تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۱۷
بازدید: ۴۹
کد خبر: ۲۸۹۵۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
از امروز آغاز می‌شود؛

عرضه ۴۵۰ هزار ربع سکه بهار آزادی در بورس کالا

‌می‌متالز - ۴۵۰ هزار ربع سکه طلای بهار آزادی از امروز (سه‌شنبه ۴ بهمن) به مدت ۱۰ روز کاری با نام «ربع سکه ۰۳۱۲رفاه (ن)» و نماد «سکه۰۳۱۲ن۰۶» در بورس کالای ایران عرضه خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، بر اساس آخرین اطلاعیه شرکت بورس کالای ایران و بنا به درخواست بانک مرکزی ایران، عرضه ربع سکه طلای بهار آزادی در بورس کالا در این مرحله به صورت گواهی سپرده ناپیوسته خواهد بود و فرآیند کشف قیمت جدید در عرضه مربوطه هم به صورت ثبت سفارش دفتری با قیمت‌های مختلف است. مطابق شرایط عرضه ربع سکه طلا در بورس کالا، تمامی اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه ربع سکه طلای بهار آزادی را خریداری کنند.

خریداران می‌توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس کالا، به خزانه بانک رفاه مراجعه کرده و با ارائه اسناد مربوط به بورس، بصورت فیزیکی معادل سکه‌های خریداری شده را تحویل بگیرند. همچنین مبلغ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در قیمت کشف شده معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع بهارآزادی خزانه بانک رفاه، محاسبه شده است؛ لذا مبلغ دیگری با عنوان هزینه مالیات بر ارزش افزوده از متقاضیان اخذ نمی‌شود.

عرضه ربع سکه طلا در بورس کالا به منظور از بین بردن حباب سکه و تعدیل انتظارات تورمی غیر واقعی توسط بانک مرکزی با همکاری بورس کالای ایران انجام می‌شود. جزئیات این اطلاعیه به شرح زیر است:

معاملات گواهی سپرده کالایی این نماد به صورت ثبت سفارش انجام می‌شود. برای این منظور دوره ثبت سفارش خرید از ساعت ۹:۰۰ شروع و ساعت ۱۳:۰۰ خاتمه می‌یابد. خریداران در دوره ثبت سفارش، خرید سفارش خود را در دامنه نوسان قیمت ثبت می‌کنند. پس از پایان دوره ثبت سفارش خرید و حداکثر تا ساعت ۱۵ روز عرضه، بانک مرکزی نسبت به ارائه کل اوراق قابل عرضه اقدام می‌کند. در صورتی که حجم کل سفارش‌های خرید ثبت شده با قیمتی معادل سقف دامنه تعیین شده بیش از کل اوراق قابل عرضه باشد قیمت عرضه معادل قیمت سقف بوده و گواهی سپرده کالایی به‌شیوه تخصیص به روش تسهیم تخصیص داده می‌شود در غیر این صورت تخصیص گواهی سپرده کالایی براساس اولویت قیمت و پرداخت به قیمت ثبت شده هر سفارش انجام می‌شود در پایین‌ترین قیمت قابل معامله، چنانچه حجم تقاضا بیشتر از حجم عرضه باقیمانده باشد، میزان باقیمانده به شیوه تخصیص به روش تسهیم، تخصیص داده می‌شود. در تخصیص به روش تسهیم در هر مرحله از تخصیص گواهی سپرده کالایی تعداد ۱۰۰ ورقه بهادار (معادل یک ربع بهار آزادی) به هر کد متقاضی خرید در سامانه معاملاتی تخصیص داده شده و این روند تا تخصیص کل اوراق بهادار قابل عرضه ادامه می‌یابد.

 

عرضه ۴۵۰ هزار ربع سکه بهار آزادی در بورس کالا

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده