارز باعث توزیع رانت و فساد می‌شود؛ هر دو این نگاه‌ها درست هستند، اما سیاستگذار باید در مقاطع مختلف با توجه به ملاحظاتی که دارد تصمیم گیری کند.

وی افزود: در حال حاضر دلیل قیمت‌گذاری ارز نیما نگرانی بانک مرکزی در رابطه با معیشت مردم است؛ به عبارت دیگر بانک مرکزی نرخ نیما را ابزاری برای حمایت از معیشت مردم می‌داند و می‌خواهد از آن استفاده کند.

زنگنه گفت: بنطر می‌رسد بانک مرکزی در دوره جدید می‌خواهد با تثبیت نرخ ارز نیمایی سیگنال آرامش و قدرتمند بودن ذخائر ارزی را به بازار آزاد صادر کند.

این کارشناس اقتصادی گفت: به نظر می‌رسد رئیس بانک مرکزی بر آن است تا در دوره گذارِ کوتاه مدت، مانع تلاطمات ارزی شود چرا که افزایش نرخ ارز روی قیمت کالای اساسی تاثیر می‌گذارد، بنابراین بانک مرکزی در وهله اول بر آن است تا به سراغ اصلاح سیاست‌هایی برود که نرخ ارز در آن پیش‌بینی پذیر باشد.

وی افزود: به عقیده من تثبیت نرخ ارز نیمایی از سوی رئیس بانک مرکزی تاکتیکی کوتاه مدت است تا از تلاطمات ارزی و تورمی کنونی عبور کنیم بعد از آن بنظر می‌رسد رئیس بانک مرکزی در نظر دارد در دراز مدت سیاست چابکی برای نرخ ارز در نظر گیرد که نرخ ارز را به صورت پویا تعیین کند.

ایمان زنگنه گفت: به عنوان مثال اگر نرخ ارز کنترل نشود و قیمت دلار به سیر صعودی خود ادامه دهد این سوال مطرح می‌شود آیا بانک مرکزی توان پرداخت ارز نیمایی با قیمت پایین‌تر نسبت به نرخ بازار آزاد را دارد؟ ضمن اینکه شائبه سوء استفاده و توزیع رانت بین افرادی که به منابع ارزی دولتی دسترسی دارند بیشتر می‌شود.

وی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: به بیان بهتر رئیس بانک مرکزی خواسته در شرایط فعلی نرخ ارز را روی این رقم فریز کند تا مانع اثرات روانی افزایش نرخ ارز در بازار شود و بعد از آن با چاره اندیشی درست در دراز مدت اصلاحات اساسی را کلید بزند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

عناوین برگزیده