تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۵۳
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۲۸۹۴۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پازل ابزار‌های طلایی بورس کالا تکمیل‌تر شد

«اختیار آتی صندوق طلا» ابزار جدید و جذاب بورس کالا+جزییات

‌می‌متالز - بورس کالای ایران در اطلاعیه‌ای از راه اندازی قرارداد‌های اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی واحد‌های سرمایه گذاری صندوق طلا خبر داد تا پازل ابزار‌های طلایی بورس کالا، تکمیل‌تر شود.

به گزارش می‌متالز، با توجه به استقبال فعالان بازار از قرارداد‌های اختیار معامله مبتنی قرارداد‌های آتی زعفران نگین، شرکت بورس کالای ایران در نظر دارد قرارداد‌های اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق طلای لوتوس را راه اندازی کند.

قرارداد‌های آتی واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق طلای لوتوس از تیر ماه ۱۴۰۰ در بورس کالا راه‌اندازی و به مرور حجم معاملات آن افزایش یافته به نحوی که در دی‌ماه ۱۴۰۱ حدود ۸۷ هزار قرارداد در این بازار مبادله شد و در ابتدای بهمن‌ماه جاری نیز حجم موقعیت‌های باز قرارداد‌های آتی مذکور به بیش از ۱۰ هزار قرارداد رسیده است. در این میان با توجه به نقدشوندگی بالای قرارداد‌های آتی واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق طلای لوتوس، پیش‌بینی می‌شود که قرارداد‌های اختیار معامله مبتنی بر قرارداد‌های آتی واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق طلای لوتوس با استقبال ویژه‌ای روبرو شود.

قرارداد اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی واحد‌های صندوق طلای لوتوس از دو جهت دارای اهمیت و مزیت است. اول اینکه ابزار اختیار معامله، پیشرفته‌ترین ابزار معاملاتی رایج در بورس‌های کالایی دنیا بوده و به جهت کارکرد‌های خاص آن به ویژه پوشش ریسک و امکان سرمایه‌گذاری اهرمی مورد توجه فعالان بازار‌های مالی قرار گرفته و دوم آنکه، دارایی پایه قرارداد اختیار مورد اشاره، امکان سرمایه‌گذاری و فعالیت در کلاس دارایی طلا را برای علاقه‌مندان را فراهم می‌کند.

گفتنی است، کارکرد اصلی اختیار آتی واحد‌های صندوق طلا، پوشش ریسک موقعیت‌های باز مشتریان در قرارداد‌های آتی واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق طلای لوتوس است هرچند که سرمایه‌گذاران ریسک پذیر می‌توانند برای کسب سود بیشتر نسبت به اتخاذ موقعیت بدون پوشش در بازار اختیار معامله اقدام کنند، ولی باید در مدیریت سرمایه خود ریسک نهفته در این قرارداد‌ها را نیز لحاظ کنند.

برای پوشش ریسک موقعیت خرید در قرارداد‌های آتی واحد‌های صندوق طلا، اتخاذ موقعیت خرید اختیار فروش یا فروش اختیار خرید و برای پوشش ریسک موقعیت فروش در این قراردادها، اتخاذ موقعیت خرید اختیار خرید یا فروش اختیار فروش می‌تواند با لحاظ ارزندگی، هزینه‌ها و ریسک‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

برای سرمایه‌گذاری اهرمی در قرارداد‌های اختیار بدون پوشش موقعیت در قرارداد‌های آتی واحد‌های صندوق طلا که ریسک زیادی در پی خواهد داشت و البته ممکن است بازدهی بیشتری نیز در پی داشته باشد، توصیه می‌شود که بخش اندکی از سرمایه اختصاص یابد تا در صورت عدم تحقق پیش‌بینی مشتری، امکان ادامه فعالیت وی در بازار همچنان وجود داشته باشد.

به صورت کلی لازمه فعالیت در بازار‌های مشتقه و اتخاذ موقعیت‌های ریسکی در این بازار‌ها کسب آگاهی کافی و افزایش دانش است. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و مطالعه مشخصات قرارداد، بروشور و سایر محتوای آموزشی به سایت بورس کالای ایران مراجعه کنند.

قرارداد‌های اختیار معامله مبتنی بر قرارداد‌های آتی چیست؟

قرارداد‌های اختیار معامله که به عنوان یک ابزار مالی نوین در دنیا شناخته می‌شود از سال ۱۳۹۵ در شرکت بورس کالای ایران راه اندازی شده است. از آن زمان تا آبان ماه سال جاری دارایی پایه قرارداد‌های اختیار معامله، تنها گواهی سپرده کالایی شامل گواهی سپرده سکه طلا و گواهی سپرده زعفران نگین بوده است. در آبان‌ماه سال جاری، بورس کالای ایران در مسیر توسعه ابزار‌های مالی با راه‎اندازی قرارداد اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی برای اولین بار در بازار سرمایه کشور، افق تازه‎ای را برای نزدیک شدن به ابزار‌های معاملاتی جهانی گشود.

در قرارداد‌های اختیار معامله مبتنی بر قرارداد‌های آتی، دارایی در نظر گرفته شده به منظور تحویل در سررسید، به جای گواهی سپرده کالایی یا خود کالا، قرارداد آتی است. به عبارت دیگر اعمال هر اختیار معامله منجر به باز شدن یک موقعیت تعهدی در بازار قرارداد آتی برای طرفین اختیار خواهد شد. این قرارداد‌ها علاوه بر اینکه می‌تواند امکان پوشش ریسک را برای معامله‌گران آتی فراهم کند، امکان اخذ استراتژی‌های متنوع معاملاتی را برای فعالان بازار فراهم خواهد ساخت.

در این ابزار جدید، این امکان به معامله‌گران قرارداد‌های آتی داده می‌شود که ریسک موقعیت‌های تعهدی خود را پوشش دهند. در واقع در این روش علاوه بر ریسک دارایی پایه کالایی (بطور غیرمستقیم) ریسک قرارداد آتی نیز پوشش داده می‌شود.

تعریف اختیار معامله مبتنی بر قرارداد‌های آتی باعث می‌شود که خریداران اختیار به‌جای نوسانات قیمتی دارایی پایه کالایی از نوسانات بازار آتی دارایی پایه مذکور کسب سود کنند. در نتیجه معامله‌گران آتی با استفاده از این قرارداد‌ها می‌توانند استراتژی‌های معاملاتی جدیدی را اتخاذ کرده و ریسک معاملات خود را کاهش دهند یا در نوسانات بازار کسب سود کنند.

مزیت دوم این نوع قرارداد‌ها این است که معامله‌گران در سررسید اختیار معامله و در صورت اعمال اختیار توسط خریدار می‌توانند تنها با داشتن وجه تضمین قرارداد آتی، اقدام به اخذ موقعیت تعهدی در این بازار کنند. در حالی که در اختیار معامله مبتنی بر کالا یا گواهی سپرده کالایی، در صورت اعمال اختیار توسط خریدار، خریدار یا فروشنده مجبور به تامین کل ثمن معامله و کل دارایی پایه می‌شود. در قرارداد‌های اختیار مبتنی بر کالا، در خصوص قرارداد اختیار معامله فروش، در صورت اعمال خریدار، فروشنده اختیار موظف به تامین کل ثمن معامله و خرید کالای موضوع قرارداد از خریدار اختیار با قیمت اعمال و در خصوص قرارداد اختیار معامله خرید، در صورت اعمال خریدار، فروشنده موظف به تامین کل دارایی پایه و فروش آن به خریدار اختیار با قیمت اعمال می‌شود.

قرارداد اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی برای نخستین بار بر روی زعفران نگین اعمال و برای دو سررسید دی و اسفند ۱۴۰۱ قرارداد آتی زعفران نگین راه‎اندازی شد. از زمان راه‎اندازی تاکنون، بیش از ۴۳۰۰ قرارداد مورد معامله قرارگرفته است. تعداد مجموع موقعیت‎های باز در این قرارداد‌ها در روز راه‎اندازی ۱۴۴ بوده که تا ۷ دی ۱۴۰۱ به بیشترین مقدار خود یعنی ۱۴۰۶ موقعیت رسید. روز ۲۰ دی ماه نیز اولین سررسید قرارداد اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی زعفران نگین، با ۱۱۹۸ قرارداد وارد فرآیند اعمال شد و مطابق با نوع قرارداد‌ها برای مشتریانی که شرایط ایجاد موقعیت باز در قرارداد‌های آتی زعفران نگین سررسید دی را داشتند، موقعیت تعهدی با قیمت اعمال در قرارداد آتی زعفران نگین سررسید دی ایجاد شد.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده