تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۹:۴۳
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۲۸۹۲۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان صمت گلستان خبر داد؛

ثبت‌سفارش ۳۸۳ میلیون دلار واردات کالا در گلستان

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان، کل ارزش ثبت سفارش انجام‌شده در هشت ماهه نخست امسال در بخش صنایع تجاری و بازرگانی استان گلستان را ۳۸۳ میلیون و ۱۴ هزار دلار اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، درویشعلی حسن‌زاده امروز شنبه یک بهمن در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانداری گلستان با اشاره به آمار ثبت سفارش و تخصیص ارز صنایع تجاری و بازرگانی اظهار کرد: در هشت ماه امسال ۳۳۲ مورد مجوز ثبت سفارش در سامانه به ثبت رسیده که بعد از بررسی‌های انجام شده ۳۰۳ تقاضا تایید و ۲۹ مورد رد شده است.

وی با بیان اینکه ثبت سفارش‌های انجام شده به دو گروه تقسیم می‌شود، افزود: یک گروه مخصوص واحد‌های صنعتی است که برای مواد اولیه و ماشین‌آلات ثبت سفارش می‌کنند و گروه دیگر برای بازرگانان و تجار است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان اینکه از سال گذشته سامانه ثبت سفارش کشور هوشمند شده و سفارشات بخش بازرگانی توسط سامانه تایید و یا رد می‌شود، بیان کرد: ثبت سفارش واحد‌های صنعتی و تولیدی دو حوزه تامین ماشین‌آلات و تجهیزات سرمایه‌ای و تامین مواد اولیه را شامل می‌شود.

حسن‌زاده، کل ارزش ثبت سفارش انجام‌شده در هشت ماهه نخست امسال در بخش صنایع تجاری و بازرگانی استان گلستان را ۳۸۳ میلیون و ۱۴ هزار دلار اعلام کرد و گفت: میزان ثبت سفارش در حوزه کالا و تجهیزات و ماشین‌آلات ۲۶ میلیون و ۳۵۰ هزار دلار بوده که نسبت به کل ثبت سفارش هفت درصد را شامل می‌شود، همچنین ارزش ثبت سفارش ارز در حوزه مواد اولیه نیز ۳۵۳ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۴۰۷ دلار بوده که ۹۲ درصد ثبت سفارشات را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: در بخش کالا‌های مصرفی در بخش بازرگانی ارزش ثبت سفارش سه میلیون و ۲۱۰ هزار دلار است که یک درصد ثبت سفارش را به خود اختصاص داده است، البته هر ثبت سفارش به معنای تخصیص ۱۰۰ درصدی ارز و انجام واردات نیست، در واقع ما صرفا ثبت سفارش را انجام می‌دهیم و تخصیص و تامین ارز و واردات از عهده صنعت، معدن و تجارت خارج می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان متذکر شد: عمده کشور‌های مبدا وارداتی که ثبت سفارش به آن‌ها تایید شده شامل کشور‌های چین، ترکیه، آلمان، ایتالیا، اتریش، و ... بوده و عمده کالا‌های ثبت سفارش شده در حوزه کالا‌های سرمایه‌ای مربوط به قطعات اینورتر، دستگاه‌های کابل‌سازی، ریموت، قطعات تولید درب و پنجره یوپی‌وی‌سی، روکش ورق‌های فشرده چوبی و ... است.

حسن‌زاده خاطرنشان در پایان کرد: در حوزه کالا‌های مصرف کننده نهایی نیز محصولاتی مانند پارچه، مواد شرکت‌های تولیدکننده مواد شیمیایی و تافن همراه ثبت‌سفارش شده است.

محمد برزعلی- رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز در این جلسه اظهار کرد: بخش عمده‌ای از ثبت سفارش توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد و بخش اعظم آن به صورت متمرکز و در وزارتخانه انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از درخواست‌های ما از وزیر جهاد کشاورزی تفویض اختیار در ثبت سفارش مربوط به کالا‌های حوزه کشاورزی و تخصیص ارز بود، در حال حاضر هیچ سامانه‌ای مبنی بر تایید و یا رد ثبت‌سفارش‌ها در استان نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان تاکید کرد: ثبت سفارش کود‌های شیمیایی به طور متمرکز توسط شرکت خدمات حمایتی صورت می‌گیرد، همچنین مواد موثره سموم شیمیایی نیز غالبا از کشور‌های چین و هندوستان انجام می‌شود به صوزت متمرکز و در تهران ثبت سفارش خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده